wie heeft BV afbouw ervaring?

hi
ik wil nu toch bv gaan afbouwen, misschien wel combineren
ik ben nu 10 weken aan het rommelen met de bv en blijf onzeker, en vind het ook een hele opgave 8 x voeden op een dag
bovendien herken ik mezelf al helemaal niet meer, kom nauwelijks buiten, zit constant in een ander ritme (geen dag hetzelfde)
en eigenlijk heb ik er gewoon geen zin meer in........ hoe erg ik het ook vind
hoe ging het afbouwen van de bv bij jullie? en slijt het schuldgevoel, als dat er is?
groetjes mel

hallo Mel,

heel knap dat je tot nu toe hebt kunnen voeden. het CB en de diverse babyvoedingsfabrikanten kunnen je   goed adviseren hoe je de voeding kunt afbouwen.
ze adviseren een voeding per week te vervangen door een flesvoeding en de week erna weer eentje etc. als je bijvoorbeeld de ochtendvoeding en/of avondvoeding nog wel langer door wil laten gaan, kan dat natuurlijk ook.

voel je vooral niet schuldig omdat het niet meer gaat, of omdat je niet meer wilt.
ik heb 3 maanden BV gegeven en toen afgebouwd wegens gezondheidsredenen en omdat ik weer wilde gaan werken . mijn zoontje doet het ook heel goed met FV. ik voelde me wel een beetje tekort schieten, maar nu heeft en houdt hij een gezonde mama en dat is voor hem en voor ons ook weer fijn.

je hebt je kindje een heel eind geholpen met zijn gezondheid en dat is toch super?
Miep

Hoi,

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen. Borstvoeding geven is hartstikke goed, maar je bent er zelf ook nog. En als het niet gaat, dan gaat het niet. Je kindje heeft ook niets aan een moeder die niet lekker in haar vel zit omdat ze persé borstvoeding wil geven terwijl dat niet gaat. Ik heb het ook 6 weken geprobeerd, maar het ging gewoon niet. Ik heb de laatste drie weken zelfs 100% gekolfd, maar ook daar wordt je niet vrolijk van en na een borstontsteking had ik het helemaal gehad.  
Nu had ik er iets minder moeite mee om te stoppen daar ik zelf geen borstvoeding heb gehad en nooit iets mankeer. Wist niet eens hoe griep/koorts voelt (tot die borstontsteking). Dus ik had iets minder het gevoel dat het moet.
Ik had een heel schema overgenomen van internet. Elke drie dagen een voeding weglaten. Maar twee dagen nadat ik was begonnen met afbouwen was het weg (terwijl ik heel veel had)
Nadat mijn dochter volledig op flesvoeding over was viel er een zware last van mijn schouders. Ik voelde me opeens een stuk vrijer, ook om weg te gaan. Flesvoeding is een stuk makkelijker mee te nemen. En ze hebben minder voedingen nodig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je niet schuldig voelt.

Succes,

Groetjes,
Linda

Hoi Mel,

Bij het consultatiebureau hebben ze inderdaad een afbouwschema. Ik heb het voor je gezocht, maar heb het blijkbaar al weggegooid. (ik weet ook niet of die van 8 voedingen uit ging)  Anders even googlen.
Ik ben bij mijn zoontje (van nu 7 maanden) na 13 weken gaan afbouwen. Ging prima. Bij de een stopt het al na het vervangen van de eerste voeding door fv, bij mij bleef de productie prima. Dit maakte wel dat ik me zorgen maakte over een borstontsteking (wat ik eerder heb gehad en bij een vriendin volgde er zelfs een gevaarlijk abces), maar ik nam 5 tot 7 dagen voor het laten vallen van een voeding en die tijd had ik dus ook nodig. Af en toe de ergste druk er een beetje afkolven of wegmasseren, zo ging het goed. Behalve bij de laatste twee voedingen (23.00 en 7.00 uur), daar ben ik snel mee gestopt. Dat gaf zo'n vrijheid: ik kon vroeg naar bed en wat langer slapen. Heeeerlijk!
Wat het belangrijkst is, is dat jij je er goed bij voelt. Ik heb bij mijn tweelingdochters (nu 4 jaar)  7 weken 100% gekolft en ik was geen mens meer. Hartstikke moe,  chagrijnig en  kon niet genieten van de kinderen. Het eerste flesje fv heb ik huilend gegeven, maar daarna zag ik in dat het voor mij de juiste keus was. Ondanks dat de borstvoedingsmaffia (zo zie ik ze helaas door mijn ervaring toen) mij toch adviseerde het vooral nog door te zetten. Als jij voelt dat je beter kunt stoppen en dat dat voor iedereen het beste is, dan moet je dat vooral doen!

