Wie heeft er een idee over wat mag qua wonen etc. wanhoop nabij

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

Ik heb misschien wel een rare vraag en misschien heeft niemand ook een idee maar ja ik dacht probeer het toch even wie weet toch?

Het zit namelijk zo, ik woon in een duplex woning op de begane grond niet zo groot maar ruim genoeg voor ons 2 alleen is er nu dus een kleintje komst waar we zielsgelukkig om zijn maar eigenlijk hebben we er niet zoveel ruimte voor.
Ik dacht toen nou dan vraag ik urgentie aan maar helaas hiervoor krijg je geen urgentie zoals ze me vertelden aan de ene kant snap ik dat nu wel maar op dat moment dus ff niet maar dat terzijde. De mevrouw vertelde me wel dat ik eventueel woningruil kan gaan doen en reageren op de huisjes die hier vrij komen maar dat zijn er niet zoveel en ik heb weinig punten dus voor dat ik in aanmerking kom mag er wel een wonder gebeuren. Dus wij op zoek naar iemand die wel woningruil wou doen zo waar vonden we iemand en meteen helemaal gelukkig en blij er mee bezig.

Totdat dus vorige week de mevrouw van de woning stichting opbelde ze zei dat die huur dan ook omhoog ging en dan kwam op €600,- dat is best wel een groot bedrag aangezien ik maar part time en werk en mijn vriend fulltime ze zei als ik jou was zou ik er goed over na gaan denken en gaan kijken of je misschien in aanmerking komt voor huursubsidie want denk niet dat je het anders red met alles erop en eraan.
Nu heb ik het zojuist uitgerekend en we komen niet in aanmerking voor huursubsidie. Best een domper maar ik denk wijselijk dat ik het nu beter niet kan doen aangezien mijn vriend vanaf 1 juli ook werkloos(crisis) is ben bang dat we het dan allemaal niet gaan redden in dat huis.

Nou vraag ik me af of misschien iemand hier er verstand van heeft of het mag dat wij hier straks met ze 3 in dit kleine huisje zitten een woonkamer van krap 20 vierkante  meter met keuken erbij in,  1 slaapkamer waar net een 2 per bed in past en een kast en dan ook nog net een ledikantje met alleen loopruimte om 1 zijkant van het bed en de achterkant.
Verder een douche met wc in 1 ruimte en een washokje en een voorraadkastje.

Kijk begrijp me niet verkeerd het zal kunnen voor even maar niet te lang en als ik de woningbouw moet geloven met mijn aantal punten kan het wel 2 jaar duren voor ik een ander huis kan krijgen.
Mijn vraag is weet iemand van jullie misschien waar ik nog is zou kunnen informeren wie me zou kunnen helpen en of het wel eens mag zo wonen???

Ik hoop op een antwoord ben eind augustus uitgeteld en heb hier veel stress door en weet eigenlijk echt niet meer wat ik zou moeten doen!!!

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal!!!

Groetjes Bianca

proficiat met je zwangerschap.
is moeilijk in deze tijd van de economie.
wij zatten tijdens mijn eerste zwangerschap ook met het probleem dat we een boven woning huurde waar in we erg krap zatten. wij kwamen op de urgentie lijst maar de woningbouw ha ddan nog een jaar om iets te zoeken voor ons en je moet alles nemen wat ze geven.
wat dus voornamelijk betekende dat ik in slechte wijken zou kunnen komen.
wij zijn toen gaan kijken om te koepn en hebben een maissonette gekocht.

nu komt de tweede er aan en deze moet op onze kamer komen omdat we heir maar tweede slaapkamers hebben en de kamer van iris erg klein is.

de kamer moet goed goed ge ventileerd kunnen    worden.
en er moet genoeg ruimte zijn om langs het bed te loepn voor de verzorging van jou en de baby. er moet een kast of komode. je kunt kijken bij de kraamzorg welke eisen je woning aan moet doen.

succes hopelijk komt alles goed.

groeten petra 31 weken zwanger mv iris

Hoi Bianca,

Ik begrijp goed dat je je zorgen maakt over je woning. Zelf zit ik gelukkig in een riantere positie.

Wat je misschien kunt doen is om via een bedrijf als Direct Wonen naar een woning te zoeken? (www.directwonen.nl )
Daarnaast zou ik eens bij de gemeente informeren of zij je misschien kunnen helpen. Wellicht zijn er nieuwbouwprojecten voor starters in ontwikkeling of zoiets dergelijks. En als je vriend werkeloos wordt, krijg je dan nog steeds geen huursubsidie? Dan gaan jullie er toch in inkomen op achteruit?
En misschien is er op internet wel iets te vinden als je googled?

