Wie heeft er ervaring met een mamafiets of bakfiets?

Hoi!

Het nieuwe jaar is hier goed begonnen; afgelopen zaterdag is mijn mooie fiets gejat! Flink balen natuurlijk, maar gelukkig was 'ie verzekerd en heb ik de centjes nu al op mijn rekening staan, zodat ik een mooie nieuwe fiets uit kan gaan zoeken.

Nu twijfel ik enorm tussen een mamafiets en een bakfiets. Ik vind een bakfiets echt super-super-super gaaf, maar ik vraag me af of ze wel zo handig zijn in het gebruik. Vooral het feit dat ik dan ook als ik zonder kinderen op de bakfiets weg wil, helemaal dat grote gevaarte mee moet nemen lijkt me niet handig. Maar ik zou er natuurlijk nog een simpele 2e hands fiets op de kop kunnen tikken voor erbij...

Overigens ben ik geen enorme fietser, en vooral fietsen met een kind in fietsstoeltje (als Nika goed kan zitten dan zelfs twéé kinderen in fietsstoeltje vindt ik enorm onhandig. Ik kies er dus meestal voor om, als ik met de kinderen op pad ga, óf te gaan lopen óf met de auto te gaan. Maar ik denk zelf dat ik met een bakfiets wél vaker voor de fiets zou kiezen. En het lijkt me zó leuk voor de kids!

Heeft iemand ervaringen met mamafietsen of bakfietsen? En welk model/merk zouden jullie aanraden? Mijn baas heeft me al verteld dat een bakfiets met een stang (in plaats van een stuur) praktischer is, dus qua bakfiets heb ik deze van Halfords op het oog:  KLIK HIER  (krijg plaatje er niet goed ingeplakt...). Valt ook precies binnen mijn budget...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Myrna, mv Isis en Nika

Hallo,

Als ik voor een bakfiets zo gaan zou ik zeker NIET voor die fiets
van de halfords gaan. Je moet daar de hele bak mee sturen.....als
je de bocht om wilt.
(als je het begrijpt)
Als je kijkt naar de fietsen van bakfiets.nl daar heb je een gewoon stuur
en voor de bak nog een wiel. Je stuurt dus alleen het wiel aan.
Is vele malen lichter. Oke je bent wel iets duurder uit. Maar is wel
een goede kwaliteit.

Een mama-fiets kan inderdaad ook, hier hoor ik ook erg veel positieve
reacties op. Meer ruimte tussen voorstoeltje en zadel. Alles
is verstevigd, dus extra dikke velgen/banden. Dus veel minder
kans tegen uitspringende spaken. (en dus kan op kapotte naaf)

Een bakfiets vind ik qua parkeren ed niet handig.
En bedenk dat je die maar een x aantal jaar gebruikt.

Een mama fiets is inprincipe ook maar tijdelijk, maar nadien
(nadat de kids eraf zijn) kun je er wel normaal mee fietsen.

O ja bakfiets is wel erg handig voor boodschappen doen.

Misschien handig uit te leggen dat mijn man en ik zelf fietsen verkocht
hebben. En ook een bakfiets.
Vandaar mijn ervaringen.

O ja leuke en niet al te dure (wat is duur??) kijk eens op montego mamafiets.

Mama fiets is er vanaf 499,00 euro.
En de kwaliteit is goed!!       En je houd nog wat geld over ook!
Ik meende dat hij opgebouwd is van hetzelfde als gazelle of sparta (pin me niet vast welk merk precies)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

GR diana

Als je niet veel fiets zou ik geen mamafiets kopen. Over een bakfiets kan ik je niet adviseren.

Ik heb zelf een mamafiets gekocht en achteraf vind ik het zonde van mijn geld. OOk ik fiets niet veel en de voordelen wegen niet op tegen het korte gebruik (als je dus niet veel fiets.