Succes!
Marianne

Hai Mel,

Wat een onzekerheid geeft het je in het begin he? Ik herken het wel hoor! Ook dat je moe bent en het gevoel hebt dat je alleen maar bezig bent met voeden en niet meer aan jezelf toekomt. Dit heeft niet alleen met de borstvoeding zelf te maken, maar ook met het moeder worden, je moet elkaar nog leren kennen en een eigen ritme zien te vinden.

Je kindje heeft wel een ritme, maar die gaat niet persé op vaste tijden. Alleen dat duurt wel even om daar samen een weg in te vinden. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Of je spijtgevoel weggaat, kan ik je niet voorspellen, met mijn middelste heb ik het er behoorlijk zwaar mee gehad, zeker toen ik achteraf achter de oorzaak van de problemen kwam.

Afbouwen is een kwestie van naar je lichaam luisteren. Als je een voeding laat vallen, is dat in principe als eerste de voeding die het minst lekker loopt. Vaak is dat de voeding rond het avondeten. Neem voor het afbouwen van een voeding ongeveer een week, maar luister naar je lichaam!!!! Bij stuwing niet gelijk nog een voeding laten vallen, pas als je geen stuwing meer hebt. En dan dus een voeding die er niet direct voor of direct na komt. Zorg dat je er minimaal één live voeding tussen hebt zitten.

Kijk het rustig aan, neem geen overhaaste beslissingen!

Groetjes Nynke
Op www.borstvoeden.net deel ik ervaringen met andere borstvoedende ouders

kijk het gewoon aan hoe je wiklt afbouwen . ze zeggen 1 voeding per week, maar je kan meer voeding per dag week laten vallen hoor.i ben met 11 mnd ineens gestopt ik ga toen nog 4 keer per bv , elke borst 2 keer.
dochter lief wilde niet meer ineens en ik kon ineens stoppen zonder pijn of melk verlies te hebben.
kjkgewoon aan wat je zelf prettig vind

quote: friends reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-01-2007 19:07:37'));

kijk het gewoon aan hoe je wiklt afbouwen . ze zeggen 1 voeding per week, maar je kan meer voeding per dag week laten vallen hoor.i ben met 11 mnd ineens gestopt ik ga toen nog 4 keer per bv , elke borst 2 keer.
dochter lief wilde niet meer ineens en ik kon ineens stoppen zonder pijn of melk verlies te hebben.
kjkgewoon aan wat je zelf prettig vind

Maakt nog wel een verschil, 11 maand of 10 weken bv geven, dat kun je   niet vergelijken.
In een keer stoopen niet doen hoor. Langzaam afbouwen is een advies dat niet voor niets gegeven wordt.
Mama Bal zegt  het goed, luister naar je lichaam en laat pas een volgende voeding weg als je het idee hebt dat de stuwing nagenoeg weg is.
Pijn die niet te harden is is niet goed, dus in dat geval desnoods de kolf erbij om de stuwing eraf te kolven.

Het klopt dat het bij de ene vrouw wel sneller kan, maar dat is een kwestie van goed naar je lichaam luisteren. De een kan elke 4 dagen een voeding laten vallen terwijl een ander er echt 1,5 week mee moet wachten.

Groetjes Wanda,
www.bewustouderschap.nl

ik ben na 3,5 maand (waarin ik alle voedingen behalve de laatste bv deed) in een klap overgegaan naar alleen de ochtend en  een avondvoeding, Was geen probleem. Ik had een klein beetje stuwing aan het eind van de middag, maar niet pijnlijk. Je hoeft dus niet altijd vaste afbouwschema's aan te houden, als je maar luistert naar je lichaam.

groetjes, Ellen

Terug
Bovenaan