Wie heeft er ervaring met een keizersnee?

Hallo,

Afegelopen maandag heb ik te horen gekregen dat ik een keizersnee krijg. Na de eerste schok en ook wel wat verdriet, ben ik nu vooral erg nieuwsgierig naar ervaringen van de dames die al een keizersnee hebben gehad. En dan niet alleen de keizersne zelf, maar ook de periode daarna?
Ik heb bijvoorbeeld al een kleintje en ik ben bang dat ik haar vreselijk zal missen als ik een aantal dagen in het ziekenhuis moet liggen. (Ik heb van nature al last van heimwee)
Hoelang hebben jullie in het ziekenhuis gelegen?
Hebben jullie na het ziekenhuis nog kraamzorg gehad?
Bleef de kraamzorg langer omdat je een keizersnee had gehad?
Is er een mogelijkheid om extra hulp te krijgen na een keizersnee?
Ook slechte ervaringen zijn welkom!!

Liefs Wan

Hoi Wan,

Als het goed is lig je 4 tot 5 dagen in het ziekenhuis, daarna krijg je nog tot 5 dagen kraamzorg. Dus een totaal van 10 dagen bij een keizersnede. Daarna krijg je geen hulp meer, want dat is niet nodig. Je bent dan genoeg hersteld om je kindje zelf te kunnen verzorgen. Hulp van ouders, man enz. kun je natuurlijk zelf regelen, als je dat nodig vind.
Verder is het de bedoeling dat je 6 weken geen zware dingen tilt (oudere kind...) en geen buikspieroefeningen doen. Maar verder ben je in staat om alles te doen wat je lichaam je aangeeft.
Ik heb totaal geen last gehad van mijn keizersnede en heb er goede ervaringen mee gehad.
Als aankomend kraamverzorgster zal ik straks van alles gaan meemaken, dus kan kan ik veel uitgebreider meepraten over deze onderwerpen.
Ik hoop dat je een fijne bevalling hebt, en dat je lekker van je kindje kan gaan genieten!

Hoi Frizzle,

Heb je enig idee hoe anderen dat dan doen? Het tillen van een ouder kind? Mijn dochtertje is rond de geboorte van het nieuwe kindje net aan 14 maanden en dus nog niet in staat om zelf te lopen of iets dergelijks. Mijn man is niet in staat om thuis te blijven en verdere familie kan ook niet komen.

Groetjes Wanda

Hoi Wan,

IK heb een spoedkeizersnee gehad, dat zou misschien net anders gaan als een gewone maar heb de ruggenprik en alles goed ervaren.
Het enige wat ik jammer vondt is dat ik naar de uitslaapkamer  ging en dan moest wachten totdat je je kindje en je vent mag zien!
Maar goed, maandag de sp-keizersnede gehad, de volgende ochtend zelf gedoucht en beetje bij beetje gelopen.
Het ging zo goed met lopen dat de zusters het over me hadden ... 'o dat is die haha.
Ik mocht woensdag weer naar huis.
Je moet het wel rustig aan doen als je thuis bent, je hebt ook sneller kans op koorts ... ik had wel hulp, me moeder kwam elke dag langs want je mag sowieso niet veel tillen.
Ik kon de kraamhulp iets van10 uur extra bijkrijgen of zo maar niet echt gebruik van gemaakt omdat die kraamhulp mij niet lag en vondt het ook niet nodig.
Ben naar een aatal weken geloof 4 ofzo weer gaan stofzuigen etc.. maar het ligt er natuurlijk aan hoe je je voel en of je het aankan.

Ik kan me voorstellen dat het zwaar is met een kleintje erbij en heb niet echt tips of zo met tillen.
Heb je geen vrienden die je kunnen helpen?

