Wie bepaalt dat je minder of helemaal niet meer mag werken?

Tijdens je zwangerschap? is dat de arbodienst? of de verloskundige/gyn?

Ik zal het even uitleggen: ik heb al een hele tijd last van bekken. Het wordt er niet minder op. Ik heb gebeld naar ziekenhuis maar daar geven ze alleen tips verder moet ik het maar even afwachten. Ik heb a.s. dinsdag weer een afspraak bij de gyn en daar wil ik weer aan de bel trekken.

Nu loopt mijn arbeidscontract af per 1 sept, mijn baas verlengd mijn contract niet dus ga ik de WW in maar misschien zegt mijn gyn wel dat ik beter een poos niet kan werken en ga ik de ziektewet in? Kortom wie bepaalt dat?

Als ik de WW in ga moet ik toch blijven solliciteren en evt werk aannemen via het uitzendbureau, op zich heb ik daar geen problemen mee, maar ik ben bang dat ik dat niet bol kan werken.

Wie kent dit soort situatie of wie is ziekgemeld en zo ja door wie?

alvast bedankt.

liefs
talke

Hoi Talke,

ik denk dat je hiervoor ook bij je huisarts terecht kan.
Ik ben 02 januari van dit jaar de ziektewet ingegaan door een dubbele hernia in mijn rug.
Mijn contract liep af in maart en werd natuurlijk niet verlengd omdat ik al die tijd thuis heb gezeten.
Ik heb allerlei testen en onderzoeken gehad foto's en scans dus die heb ik allemaal bewaard.
Het voordeel hier in Belgie is dat je je foto's en scans mee naar huis krijgt dus dat is wel fijn.
Ik heb een uitkering gekregen voor mensen die ziek uit dienst gaan.
Dus geen maanden wachten op je geld ( als alles goed gaat  en je de afgelopen 2 jaar niet verhuisd bent naar het buitenland want dat is wat moeilijker voor de mensen van het UWV )

Mijn arbo arts van mijn werk wilde dat ik kwam werken waarop ik hard begon te huilen omdat ik nog geen 15 minuten in een houding kan zitten of staan.
Mijn huisarts weiegerde dit en heeft een verklaring geschreven dat ik absoluut niet mocht werken.
Tot de dag van vandaag zit ik nog thuis met mijn rug en a.s. donderdag 6 sept moet ik naar het UWV voor een gesprek over mijn rug.

Dus misschien is het een idee om met je huisarts te bespreken of je mag thuisblijven.

Liefs Esther en succes met je bekken !

Hoi Talke...

Allereerst nog even dit: Blij voor je dat de 20 weken echo goed was en dat je nu lekker kan gaan genieten!! Heb al je berichten wel gelezen maar eigenlijk niet gereageerd omdat ik een kluns door ik nooit weet wat ik moet zeggen (lees: Tikken)

Maar goed... Om antwoord te geven op je vraag.
Doordat in maart mijn bloeddruk te hoog was moest ik minder gaan werken van de verloskundige!! Deze heeft toen ook netjes een brief voor mij gemaakt voor het uwv vanwege mijn ziektewetuitkering (werk via uitzendburo).
Ook had ik erg last van mijn bekken en op een gegeven moment kon ik mijzelf alleen nog maar de trap op hijsen. Dat vond de verloskundige te gek worden. Ik moest dus helemaal stoppen met werken!

Maar volgens mij sta jij onder controle van het ziekenhuis.... In dat geval kan je beter naar de dokter gaan en je verhaal doen!
Die kan je dan een verklaring geven..... Zo zou ik het doen als ik jou was.

Sowieso vind ik dat je alle recht heb om thuis te zitten en intens van je zwangerschap te genieten!! Je hebt al genoeg ellende gehad!!

Veel succes!!

Liefs,

Frieda

Beste Talk,

Als je per 1 sept. geen contract meer hebt, moet je WW aanvragen bij het UWV. Bij je aanvraag moet je aangeven dat jij denkt dat je voorlopig niet kan werken wegens je klachten. Je kan dit motiveren met evt. een brief van je verloskundige of huisarts. Naar alle waarschijnlijkheid word je dan opgeroepen door de arbodienst die zal bepalen of je in de ziektewet van de WW zal belanden. Dus niet je huisarts is bepalend, maar het UWV omdat je onder hen valt wannneer je WW ontvangt.

