Wie ervaring met bril bij jonge kinderen?

Hallo,
Wie heeft hier ervaring mee: onze zoon wordt in december 3 en heeft een lichte oogafwijking. We staan sinds dat hij 3 mnd oud is onder controle en dat gaat allemaal prima. Naast het afplakken van zijn oog, krijgt hij nu een bril om zo  te  proberen  het scheelzien  te verminderen. De sterkte valt -voorlopig- reuze mee: +1 en +1,25. Wie heeft er ervaring met brillen, waar moet ik op letten bij de aanschaf en vooral: draagt je kind  'm ook goed? Mijn zoon moet 'm de hele dag op houden en ik ben erg benieuwd of hij dat zal doen. Het verschil in zicht zal door de plussterkte voor hem niet  enorm zijn, dus zijn "voordeel" valt daardoor  ook wat tegen... Graag reacties! Groeten L.
 
Hoi hoi,

Herkenbaar!! Mijn oudtse zoon heeft een bril sinds hij 2,5 jr. was. In het begin hebben we de bril op laten houden gedurende een uurtje. Zo werd dat uurtje steeds langer. Het ging een tijdje goed, daarna weer slecht. Niet boos worden! Op de creche hebben ze ook goed geholpen. Tip: bril opzetten en gelijk afleiden met spelen. Dan vergeet hij als het ware dat hij een bril op heeft. Nu (hij is bijna 4) draagt hij de bril elke dag en is het gen enkel probleem meer. Mijn zoon heeft een lui oog, wordt weer afgeplakt, heeft daarbij aan elk ook een plus sterkte van 2.75 en een cilindrische afwijking. Heeft recent een operatie gehad aan beide ogen om de oogstand te corrigeren.
In het begin had hij ook niet het voordeel door, nu wel. Door het dragen van de bril gingen zijn ogen wel rechter staan, maar niet recht genoeg, vandaar die operatie.

Niets forceren en erop vertrouwen dat het best goed komt! Met geduld, maar vindt je zoontje niet zielig! Als hij dat door heeft, dan wil hij het niet!

Veel succes!
Misja, 36, mama van Thijmen (bijna 4) en Marten( 1 jaar).
 
Hoi,

Bij een vriendin heb ik gezien dat de service van de opticien ook niet onbelangrijk is. Hoe vaak zij wel niet terug is gegaan met de bril van haar dochter. Dan stond de bril scheef, dan brak er een pootje af. En nooit werd er moeilijk gedaan en hoefde ze niet te betalen.
Het kan dus wel handig zijn vantevoren even te vragen hoe de opticien hiermee om gaat.

Groetjes,
Marainne
 
Hallo, daar ben ik weer. Dank voor jullie reacties, heb ik zeker wat aan gehad. De eerste dag was tamelijk rampzalig: de bril zakte naar voren, van zijn neus af (neusbotje is nog niet vol ontwikkeld) waardoor hij er echt overheen kon kijken en dat ook naar hartelust deed. Ook zette hij hem steeds af met het bericht dat zijn "oog al beter was". Ik heb er maar luchtig over gedaan, inderdaad zeker niet boos geworden. Volop geprezen na een succesvol uur (of zoiets) en een cadeautje in de winkel uit laten zoeken. Maar het feit dat de bril na 1 dag al helemaal verbogen was stemde me wat ongerust. Gelukkig had ik al wel gekozen voor een opticien vlakbij  die service hoog in het vaandel heeft. Ik mag zo vaak komen als nodig, en ter plekke wordt 'ie dan opnieuw afgesteld. En: na die eerste dag van afzakken gratis een koordje erbij gekregen,  waarmee hij nu prima op zijn neus blijft staan.

Verrassing van vandaag (we zijn een week verder)  was dat onze zoon de bril niet af wilde zetten! Ik denk dat hij er prettig door kijkt inmiddels. Moest wel even wennen aan zo'n jochie met bril, hoor.... al is  'ie heel leuk en kleurig, zo'n kleintje met bril ziet er niet "natuurlijk"  uit. Maar wie weet is het maar voor korte tijd, al wordt er bij ons ook al gesproken over een operatieve correctie, zoals hierboven. We zullen zien, voor nu lijkt dit gelukt. Nogmaals dank, en groeten!
 
Terug
Bovenaan