Meid heel veel succes voor je het weet heb je weer een kleintje in je armen

gr kaat

hoi wan,
wat kan ik me goed voorstellen dat je teleurgesteld en verdrietig was toen je hoorde dat je bevalling een keizersnee wordt. Heb dat zelf ook ervaren en de dag dat ik het hoorde was ik echt uit t veld geslagen en alleen maar aan t huilen... Erna ging inderdaad de knop om (als het niet anders kan, dan maar met opgeheven hoofd vooruitkijken) en heb ik veel op internet gelezen over geplande ks.
Mij is het enorm meegevallen. Ik ben di bevallen en vr ontslagen, dag eerder dan normaal, maar ik lag laatste dag met z'n 2 op kamer en kon t niet vinden met buurvrouw hetgeen voor veel spanning zorgde en ik niet tot rust kwam. DAg van ontslag  belde ik met kraamzorg, zou rond 12u thuiszijn en... om 12u stond kraamzorg er al!! Heerlijk thuiskomen. Ik heb 2 extra dagen gekregen (moest wel door vk die thuis nacontrole doet worden aangevraagd) vanwege ks. T/m do week erna. 5,5u per dag. (dus na 3,5dag zh nog 7dgn kraamzorg)

Wat betreft leefregels: De gyn en vk's hier gaven me aan de 1e 6 wkn alleen je  pasgeborene te dragen, verder niet, 1e 4-6 wkn niet zelfstandig auto te rijden, geen huishoudelijk werk te doen waarbij je moet tillen of bukken, echt je rust te nemen, traplopen te beperken. Best een opgave, zeker de laatste paar wkn als je je steeds beter voelt. T schijnt   dat het litteken dan beter en sterker heelt en dat je op latere termijn minder kans hebt op verzakkingen en incontinentie..
Ik heb direct na ks goede ervaringen: het team op OK leefde enorm mee, toen ik huilde omdat manlief en  zoon weggingen. Nadat ik gehecht was en naar uitslaapkamer werd gebracht, waren man en zoon er binnen 10min!! Geweldig hoor. Voor mijn gevoel werd er veel goed gemaakt, was er weinig verschil met thuisbevalling (dat gevoel gaven ze me, er was alle tijd om te genieten  van prille gezinsgeluk)
Heel veel succes ermee,
groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Hoi Wan

Ik ben 12 september bevallen en ik had ook een geplande keizersnee. Het is mij enorm meegevallen kan ik zeggen. Ja als je het net te horen krijgt moet er echt even een knop om maar je moet maar zo denken het is voor een goed doel. Ik kreeg ook de optie om vaginaal te bevallen(stuitligging) maar dat durfde ik niet ivm vorige bevalling(flink kind). Achter af is het maar goed geweest in mijn geval want de navelstreng zat 2 keer om d'r nekje. Een hele goeie keuze dus. Het herstel daarna valt mij soms tegen ik wil meer dan ik kan en mag (m'n handen jeuken af en toe). Maar hou je aan de richtlijnen 6 weken geen zware dingen tillen, al word het wel lastig als je nog een kleintje heb. Probeer als je oudste s'middags naar bed gaat hulp te vragen van vrienden of familie ik weet het is niet altijd even leuk om afhankelijk te zijn van anderen maar het moet even(kan jij gelijk ook even een tukkie doen).  Ik heb van woensdag tot zaterdag in het ziekenhuis gelegen en ik heb op zaterdag 2 uur kraam gehad en daarna van zondag tot en met donderdag 8 uur kraamzorg per dag gehad. De verloskundige die de na controle doet zal als hij/zij komt er wel voor zorgen dat je meer uren krijgt maak je daar maar niet zo druk over. Iedereen hersteld anders maar je zal zien dat je na een dag of 4 a 5 best wel weer wat kan doen. Probeer positief te blijven het komt allemaal goed en als jij je kindje in je armen heb maakt dat een hoop goed. Ik vond ondanks ik ook last heb van heimwee die dagen in het ziekenhuis wel erg prettig, kan je lekker wennen aan je nieuwe kindje en heel de dag lekker staren en genieten. Je pakt toch iets meer je rust in een ziekenhuis (ondanks de vreemde geluidjes) dan thuis. Je ben dan toch met je andere kindje bezig. Ik wil je heel veel succes wensen en probeer je niet te druk te maken, laat het maar over je heen komen. Gr Naatje74

Terug
Bovenaan