Veel succes met je zwangerschap en ook met het UWV. Het is een logge organisatie dus laat het er niet bij zitten als je je afwijzen.

gr. Martje

Hallo
In principe ben jij degene die bepaalt of je wel of niet kan werken,het is fijn als je een brief van de v.k of gyn hebt maar dit is niet nodig .
Als jij je ziek meld t.g.v je zwangerschap krijgt je baas je gewoon geld voor je van de uwv en kost het hem helemaal niets.
Je moet enkel een keer op controle komen bij de arbo dienst, zwangere vrouwen zijn in nederland wat dat betreft goed beschermt hoor.
Ik weet niet of het lukt maar je moet maar eens op de site van s.z.w kijken en dan zwanger in toetsen.

Groetjes M.L

Hoi Talke,

Hier een zwangere arbeidsdeskundige van het UWV. En zo log als de organisatie misschien is, zo log zijn de medewerkers er niet hoor!!

Je moet je op je 1e dag van werkloosheid bij het CWI melden voor een WW uitkering. Je kunt dan direct aangeven dat je ziek bent t.g.v. je zwangerschap. Er zal eerst moeten worden vastgesteld of je in aanmerking komt voor een WW uitkering. Wanneer dit zo is, dan zal door jouw ziekmelding direct een ZW uitkering gaan lopen. In het kader van de ZW uitkering wordt je dan vanzelf opgeroepen bij een Verzekeringsarts van het UWV. Deze zal een gesprek met jou aangaan en evt. met jouw toestemming medische gegevens opvragen. Aan de hand van die gegevens stelt de arts vast of jouw ziekmelding terecht is en of het nog noodzakelijk is dat er vervolggesprekken komen. Als  er geen vervolggesprekken nodig zijn blijf je in de ZW en 6 weken voor de uitgerekende datum gaat dan jouw zwangerschaps/ bevallingsverlof in. Na dit verlof, val je dan weer in de WW. Als je na je verlof nog of weer ziek bent, zul je dit zelf bij het UWV moeten melden.

Succes met de rest van de zwangerschap!

Groetjes Janine

Hoi Talke!!

Als eerste gefeliciteerd met de goeie 20 weken echo..super!!
Nu echt proberen te gaan genieten he??

Ik weet niet of je je nog kunt herinneren,maar ik kreeg toen ik zwanger was ook mijn contract niet verlengt.
Ik heb toen last gekregen van issias(toen ik nog werkte) en ben ziek uit dienst gegaan.
En inderdaad zoals het meisje hiervoor al zei..(sorry maar ben de naam even kwijt),moet je dit aangeven bij het aanvragen van je ww uitkering.
Bij mij is dit geen bezwaar geweest,ik was ziek tgv zwangerschap,dus dan heb je verder ook geen sollicitatieplicht.
Nu ben ik inmiddels bevallen(zoals je weet)en ook geen issias meer,dus moet ik dadelijk na mijn verlof weer gaan solliciteren.

Maar goed,het zal inmiddels wel duidelijk voor je zijn.
Heb je je nu wel ziek gemeld,of ben je nog aan het werk??

Heel veel beterschap!!

Liefs,Swinnie

Nou meiden bedankt voor het advies.

Ik ben al twee weken ziek thuis. Ik moest na mijn vakantie op een andere vestiging (voor 2 weken werken) dat is anderhalf uur reizen. Ik heb me zo druk gemaakt hierover plus het feit dat we toch wel in spanning zaten af te wachten hoe het met de punctie en de 20 weken echo zou gaan. De huisarts had me aangegeven om maar rust te houden.

Vandaag heb ik met het uwv gebeld. Zij geven aan dat mijn werkgever mij ziek uit dienst moet melden, vervolgens neemt uwv het dan over. Waarschijnlijk krijg ik dan een oproep inderdaad om te bepalen of ik ziek blijf of toch de WW in ga. Ondertussen ben ik dan ook bij mijn gyn geweest en weet ik van hen ook wat meer. De pijn is immer aanwezig soms in hevige en soms in minder hevige vorm. Wellicht krijg ik therapie. Ik heb mijn werkgever gebeld dat ze me ziek uit dienst moeten melden.

Swinnie wat is issias eigenlijk? is dat als je pijn hebt in de buurt van je stuitje en dat het van de bil de benen in trekt? Dit is wat ik heb namelijk.

Ik wacht het maar even af.

liefs
talke

Terug
Bovenaan