Wie heeft er 'ervaring' met zwangerschapsdiabetes?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Mijn vraag loopt een beetje op de zaken vooruit, maar ik zou toch graag willen weten wat jullie mij zouden kunnen vertellen over zwangerschapsdiabetes. Ik heb dit niet, maar de verloskundige (die het woord niet eens heeft uitgesproken) heeft me wel geadviseerd om 6x per dag te eten i.p.v. 3 grote maaltijden per dag. Ook adviseerde ze me niet te veel meer aan te komen (ben nu 23 weken en 2 dagen en 6 kilo aangekomen) en vroeg ze of er suiker in de familie voorkomt. Dit is alles wat ze hierover heeft gezegd en ze was ook tevreden, maar...zwanger als ik ben -met de nodige hormonen- zit ik me toch helemaal druk te maken over de mogelijkheid dat ik het toch heb. Ik heb geen van de bijbehorende symptomen en het komt ook niet in mijn familie voor. Wel ziet het er naar uit dat het een groot kindje gaat worden (uit echo bleek dat buikje bovengemiddeld groot was), maar mijn zus heeft 2 8-ponders op de wereld gezet en mijn man en ik waren ook beiden 8 ponders en zijn nog steeds niet de kleinsten...

Wat kunnen jullie me hierover vertellen? Ik denk wel -ook al heeft de verloskundige geen verwijzing of wat dan ook gegeven- dat ik zelf het initiatief neem om na te laten kijken of ik evt. zwangerschapsdiabetes heb.

Ik hoop dat jullie me kunnen geruststellen of me wijzer kunnen maken, alvast bedankt!

Groetjes,
Josephine

Ik heb zwangerschapssuiker gehad bij mijn dochtertje en nu weer, ik weet niet wat je precies wilt weten maar op zich hoeft het geen kwaad te kunnen mits je er wat aan doet.

Ik loop bij de gyneacoloog en bij de dietiste die mij helpt om mijn coolhydraten [voedingssuikers] in bedwang te houden.

Ben nu bijna 27 weken zwanger en het kindje loopt met de groei 3 weken verder het snoept als het waren veel waardoor het veel harder groeit, en dat is niet de bedoeling omdat ten eerste kindjes die zo snel groeien niet altijd op de gezonde manier groeien en misschien glucose na de bevalling nodig hebben om op krachten te blijven en ten tweede je baarmoeder kan de snelle groei misschien niet aan waardoor je vliezen te vroeg kan breken.

Als je het woord zwangerschapsdiabetes in tikt zijn er best wel veel sites die je er alles over kan vertellen.

Het klopt wat je vk zegt als je je maaltijden meer over de dag verspreid dan 3 hoofdmaaltijden dan hoe je je suikerpijl op 1 lijn en kan het helpen diabetes tegen te gaan. En een keer lekker en ongezond eten kan dan echt geen kwaad hoor.

En ook als je geen zwangerschapssuiker hebt kan je flinke kinderen krijgen.

geniet lekker van je zwangerschap en ook al zou je zwangerschapssuiker krijgen wees gerust ook dan kan je nog heel gezonde kinderen op de wereld zetten als je je dan maar aan je dieet houdt  liefs mono

Hoi,

Ik wil je toch wel een beetje geruststellen want de vragen die de verloskundige je heeft gesteld zijn vragen en opmerkingen die aan iedere zwangere vrouw gesteld zouden moeten worden. Er moet namelijk beoordeeld worden of je een verhoogd risico hebt. Als je heel veel aankomt tijdens de zwangerschap heb je meer kans en ook als je overgewicht hebt. Zwangerschapsdiabetes is zowat meteen over na de bevalling maar uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die tijdens hun zwangerschap DM hadden vaak op latere leeftijd type II DM krijgen.

In de meeste gevallen komt zwangerschaps DM voroal voor verder in de zwangerschap maar uitzonderingen daar gelaten.

Als je echt ongerust bent kun je de vlk bellen of eens langs de assistente van de huisarts. De glucose wordt door middel van een vingerprik bepaald en is zo gebeurd. Dan ben je in ieder geval voor nu gerustgesteld. Doe dit wel als je nuchter bent, dus vroeg in de ochtend

Patricia

Hallo,

Ik ben nu 19 weken in verwachting, en heb daarvan 17 weken in onzekerheid gezeten over zwangerschaps-suiker!!
Mijn verloskundige zei dat ik net op de grens zat!! (7,7 was het hoogste ooit gemeten)
Terwijl  iedereen, de huisarts, de assistente zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken.

2 Weken geleden was ik het echt zat, was echt over de rooie.
En ben naar een andere verloskundige gegaan (waar ik nu ook ben en blijf!!)
Die heeft me totaal gerust gesteld.
Zolang ik niet boven de 8 kom, is er niks aan de hand, en ik moet me inderdaad aan een "dieet" houden.
Je kan beter de hele dag door kleine beetjes eten, en een beetje op de suikers letten.
De dietiste heeft ook gezegd dat een keer iets lekkers best mag.
Alleen kan je beter een koekje nemen dan b.v. een glas ice-tea, omdat vloeibaar sneller in je bloed word opgenomen.

Maar mocht je nou echte suiker hebben dan sturen ze je door naar de gynaecoloog,
zolang dat niet gebeurd hoef je je niet echt zorgen te maken.
Houd je gewoon lekker aan die 6 maaltijdjes, en dan zal het allemaal wel goed komen hoor!!
Geniet lekker van je zwangerschap!!

Groetjes Esther

Terug
Bovenaan