Wie ervaring met een ontstoken kinderoogje?

Hallo allemaal,

Mette heeft 2 dagen geleden tijdens het avondeten wat vla in haar oog gesmeerd. We hebben dit meteen schoongemaakt maar toch is het gaan ontsteken. Het is wat rood en er zit als ze 's ochtends wakker wordt een klein beetje prut in. We maken het een aantal keer per dag schoon met gekookt water(afgekoeld) en een schoon washandje. Het is echter nog niet over. Is het verstandig om een zalfje bij de HA te halen of gaan dit soort dingen vanzelf weer over en hoe lang duurt dit?

gr.Ing

Hoi Ing,

Mijn beide kids hebben nog al eens ontstoken oogjes. Eva had ook altijd een traanoog. Daar zijn we voor naar de oogarts geweest (vernauwd traanbuisje). Voor hun ontstoken oogjes hebben we nooit wat gehad. Gewoon schoonmaken met water.
Of het water gekookt moet zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Mijn HA zegt altijd dat er in gekookt water, tegen de tijd dat het afgekoeld is, net zoveel bacterieën zitten als in water uit de kraan (even goed laten doorlopen).
Ik gebruikt trouwens watjes voor het schoonvegen. Twee plukje die ik dan in het water dompel en dan tegen elkaar aan uit druk. Op die manier hoef je er niet met je handen aan te komen.
En dit weet je vast wel, maar altijd van buiten naar binnen vegen.

Succes.

Karin

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met de ontstokenoogjes wtb de bekende "oogverkoudheid" Dan doe ik eigenlijk tzelfde als jij doet. Ik heb wel eens de zalf gehaald bij de huisarts omdat het lang aanhield en ze op de opvang alleen mogen komen als ze behandeld worden omdat het besmettelijk is.

Maar omdat het in jou geval niet op de verkoudheid gaat maar door de vla zal ik anders als het niet snel wegtrekt even de HA assistent bellen met de vraag wat je eraan kunt doen..

Ik hoop dat t snel overgaat!

grtjs Evelien

Hoi Inge,

Ik heb mijn baby boek over kinderziekten van de zorgverzekeraard er even voor je bij gepakt. Hierin staat het volgende.

- Spoel de ogen van uw kind drie tot vier maal per dag uit met lauwwarm gekookt water. Week de korstjes eerst met water, voordat u ze afveegt. Gebruik een doekje van katoen of linnen-geen watten
- daarnaast helpen homeopatisch: euphrasia druppeltjes of drie maal daags 5 eenheden Euphrasia D3

Moet uw kind naar de dokter?
Bezoek de dokter zodat hij de juiste diagnose kan stellen. Als de ontstoken ogen na ongeveer 6 dagen niet verbeteren zal hij het kind naar de oogarts verwijzen

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes Linda

MIjn jongste zoon heeft er ook regelmatig last van.
De enige tip die ik kan geven naast het schoonmaken met water is:
-Handen wassen met desinfecterende zeep.
Max smeert nogal veel in zijn ogen en liep ,dan ook voor deze handeling, binnen de kortste keren met 2 ontstoken ogen rond.

Succes Jessica

hoi,
Sarah heeft een tijd terug ook een ontstoken oog gehad en ik deed wat je al doet en wat hier ook genoemd werd: deppen met water (letten op de richting waarin je wrijft). Maar toen het na een week nog niet weg was (haar oog zat 's ochtends echt dicht van de prut) ben ik naar de HA gegaan en die heeft een zalfje gegeven. Dat moest in haar oog op/in het ooglid, was wel zielig om te doen maar het heeft wel goed geholpen.
Maar Sarah's oog was ontstoken doordat een ander kindje op de opvang haar gebeten had in haar wang en er waarschijnlijk spuug in haar oog is gekomen, dat schijnt erg vies te zijn...dus ik weet niet of dat verschil maakt met wat ze eraan doen bij de HA.

Succes ermee,
Tamar

Hoi hoi,
Toen Kyan last had van zijn oogjes heb ik "Supranettes" gehaald.
Dat zijn steriele gaasjes met spul erin die apart zijn verpakt, ideaal en héél hygiënisch!
Ik kreeg verder als tip van de apotheek dat je de oogjes ook kunt schoonmaken met Zwitsal zeepvrije wasgel, aangezien er geen zeep inzit kan het niet prikken en het maakt wel schoon en zacht.........Ik heb het bij de Supranettes gehouden dat vond ik wel zo makkelijk maar wie weet een tip voor iemand anders?
Ik heb ook gel gekregen voor zijn oogjes maar met een dreumes van net 1 was dat géén succes (understatemend)
Ze zei er wel bij dat als het over was ik nog 2 dagen extra moest druppelen zodat het echt weg was!
Verder is het heel besmettelijk, dus geen handdoeken etc. delen, goed je handen wassen etc.... Beterschap!!

Groetjes Saskia

Hai,

Ik vind die gaasjes een goed idee voor als het nog eens voorkomt. Lijkt me handig! We zijn donderdag toch maar even bij de HA langsgegaan want het werd alleen maar erger. Hij schreef een gel voor die we na het schoonmaken in de oogjes moeten doen. Ik heb Mette uitgelegd wat de bedoeling is (bijdehandje van 1.5) en ze werkt redelijk mee ondanks dat ze normaal de tent afbreekt om dit soort dingen.(en dan bedoel ik met  3 man vast  houden om het voor elkaar te krijgen..)  Het gaat inmiddels al een stuk beter met haar oogjes. Hopenlijk is het met een paar dagen helemaal weg.

lfs ing

Terug
Bovenaan