Wie ervaring met omgekeerd dag/nachtritme?

Dag voorjaarsmoeders

Ik ben 2 weken geleden bevallen van m'n tweede dochter. Ze kwam 2 weken later dan gepland en woog bij de geboorte een dikke 4300 gram. Nu heeft ze al vanaf dag 1 dat ze overdag heeeeel veel slaapt (eigenlijk alleen maar)  en in principe om de 3,5 a 4 uur drinkt (fv) De laatste dagen moet ik haar echt wakker maken, omdat ze anders zo 5 uur (of nog langer ?) slaapt. Maar savonds en snachts komt ze al om de 3 uur en is ze ook veel langer wakker. Ze ligt dan echt een uur of langer geluidjes te maken en rond te kijken. Als ze dan niet in slaap kan komen, gaat ze vervolgens enorm huilen. Het lijkt er dus op dat haar dag/ nachtritme omgekeerd is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb haar overdag al in de woonkamer liggen, in het licht en met veel geluiden om haar heen. En savonds in haar wiegje bij ons op de slaapkamer. Zijn er andere tips om het ritme langzaam te veranderen? Of komt het vanzelf en moet ik gewoon geduld hebben? (wat soms lastig is omdat onze oudste van drie snachts wakker wordt van de baby en we dan soms uren in de weer zijn....)  

Dank alvast voor jullie reacties....

Groet, cee
(mv Julia en Isa)

Hoi Cee,

Ik ben een decembermama maar ik had hetzelfde met mijn dochter.
In mijn buik kon ik het al merken: de hele dag rustig en 's avonds vanaf een uur of 12 was het feest in mijn buik. Dit hield ze dus ook vol toen ze geboren was.
Van het CB kregen we de tip om haar overdag wat langer beneden te houden (wat je ook al doet) en 's avonds lekker mee onder de douche en dan de fles erin. Daar werd ze lekker loom van en dan viel ze zo in slaap.
Ook gaven we haar 's avonds 10 cc extra in de fles (de eerste 6 weken bv en daarna over op fv).
Maar het gaat wel weer over! Amy heeft het een aantal weken volgehouden maar na een paar weken sliep ze door. Ze kreeg om ongeveer 12 uur de laatste fles en dan sliep ze door tot ongeveer 4 uur. En daarna weer om de drie uur.
En na een week of 6/8 sliep ze door tot ongeveer 6 uur.
Nu (met bijna 5 maand) zitten we op 4 flessen, laatste om ongeveer 10 uur (met 6 schepjes gewone fv en 1 schepje voor hongerige baby's, dat vult wat meer) en dan slaapt ze door tot 7/8 uur (soms zelfs wel tot half 10!).
Maar het komt dus goed!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte!

Groetjes Lilian
Mama van Amy, 17-12-2006

hoi,hoi,
Evi had dat ook, draaide het precies om! Net als bij Lilian haar kleintje deed  Evi dat in mijn buik ook. Overdag was ze rustig, zodra ik 's avonds naar bed ging werd er flink gesport hihihi. Soms zelfs dat ik 's nachts wakker van werd. Dat ritme had ze na de geboorte natuurlijk ook, erggggg gezellig! Ik liet ze overdag in het licht slapen en 's nachts in het donker. Ook deed ik haar voor de laatste voeding in bad, gaf ik haar de fles en lekker naar bed.
Ik moet zeggen dat ze toen het dag en ritme snel te pakken had.
Ik hoop voor je dat ze het ritme van dag en nacht snel te pakken heeft!!

succes,
groetjes Sonja mama van Evi (6-1)

Berend werd in het begin om de 2 uur wakker voor een voeding in de nacht, en overdag om de 3 uur. Dus hij was sowieso veel wakker, en dan dat omgekeerde ritme, ik trok het echt niet meer na 4 dagen.

(in het licht laten slapen e.d. deden wij ook allemaal, maar dat leek na 'slechts' 4 dagen nog niet te helpen).Toen heeft de kraamverzorgster, vooral voor mijn bestwil, het ritme rigoreus omgedraaid door hem overdag om de 2 uur wakker te maken voor een voeding en elke avond in bad te doen. Hierdoor was hij aan het einde van de dag zo moe en verzadigd dat binnen 24 uur zijn dag-nacht-ritme omdraaide!! Geweldig!

boas had dat de eerste weken ook.volgens de kraamhulp komt dat omdat ze de hele dag je aanwezigheid,geroezemoes enzo horen en daardoor lekkerder slapen en snachts is het opeens donker,koud en stil en dan worden ze wakker.ik heb er verder geen energie in gestoken om het te veranderen,dat ging vanzelf.overdag maakte ik hem wel elke 3 uur wakker voor de voeding en savonds en snachts lieten we hem zolang mogelijk slapen,zodat hij dat in ieder geval wel leerde.hij heeft een tijdje "doorgeslapen" van 20 uur tot 2 uur/half 3.en dan sliep ik ook.dat langer slapen schoof vanzelf door naar de nacht.op een gegeven moment had hij zijn wakkere periode tussen 19 uur en 22 uur(veel baby's trouwens).toen kreeg hij om 22 uur de laatste fles en kwam hij rond 4 uur voor de nachtvoeding en heel langzaam werd dat steeds later.
groetjes kari

Terug
Bovenaan