Weten jullie iets meer van het recht op verlof voor je werk als je in dit traject zit?

Hoi lieve meiden...

Ik wil julllie een vraagje stellen....
Hebben jullie via jullie werk echt het recht gekregen op officeel verlof of wordt het bij jullie alleen onder goed overleg zo goed mogelijk gewoon geregeld door directie?
Ik werk in het onderwijs...en dacht een artikel te hebben gevonden in de cao over bijzonder persoonlijke omstandigheden en het daardoor officieel te krijgen van verlof...maar...ze zeggen nu dat de directie besluit of de omstandigheid bijzonder genoeg is voor verlof mits de diensten binnen het bedrijf  dit toe laten..  en dat de directie dus ook mag weigeren als de organisatie en vervanging binnen het bedrijf niet geregeld kan worden...

Dat doen ze dus nu bij mij. Omdat ze geen vervamging voor mijn klas hebben krijg ik geen recht op aanspraak op dit artikel...en moet ik zelf maar ruilen en dagen wisselen met anderen om de ziekenhuis dagen te compenseren...
Ik vind dit echt onbegrijpelijk...Ik krijg dus geen verlof en moet alles maar zelf regelen en ruilen... Ik vind het ongelooflijk!
Ze kunnen mij toch niet het recht ontnemen om kinderen te krijgen op deze manier?
Er moet toch iets zijn waar wij als wij in dit trajec zitten aanspraak en recht op hebben?

Kan iemand mij een beetje helpen? Weten jullie hier iets meer over te zeggen?

Ik weet dat iedere branche een andere cao heeft maar als jullie iets weten waar ik misschein wat aan kan hebben...zeg het me aljeblieft!

Maandag moet ik op gsprek bij de arbo hierover....mijn man zegt neem contact op met de vakbond...
Wat kan ik nog proberen?

Alvast bedankt voor jullie reacties...ik weet het het verhaal is erg lang...maar ik zit er ook zo mee....

Liefs Linnepinnie

Ha Linnepinnie,

Wat een ongelooflijke ....

Ik zit ook in het onderwijs, maar heb naast lesgeven nog een andere functie, dus ben daarom denk ik wat flexibeler. Verder werk ik op een erg grote school, waar ik erg nauw contact heb met de directeur van mijn afdeling. Die weet ervan en die vindt het (tot nu toe) logisch. Ik zit weliswaar helemaal aan het begin van de MM, moet volgende week, na enkele huisarts bezoeken (toen wist hij nog niet waarom), voor het eerst naar de gyn.
Moet wel  zeggen, als je ziet waar sommige mensen zich  ziek om melden... dit is wel om ziek van te worden. Ik zou  als ik jou was ook eens in overleg gaan met de Arbo-arts die  jouw school "begeleidt", hopelijk krijg je dan meer begrip !

Ik wens je veel sterkte en  hopelijk snel wat meer medewerking !

hallo Linnepinnie,
Ik werk in de gezondheidszorg (gehandicapten) en mag gewoon onder werktijd gaan. In onze CAO staat dat het bezoek van ziekenhuis onder werktijd mag, als het niet anders kan. Wel heb ik afgesproken met mijn teamhoofd dat ik probeer de tijden zoveel mogelijk aan te sluiten aan mijn diensten (dus b.v aan het begin of juist het einde van mijn dienst) en als het niet anders gaat, dan kan ik ook tussendoor gaan.

Ik weet niet of je wat aan mijn fino hebt, maar wens je heel veel succes en hopelijk heb je wat aan je gesprek met je bedrijfarts/arbo arts.

Liefs Indy

Hé Linnipinnie,
Een collega van mij is ook naar onze manager gegaan om te overleggen. Eerst moest ze het in eigen tijd doen volgens hem.
Daarna naar rato (dus 50/50) en toen ze de bond had gebeld kreeg ze via hen een wetsartikel waarin stond dat ze d'r recht op had en toen was het ineens goed. Dus misschien de bond eens bellen???

