Wie erft als jij of je vriend/man overlijden?

Ik heb een vraagje, wie erft er als een van jullie overlijden? Laat je alles dan na aan je man/vriend of aan je kind(eren)?
En hoe hebben jullie het geregeld met samenlevingscontract of iets dergelijks?
Omdat je als moeder vaak minder gaat werken, betaal je dan toch hetzelfde mee of niet?
Bij ons betaalt mijn vriend de hypotheek (zijn huis) en ik de boodschappen en alles voor onze dochter. Alleen 'áls' het ooit uitgaat heb ik niks en hij een huis waar in hij heeft geinvesteerd.
Lieve groetjes Monica

Wij zijn getrouwd, dus dat probleem hebben wij niet. Alles gaat naar mijn man.
Toen wij gingen samen wonen (zonder kind), hebben wij een samenleveningscontract afgesloten en daarin stond vermeld dat als mij iets zou overkomen (toen nog) mijn vriend alles zou krijgen en andersom. Ondanks dat wij het huis toen gekocht hebben met het inkomen van mijn man, stond mijn naam wel op het koopcontract. Dus als we uit elkaar zouden gaan, een deel ook van mij was.
Wanneer jou vriend het koopcontract alleen heeft ondertekend en jullie geen samenlevingscontract hebben, heb je geen poot om op te staan.
Dus ik zou als ik jullie was, je even goed laten informeren door een notaris voor een evt samenlevingscontract. Of gewoon lekker gaan trouwen :)

Hoi,
Toen ik zwanger was, woonde wij nog samen in een huurwoning van mijn vriend. Ik stond wel bij geschreven, maar samen hadden we verder niks geregeld. Na het 1 en ander uitgezocht te hebben, hebben wij toen besloten om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. We wilde nog niet trouwen, want dat willen we nog een keer gaan doen als we er een groot feest bij gaan geven en omdat we elkaar het ja woord willen geven. Niet vanwege de baby. Geregistreerd partnerschap was een stuk goedkoper dan een samenlevingscontract met allerlei toevoegingen. Ook was het wel zo makkelijk met erkening en had mijn man daardoor ook gelijke rechten. Je kan dit gemakkelijk gratis doen(net als met trouwen, meestal op maandag ochtend) zonder er te veel poespas om heen te doen. Wij hebben het wel in het bijzijn van onze familie gedaan en daarna uit eten gegaan met zijn alle. Inmiddels hebben we samen een huis gekocht en zijn er dus ook levensverzekeringen afgesloten. Als 1 van ons komt te overlijden gaat dus alles naar de andere partner.
Als we beide komen te overlijden gaat alles naar onze zoon.
Het belangrijkste is dat je alles goed uitzoekt en iets kiest waar je allebei achter staat. Het is toch een prettiger gevoel als alles goed geregeld is vind ik.
Succes!
Groetjes,
Mar

Wij hebben alles gezamelijk, je bouwt toch samen een leven op met je kind(eren)
Ben het wel met marjolijn eens, je kunt beter even een afspraak maken bij een notaris en de mogelijkheden bespreken, vaak is zo´n eerste gesprek gratis en kun je iets kiezen wat voor jullie gevoel het beste is!
Succes

Wij zijn een uitzondering. Wonen samen in zijn koophuis en zijn niet getrouwt of een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Wonen alleen samen. Als er wat met ons beide gebeurd gaat alles naar de voogd van ons kindje en het huis in de verkoop. Als er alleen wat met mij gebeurd gaat ze naar mijn moeder en als er alleen wat met hem gebeurd blijf ik hier wonen en erf ik alles. Wij zijn er blij mee zo.

Wij wonen in een huurhuis, dat staat op mijn naam. Dit komt doordat ik hier al zat en hij bij mij is ingetrokken. Het kan dus ook niet op zijn naam. Wij hebben ook geen samenlevingscontract of gereg partnerschap en zijn dus ook niet getrouwd. Wij hebben echter wel gelijk bij de geboorte van de kleine het gezamenlijk gezag aangevraagd, wanneer er dan iets met mij gebeurd, hij onze kleine meid iig wel heeft ;)

wij zijn samenwonden in koophuis en we hebben gewoon alles op 1 rekening was ook al voor we kinderen hadden (we zijn beetje ouderwets) alle inkomen komt op de grote pot en daar word alles van betaald vind ik wel het eerlijkste nu werkt hij meer maar ik doe thuis meer. zo delen we alles eerlijk zijn toch ook bij elkaar omdat we van elkaar houden en geld is dan gelijk voor ons.
als een van ons overlijd dan word het huis groternsdeel afbetaald en erf ik of hij alles en me dochter een kindsdeel dnek ik

Terug
Bovenaan