hoi
moeilijk is dat he
wij zijn ook vegetarisch en heb vanaf baby mijn oudste dochter (nu 3 )geen vlees gegeven, we aten zelf verantwoord vegetarisch en zij at lekker met ons mee. toen ze 1.5 was werd ze ziek en moe en bleek.
Na een antibioticakuur waar ze allergisch voor scheen te zijn moesten we bloed laten prikken en wat bleek,.. ze had hele ernstige bloed armoede, zo erg dat als t een paar waarden lager was geweest ze aan een transfusie had gemoeten. Natuurlijk schrokken we ons rot, en kregen overal scheve gezichten, onze fout dat we haar geen vlees gaven!
ze kreeg een ijzerkuur en met een week was ze weer de oude.
Ik voelde me zo schuldig en kreeg bij de huisarts te horen dat ik maar met haar naar de Mac moest gaan, .
Elke dag aten we groenten en vega burgers met ijzer vit b toegevoegd, peulvruchten en noten, volkoren brood, ze kreeg nog opvolgmelk en opgroeisiroop waar ook ijzer en vit B inzit .dus het kon gewoon haast niet dat ze door geen vlees eten zo'n ernstige bloedarmoede kreeg, maar overal waar ik aanklopte werd meteen spottend gereageerd,..tja vegetariers he,... maar goed ik dus toch rood vlees braden, maar dat at ze niet, alleen gehakt door de spaghetti at ze en worst op brood, zelfs bij de Mac ( tja je probeert alles) at ze alleen de patatjes,.
uiteindelijk bij het cb hadden we een nieuwe arts en ik vertelde dat verhaal en zij geloofde ook niet dat t door het eten kon komen maar waardoor dan wel is nog steeds een raadsel. het zou een reactie geweest kunnen zijn op die antibiotica. ze zei dat een kindje gerust vegetarisch kon zijn. dus toen zijn we het toch weer gaan proberen en nu gaat t goed, wel eet ze vis en bij de AH of oma een plakje worst als ze wil. Maar toch zodra ze een keer een beetje moe is dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen, dan krijgt ze weer een flinke beker ijzersiroop.
Mijn andere dochter is nu 6 maanden en zij krijgt ook geen vlees., zodra ze ouder zijn beslissen ze vanzelfsprekend zelf.
het is een heel verhaal geworden
groetjes janneke