Wie heeft er een te smal bekken maar is toch normaal bevallen?

Hallo,

Bij de bevalling van mijn dochter bleek op het laatst dat mijn bekken te smal was. Na heel veel vroeten duwen en trekken is ze uiteindelijk toch via de normale weg geboren. Met als gevolg een zware hersenschudding en blauwe plekken over haar hele lichaam.
Nu ben ik zwanger van de tweede en zou ik graag via de normale weg bevallen, maar niet en koste van mijn kindje (dus dat die weer zo'n zware start heeft).
De gyn zei na mijn bevalling dat de volgende een keizersnee wordt, maar dat zie ik écht niet zitten. Ik ben zo bang voor de operatie, en dan het idee dat ze m'n kindje eerder halen dan dat die zich aangemeld heeft...brr.

Nu las ik op internet dat je bekken breder geworden kan zijn door de bevalling. Wie heeft zijn kindje wel op de natuurlijke weg gekregen ondanks dat je bekken te smal zou zijn?

Liefs Wanda

Mijn bekken is ook te smal, onze dochter is dan ook met de vacuumpomp geboren. Maar wat erg dat ze zo aan je kindje hebben liggen trekken en duwen. Is dat omdat het thuis was? Ik ben zelf in het ziekenhuis bevallen, omdat hier in Nieuw Zeeland (waar ik woon) thuisbevallen nog niet ingeburgerd is.
Wat ik wel vreemd vind is dat je dus nu een ks moet ondergaan, een vacuumbevalling (ook niet leuk, maar is te doen) zou toch ook tot de mogelijkheden behoren.
Bij onze dochter heb ik 1,5 uur moeten persen, maar het paste gewoonweg niet, toen hebben ze de pomp erbij gehaald en hatsjikidee, daar was ze. Heb wel een aantal hechtingen gehad, omdat ze me ingeknipt hadden, maar das beter dan inscheuren.
Onze dochter heeft er ook niks aan over gehouden, ze had zelfs 2 apgarscores van 10.
En ze was mooi roze, ondanks het lange vast zitten (hier in NZ laten ze je niet langer dan 1,5 persen)
Ze had een beetje een punthoofdje, maar dat was na 2 dagen weg.
Ik zou je gyn toch eens vragen of dit een mogelijkheid is, maar hij/zij zal er wel redenen voor hebben.

Ben nu bijna 35 weken zwanger van onze tweede, maar helaas moet ik dus wel een ks krijgen i.v.m. een laagliggende placenta. Als ik dit niet had, was het weer een gewone bevalling geworden, ondanks m'n smalle bekken.

Veel succes en vragen staat vrij, dus gewoon effe het waarom aan de gyn vragen.

Miriam (34+4)

Ook mijn dochter kwam klem te zitten, helaas heeft ze er schade aan overgehouden.
De zenuwen vanuit haar nek naar haar arm zijn beschadigd en kapot getrokken.
Na 4 maanden volgde er een operatie van 9 uur (zenuwtransplantatie) ik kijk er dus iets anders tegen aan en vind de reactie "wat is er dan zo erg dat ze aan je kind trekken" ongepast.
Of mijn bekken te smal zijn weet ik niet, ik moet nog helemaal naar groningen (zo'n 3 uur rijden) om daar een scan te laten maken.
Mij is een keizersnee geadviseerd, ook al lijkt het me helemaal niks....wat ik bij mijn dochter heb meegemaakt wil ik absoluut niet nogmaals meemaken.
Dan maar een operatie, maar wel een gezond kindje wat in ieder geval geen schade over houdt aan het trekken.
Succes met je keuze.
Groetjes mv Isabel

Ik weet niet of ik een te smal bekken heb, maar ik ben dus wel bevallen door een keizersnede.
Ik had geen vorderende ontsluiting (tot 7 cm) en mijn kind was wel erg groot vond de gyn achteraf.

De operatie zelf is mij 100% meegevallen. Ik heb weinig napijnen gehad (je krijgt overigens goede pijnstilling) en mijn zoontje is zonder complicaties geboren.

Wel moet ik zeggen dat ik het langere herstel nadien jammer vind.Je hebt niet veel aan de kraamtijd, want je kunt zelf echt niets en dat gedurende een aantal weken.

Ik ben het wel met jullie eens dat een keizersnede wel een grote operatie is en dus beter voorkomen kan worden. Echter, de gezondheid van je kind is ook belangrijk!

Nu ik weer zwanger ben weet ik nog niet hoe ik zal bevallen, maar dit kindje ligt nu ook alweer een week voor in de groei (dus zal ook wel weer een grote worden). Het liefst beval ik nu op natuurlijke wijze, maar als dat twijfelachtig is, dan maar weer een keizersnede!

succes allemaal.

gr mama van Md

Nou Rene, ook al zo hard getrokken aan je kindje. Verschrikkelijk.  Waar ik wel benieuwd naar ben is zijn dit allebei thuisbevallingen geweest? Heeft een vk dan geen vacuumpomp standaard bij of werkt dat niet zo, sorry weet niets over bevallingen in NL omdat ik in Nieuw Zeeland woon. En hier bevalt 90% van de vrouwen in het ziekenhuis.
En Rene, volgende keer wel beter lezen he
Is het nog allemaal goed gekomen met je dochtertje? Ik hoop van wel.

Helaas voor mij deze keer hoogstwaarschijnlijk een ks, omdat m'n placenta (bij 32 weken nog steeds) te laag ligt. En de beeb ligt in een onvolkomen stuit.
Ik zie er erg tegenop, zeker omdat je hier geen kraamzorg hebt en we hier geen familie hebben wonen.

Volgende week maandag weer een echo en dan word ik waarschijnlijk naar het ziekenhuis doorgestuurd

Groetjes Miriam (34+4)

Hoi,

Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Inderdaad ook met een vacuumpomp en twee knippn. Maar nog wilde ze er niet uit! Vandaar dat er twee! man op mijn buik hing en één iemand mijn dochter eruit heeft getrokken. Ze was helemaal blauw en zat onder de blauwe plekken. Door deze bevalling had ze ook het kiss syndroom gekregen, wat nu gelukkig verholpen is. Dus bevallen met een vacuum zonder duw en trek werk lijkt me ook niet erg. Maar niet meer zoals toen!!

Ik denk dat ik toch iets smaller was als M (ben je naam vergeten, hormonen!) aangezien het eigenlijk met de vacuum nog niet paste.
Ik mocht om 21.00 persen maar ze was er pas om 23.28 uur. Duurde dus véél te lang.

Liefs Wanda

Jemig Wan, wat een ellende. Misschien dat je dan inderdaad smaller als mij bent. Mijn dochter woog 3400 gram, niet echt groot, maar ook niet klein.
Gelukkig was het bij mij met de vacuum "zo gepiept" Men zegt wel dat het bij een tweede makkelijker zou moeten gaan, maar die vlieger gaat natuurlijk ook niet altijd op.
Sterkte.
Ik krijg dus waarschijnlijk ook een ks, maar bij mij dus om een andere reden (zie hierboven)

Groetjes Miriam (34+5)

Terug
Bovenaan