Wie heeft er een te smal bekken maar is toch normaal bevallen?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Bij de bevalling van mijn dochter bleek op het laatst dat mijn bekken te smal was. Na heel veel vroeten duwen en trekken is ze uiteindelijk toch via de normale weg geboren. Met als gevolg een zware hersenschudding en blauwe plekken over haar hele lichaam.
Nu ben ik zwanger van de tweede en zou ik graag via de normale weg bevallen, maar niet en koste van mijn kindje (dus dat die weer zo'n zware start heeft).
De gyn zei na mijn bevalling dat de volgende een keizersnee wordt, maar dat zie ik écht niet zitten. Ik ben zo bang voor de operatie, en dan het idee dat ze m'n kindje eerder halen dan dat die zich aangemeld heeft...brr.

Nu las ik op internet dat je bekken breder geworden kan zijn door de bevalling. Wie heeft zijn kindje wel op de natuurlijke weg gekregen ondanks dat je bekken te smal zou zijn?

Liefs Wanda

Je bekkenbodem rekt inderdaad wel op na een bevalling (dus spieren en bindweefsel), maar je botten niet. Als je botten te smal zijn kan het inderdaad problemen geven bij de volgende bevalling. Een gynaecoloog adviseert niet zomaar een keizersnee! Ik snap dat je er niet echt op zit te wachten, maar als het beter voor je kindje is, zou ik het toch doen!
Overigens ben ik 2 jaar geleden bevallen met een (spoed) keizersnee en het is me 100% meegevallen. Ik heb niet veel napijn gehad en de ingreep zelf en ruggenprik waren echt niet vervelend.

Sterkte!
RV

Hoi Wan,
ik wil hier toch even op reageren.
ik heb bij mijn eerste een keizersnede gehad en dat was niet omdat mijn bekken te smal waren maar omdat mijn kind een kruinligging had.
nu ben ik pas weer bij de gynacoloog geweest omdat ik straks in het ziekenhuis moet bevallen omdat ik bij de eerste een keizersnede had.
ik heb nu een andere gynacoloog want mijn vorige is met de vut gegaan.
zei deed gelijk een inwendig onderzoek om te kijken of mijn bekken niet te smal waren want dan zou ik weer een keizersnede krijgen zei ze.
ze heeft toen gevoeld en ze zei dat het niet te smal was en dat als alles goed gaat ik gewoon mag bevallen.
ik helemaal blij natuurlijk want ik wil ook wel een normale bevalling meemaken.
dus als jij het zeker wilt weten dan kunnen ze een inwendig onderzoek doen en dan voelen ze gelijk of ze te smal zijn of niet.
en als ze te smal zijn dan heb je niet te kiezen want dan moet je gewoon een keizersnede doen.
je wilt immers geen risico voor de kleine neem ik aan.
ik heb de keizersnede niet als prettig ervaren maar bij mij is het ook niet normaal gegaan.
ik heb eerst drie dagen weeen doorstaan toen nog vijf uur weeenopwekkers gehad en half uurtje geperst en toen een keizersnede.
en na de keizersnede heb ik veel bloedingen gehad en nog veel meer.
maar zoals ik al zei is dat niet normaal met een keizersnede en ik ken maar zat meiden die de keizersnede niet erg vonden en er geen last van hebben gehad.
ik zou gewoon een inwendig onderzoek laten doen en als ze dan zeggen dat het te smal is dan zou ik voor de keizersnede gaan.
als je een geplande keizersnede krijgt dan heb je ook geen sores vooraf net als ik.
ik wens je veel succes ermee.
gr lisette

Hoi Lisette,

Ik heb na mijn bevalling gevraagd aan de verloskundige en de gyn of ze niet van te voren hadden kunnen zien dat mijn bekken te smal was. En beiden waren hier heel stellig in. Dit kan volgens hen niet van te voren bepaald worden.
Zij vertelden me toen ook dat er vroeger standaard gekeken werd of het bekken te smal was bij een vrouw en dat er daardoor onnodig veel keizersnedes waren gezet omdat bleek dat die onderzoeken helemaal niet betrouwbaar zijn.
Afgaande op wat zowel mij vk als mijn gyn heeft gezegd, vind ik het wel vreemd dat jou gyn dmv een inwendig onderzoek denkt te weten of je een te smal bekken hebt of niet.

In   ieder geval heb ik nu half september een afspraak met mijn gyn om te bespreken wat mijn mogelijkheden zijn en zal ik hem ook jou verhaal eens voorleggen (wie weet?).
Maar het lijkt me stug dat ze het 9 maanden geleden nog niet konden onderzoeken dmv zo'n simpel onderzoek en nu wel...

In ieder geval bedankt voor je reactie en wat een horrorbevallinge heb jij gehad joh!

Liefs Wanda

Hoi Wan,
vind het wel raar dat ze dat bij mij wel deden en bij jou niet zouden kunnen.
zou het ook navragen want mijn gynacoloog zei het echt zo hoor.
laat je het nog even weten als je het gevraagd hebt.
hoop voor jou dat het een normale bevalling word en ook voor mezelf natuurlijk.
gr lisette

Hallo,
Ik lees net je verhaal en ken iemand die precies hetzelfde heeft gehad. De arts had van te voren al gezegd dat het te krap zou worden voor een gewone bevalling, maar ze wilde persee geen keizersnee. Nu is het kindje na een lang drama in de verloskamer dood geboren omdat het te lang vast zat. Dit wil je neem ik aan absoluut niet. Luister daarom naar de gyn en doe een keizersnee. Zo'n arts heeft er verstand van en het gaat tenslotte om je kindje. Denk er goed over na,

Groeten Tessa

Terug
Bovenaan