Liefs Leah

Hoi hoi,

Ik lees net een mail van mijn directie en daarna jouw topic hier op het forum.
De mail van mijn directeur (ik werk ook in het onderwijs) gaat dus over hetgeen jij beschrijft.
Nu lumpsum een landelijk gebeuren wordt, krijg je als school meer inzicht in je eigen geld. Een vervanger kost blijkbaar per dag 250 euro. Dat vinden de directeuren binnen onze stichting erg veel geld en daarom willen zij nu dus ook zorgvuldiger omgaan met het vrijgeven van leerkrachten in bepaalde omstandigheden.
Ik trek dit meteen op mezelf.... want precies zoals jij zegt.... officieel hoeven ze volgens mij geen vrij te geven. Gelukkig werkt onze directeur tot nu toe goed mee. Maar ja... hoe dat na januari in zijn werk gaat, dat weet ik dus niet. Gelukkig is onze adjunct directeur ook al heel lang in een medische molen ( welliswaar voor iets anders) en kan zij zich verplaatsen in onze situatie. Zij doet er dan ook alles aan om het voor ons werkbaar te maken.
Ik ben dus ook vreselijk benieuwd hoe dit straks in zijn werk gaat... Maandagmiddag moet ik al naar het ziekenhuis en gelukkig is er vervanging geregeld. Maar ik verwacht woensdag weer weg te moeten en wie weet nog wel vaker....
Voor jou veel succes en mocht je stappen gaan ondernemen, dan hoor ik graag van je wat ARBO en/of vakbond hierover zeggen.

Sterkte,
liefs
mama Peet

p.s. tjee.... wat een lang verhaal van mijn kant ook.....

Je hebt gewoon recht op 'kort verzuim' net als iedereen. Dit geldt bv ook voor tandarts bezoek. Bij een volledige werkdag is dit 2 uurtjes per dag.
Ik heb altijd geprobeerd de afspraken zoveel mogelijk gunstig te plannen tov mijn werk maar als je behandeld wordt kan dit gewoon niet en moet je gewoon naar het ziekenhuis. Je werkgever mag dit absoluut niet weigeren. Ben je rechtsbijstand verzekerd? Vraag het eens na daar anders. Aanrader hoor!
Ik snap best dat het lastig is in jouw baan maar ze kunnen je het niet verbieden. Dingen als kort verzuim zijn namelijk algemeen in de wet geregeld.

lfs ing

hey meiden

Ik heb geen idee hoe dit wettelijk is! Ik weet alleen dat mijn werk tot nu toe erg makkelijk is!! Ik mag gewoon weg en ze doen niet moeilijk!! Mijn collega van personeelszaken zegt, je lichaam is het belangrijkste!!!   dus ik heb wel geluk dat ze zo makkelijk zijn!!! kus kus

Hoihoi!

Ik werk op de personeels- en salarisadministratie van een schooladminstratiekantoor en krijg deze vraag dus wel eens van directeuren op mijn bordje.
Ziekenhuisbezoek is een recht in elke CAO. Wanneer je fulltime werkt, mag je(zonodig) onder werktijd naar het ziekenhuis. Het liefst wel aan het begin of het einde van een werkdag. Wanneer je parttime werkt, dien je dit bij voorkeur en zo mogelijk op je vrije dagen te doen. Bovendien ben je uiteindelijk niet verplicht te vertellen waarom je er heen moet. Om duidelijkheid te geven, zeg je het vaak wel. Voor ziekenhuisbezoek krijgt de school de vervanging betaalt door het Vervangingsfonds. Dit kost hun dus niks extra. Het enige probleem is wel dat ze zelf voor de vervanger moeten zorgen.

Er is ook nog zogenaamd facultatief verlof. Dit houdt in dat je naar rato van je werktijdfactor twee keer je weektaak vrij mag nemen. Werk je  bijv. fulltime dan mag je maximaal 10 dagen vrij nemen. Dit verlof wordt ook door het Vervangingsfonds vergoed. Dit verlof kan de werkgever verlenen naar eigen inzicht, bijvoorbeeld bij een trouwerij van een vriendin of zoiets. Wanneer je in overleg met je werkgever kunt afspreken dat je de behandelingen onder deze regeling laat vallen, sta je ook sterk naar je collega's toe. Hiermee bedoel ik de steken onder water van collega's die zelf deze problemen niet hebben en dus niet (willen) snappen.

Er moeten  dus van beide kanten duidelijke afspraken gemaakt worden.
Ik weet trouwens niet of je via de bond een en ander zou kunnen afdwingen wanneer je werkgever moeilijk doet of blijft doen.

Mijn eigen werkgever doet niet moeilijk. Ik kan alles onder ziekenhuisbezoek laten vallen. Het scheelt wel dat wij in koppels werken, dus er is altijd iemand die het van je over kan nemen.

Pas las ik ergens dat wanneer je in de medische molen zit, je gewoon ook "noodzakelijk" geholpen moet worden, net zoals wanneer je een gebroken been of een hartprobleem hebt. Daar blijf je toch ook niet mee doorlopen? Het is al beroerd genoeg dat je de reden aan jan en alleman moet gaan uitleggen.

Succes ermee!

Terug
Bovenaan