Wie ervaring met draaien van kindje door stuitligging??

Hoi iedereen,

Ben nu 31,2 dagen zwanger en de kleine ligt met het hoofdje omhoog.
Nu kan er natuurlijk van alles gebeuren en kan het gewoon nog goed draaien maar ben alvast info aant verzamelen over het draaien tijdens de stuitligging.
Hoor namelijk veel verschillende verhalen hierover, zo zou het gevaarlijk zijn voor moeder en kind, erg pijnlijk etc etc...
Ds wie heeft hier ervaring mee en wil mij meer vertellen,
bv waarom je het wel of niet hebt gedaan en hoe heb je het ervaren??

Alvast bedankt,

Pien

hee pien

Ook mijn kindje ligt nog  steeds dwars of met de hoofd boven.
Kan nog inderdaad veel gebeuren.
Heb gelezen op de  dag van de draai poging gingen ze ineens vanzelf draaien.

Ik maak me er nu nog niet druk om maar mocht het tot de 36e week niet veranderd
zijn zou ik kiezen voor een draai poging maar als het een stuitbevalling moet worden kies ik voor een keizersnee.

gewoon goed overleggen met je gyn.

groetjes 4 kidz

mijn zus heeft precies het zelfde gehad en er was al een ks
geplant op de dag van de ks maakten ze een echo(bijna 40 weken)
en madam zat netjes met koppie naar beneden dus gewoon bevallen
het kan dus nog wel

Hoi Pien,
Ik heb ervaring. Vorig jaar was ik 37,5 week zwanger en hebben ze geprobeerd onze dochter te draaien. Ik vond dit helemaal geen negatieve ervaring. Alleen de weeenremmers die je krijgt daar wordt je een beetje raar van in je hoofd en ik kreeg er wat hartkloppingen van. Maar dat was normaal zeiden ze, hadden ze alleen vergeten te vertellen. Je moet wel proberen goed te ontspannen.
Nou ja de draaipoging mislukte dus en toen zei de gyn, we zien je volgende week wel terug. Tja ik dacht nog voor de afspraak bij de gyn die ik dus moest maken (was eerst bij een verloskundige onder controle) maar dat was dus al voor de bevalling.
Alle professionals ( de gyn en de vk) adviseerden mij gewoon te bevallen, ben vrij nuchter ingesteld. En ik zag zelf de voordelen er ook wel van + dat het ons eerste kindje was en de risico's na een keizersnede voor de moeder bij volgende bevallingen is gewoon groot.
Alle familieleden vonden het doodeng en raadden me aan voor een keizersnede te kiezen. Maar heb voor een gewone bevalling gekozen. Mare kwam gelukkig wel twee weken te vroeg, achteraf denk ik ook door de draaipoging. De schatting van de gyn was op de vrijdags voor de bevalling dat Mare 2800 gram zou wegen. de dinsdags erop is ze geboren en ze woog 3215, dus dat scheelde wel iets, maar heb een goede bevalling gehad en ben achteraf heel blij dat ik gewoon bevallen ben. ben nu 18,2 weken zwanger van de tweede dus ben benieuwd hoe deze eruit komt.
Groetjes,
Mem van Mare

Hoi!

Ik ben zelf 30 weken zwanger en die van mij ligt ook nog in een stuit.
Ik weet ook dat ik me nog geen zorgen hoef te maken maar mijn verloskundige gaf aan dat als íe over 4 weken nog zo zou liggen zij wel iets wist  om de baby te draaien. Het blijkt dat sommige acupuncturisten een methode hebben en mijn verloskundige had er erg positieve ervaringen mee.

Ik weet niet of het werkt maar ga het zelf zeker proberen  als de baby straks niet goed ligt. Het kan geen schade aanrichten, dus proberen kan altijd!

Succes!

Groetjes

Hallo dames,

Ik heb ervaring met een stuitligging bij onze eerste. Bij ons is ook een poging gedaan de kleine te draaien. Dit was ontzettend pijnlijk (en normaal piep ik niet zo snel). Ik werd bijna onwel van de pijn. Bovendien vond ik het best griezelig want ze duwen en trekken heel hard aan je buik en dus aan je kindje. Bij ons heeft het niets geholpen.

Later kwamen wij erachter dat er ook nog zoiets bestond als moxa-therapie. Kort gezegd komt het erop neer dat je een soort van brandende sigaar dicht bij je kleine teen moet houden. Doordat punten in je kleine teen zijn verbonden met je baarmoeder gaat je baarmoeder hierdoor bewegen. Dit zou de kleine kunnen stimuleren om te draaien. Bij ons is dat ook niet gelukt maar eigenlijk waren we er te laat mee begonnen (de VK had het ons te laat verteld). Ik merkte wel dat ons kindje erop reageerde door meer te gaan bewegen op het moment dat we met de 'sigaar' bezig waren dus wellicht had het in een eerder stadium wat opgeleverd.

Uiteindelijk ben ik via een keizersnede bevallen omdat de ligging van ons kindje dusdanig was dat gewoon bevallen teveel risico zou opleveren voor het kind. Ook dit verschilt per soort stuitligging (soms kun je wel gewoon bevallen zoals de dame hierboven).

Nu weer in verwachting en afwachten hoe deze keer het kindje ligt.

hoi,
ik ben nu bijna 34 weken zwanger en mijn mannetje ligt ook in stuit. Het is mijn 3e dus hij heeft nog wel een week of 4 om te draaien, maar ik ga er niet vanuit. Mijn 2 kinderen bleven ook in hun voorkeurshouding liggen en zo te voelen vind deze het maar wat comfortabel met z'n hoofd naar boven. Kan 'm geen ongelijk geven trouwens :)

Mocht hij met 38 weken nog in stuit liggen dan ga ik eerst reiki, voetreflexologie  of acupunctuur proberen. Dit schijnt namelijk veel minder pijnlijk te zijn. Mocht dat echt niet lukken dan kan de gyn altijd nog een draaipoging proberen. Ik sta zelf niet open voor een stuitbevalling dus dan zou ik voor een keizersnede kiezen, hoewel ik dat echt probeer te vermijden. Hoop dus dat ie alsnog draait.

Waar ik me eigenlijk meer zorgen om maak: wat nou als de vliezen breken? Een ingedaald hoofdje werkt als een kurk, maar hoe zit dat met beentjes??? Weet iemand dit???

Hoi Stephanie,

Ik ben zelf bevallen van een kindje in stuitligging. Bij mij braken ook eerst de vliezen. Ik moest toen direct het ziekenhuis bellen en kreeg daar de opdracht onmiddellijk te gaan liggen. Nadat ze mij hadden gecontroleerd in het ziekenhuis mocht ik wel staan en lopen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar er zijn meerdere soorten stuitliggingen dus misschien is het bij jou anders. Ik zou het van tevoren vragen aan je verloskundige.

Terug
Bovenaan