Geef de moed niet op. En zeker in het begin heeft je kindje echt niet veel nodig hoor. Dan gaat het vooral om een hoop liefde en toewijding van jullie!

Groetjes,
Maike

hoi bianca

ik heb met mijn eerste zwangerschap in een zelfde situatie gezeten ook een klein huisje (appartement) met 1 slaapkamertje, keuken in woonkamer enz.
in princiepe mag het gewoon, het is niet handig maar het mag wel (helaas)
onze dochter heeft de eerste 7 maanden bij ons op de kamer geslapen en gelukkig hebben we toen een starters huisje kunnen kopen met 2 slaapkamers. momenteel is nummer 2 op komst en zijn we de zolder aan het verbouwen om daar ook nog een slaapkamertje te maken.
is kopen ook niet iets voor jullie, misschien met een beetje hulp van jullie ouders (weet niet of dat kan) dat ze bijvoorbeeld garant staan.
ik was tijdens mijn zwangerschap erg gestresst hierdoor en uiteindelijk komt het toch wel weer op zijn pootjes terecht als de kleine er eenmaal is.
ik hoop voor je dat het bij jullie ook goed gaat komen.
succes.
groetjes krista

Hoi Bianca,

Gisteren had ik ook al gereageerd, maar kennerlijk is mijn reactie verwijderd of er is iets niet goed gegaan? Maar het volgende had ik geschreven:
Als maatschappelijkwerker maak ik in onze gemeente wel vaak genoeg mee dat mensen in jullie situatie urgentie krijgen voor een gepaste woning.
Je zou je kunnen melden bij maatschappelijk werk, misschien kunnen zij met jou meekijken naar mogelijkheden?
Verder kan je kijken of er in omloggende dorpen/ gemeentes/ stadjes wel urgentie verklaringen worden afgegeven voor jullie. Dan zou je kunnen verhuizen (tijdelijk) daar voor.

Kijk verder nog even naar je inkomen als je vriend straks wel werkloos is.
www.toeslagen.nl Wie weet komen jullie dan wel in aanmerking voor huursubsidie. Wellicht heb je dan ook recht op andere toeslagen en kan je die 600 euro wel betalen. Je ww is om en nabij 70% van je laatste inkomen.
En het kan ook nog eens zo zijn dat de kale rekenhuur een bepaald bedrag is, appart van de servicekosten. Dit kan ook uitmaken voor de subsidie.

U heeft een:
U komt in aanmerking voor woningen met een rekenhuur:

Eenpersoonshuishouden met
een inkomen:

lager dan € 1800
tussen € 1800 en € 2310
hoger dan € 2310

tot € 500
tussen € 349 en € 632
hoger dan € 500

Tweepersoonshuishouden  met  
een inkomen:
lager dan € 2400
tussen € 2400 en € 3000
hoger dan € 3000

tot € 500
tussen € 349 en € 632
hoger dan € 500

Drie of meer-persoonshuishouden
met een inkomen:
lager dan € 2400
tussen € 2400 en € 3000
hoger dan € 3000

tot € 535
tussen € 349 en € 632
hoger dan € 535

Sterkte in deze situatie, maar onthoudt wel wat je zelf ook al aangeeft; jullie hebben een dak boven het hoofd en het is er droog en warm.

Groetjes G.

ps. Hopelijk word mijn reactie niet weer verwijderd/ en gaat het plaatsen nu wel goed!

Hoi,

Toevallig werk ik bij een woningcorporatie. Bij ons is het ook zo dat gezinsuitbreiding geen reden is voor urgentie. De reden hiervoor is dat mensen verantwoordelijk voor hun zelf zijn en dat betekent dus ook als je zwanger wordt. Ze gaan er vanuit dat zwanger worden een bewuste keuze is (er zijn voorbehoedsmiddelen genoeg).  
Ze kunnen je de woning niet uitzetten omdat je met 3 personen in de woning woont straks,  tenzij er extreme overlast veroorzaakt wordt. Wij hebben bijvoorbeeld wel eens een gezin van 13 personen in een  kleine eengezinswoning gehad. Dit gaf zoveel leefgeluiden dat er een andere oplossing voor deze mensen gezocht moest worden. Maar in jullie geval moet je daar geen zorgen om maken. Ook niet als je baby straks 's nachts een keer huilt.

Waarschijnlijk zul je in aanmerking komen voor huurtoeslag als je vriend ontslagen wordt, maar het is altijd de bedoeling dat hij weer nieuw werk vindt en als je nu al vindt dat je de huur te hoog vindt dan moet je het niet  doen. Een maand is zo om en alle andere vaste lasten komen er ook bij.

Terug
Bovenaan