Nou heb ik gelukkig een model wat ook prima kan door gaan als gewone fiets en ik was toch wel aan een nieuwe fiets toe maar achteraf had ik gewoon dezelfde fiets willen kopen als ik had, alleen dan een wat nieuwer model.

Ik heb nu een gazelle bloom en ben er echt wel tevreden over hoor, maar ik had dus net zo goed een andere fiets kunnen kopen

Annemieke

Hiya Myrna!

Ik heb geen ervaring met bakfietsen, maar toen ik laatst in Nederland was kwam ik langs een winkel die "de Fietsfabriek" heet (in Utrecht maar ze hebben filialen over heel Nederland)
Ze hebben daar zulke leuke bakfietsen, als het in mijn koffer had gepast had ik er zo een mee terug genomen :)
Een aantal winkels hebben foto's online (google "de fietsfabriek") zodat je kunt zien wat ze hebben. Ik zag deze en max moest en zou erin (groot drama toen we weer verder moesten en hij zich realiseerde dat de fiets niet mee mocht...)

Oh ja en je kunt er ook los zo'n overkapping bij krijgen geloof ik.

Ajuus, ilja

hoihoi

Ik ben in bezit van een mamafiets de montego dat is niet de
duurste fiets zeg maar.
Wat ik ideaal vind is de ruimte tussen stuur en zadel maar een
zitje op de achterkant van de fiets bevestigen gaf nog al wat te doen.
Het is een stevige fiets maar trapt wel wat zwaar en ondanks dat
speciale standaard waait ie wel makkelijk om.
Als je je kunt behelpen met een gewone fiets en je bent niet zo'n fietser
zou ik geen speciale fiets aanschaffen.
Ik hoor hier in de omgeving ook veel positieve dingen over de batavus
personal-bike.

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Bedankt voor jullie reacties!

Ondanks dat ik ze súper gaaf vind, heb ik het idee van een bakfiets inmiddels afgezworen (Annemieke, jouw opmerking dat het maar voor een paar jaar is gaf de doorslag). Alhoewel die van de fietsfabriek wel echt geweldig is, Ilja! Daar zou ik Isis nóóit meer uitkrijgen...  Zucht... als ik ooit de Staatsloterij win (had vandaag maar liefst een prijs van € 8,50 op een lot van € 14,50... ) dan komt er eentje, maar eerder niet vrees ik.

Dus wordt het een mama- of gewone fiets. Die montego ziet er erg goed uit, maar een beetje lastig dat maar weinig fietshandels ze verkopen (wil wel graag een proefritje maken voor dat geld!). En de batavus personal bike, die vind ik echt helemaal geweldig. Dat zou 'm nog wel eens kunnen worden...

Nou ja, nog maar even verder snuffelen, ik kom er vast wel uit. In ieder geval bedankt voor jullie hulp, ik heb er zeker iets aan gehad!

Groetjes,
Myrna

Euh waar kwam je precies vandaag?

Kan ik eventueel mijn groothandel vragen of hij nog een adres in de buurt weet!

gr diana

En ik denk persoonlijk dat het een goede keus is.

O ja mocht je voor een gewone fiets gaan.........let op dat aluminium velgen
niet zo stevig zijn als gewone velgen!

En een mama fiets is later ook gewoon te gebruiken, je kunt er
eventueel een gewoon stuur opzetten. Maar heb je wel mooi
een stevige fiets! :D

Hoi Hoi Myrna, je mag wel een proefritje komen maken op mijn personal bike!!!
Zitten al twee stoeltjes op dus.....ik vind 'm super, niet de meest lichte fiets maar Vught-Den Bosch is prima te doen. Natuurlijk fiets het best zwaar met twee kindjes erop, Linde alleen is goed te doen maar Linde voor (is al proppen) en Roos met haar 21kilo achter is flink trappen.
Zo'n bakfiets is natuurlijk geweldig maar lijkt me ook een heel gevaarte, je zou ook een fiets-kar kunnen overwegen, schijnt ook prettig te fietsen.
Ben benieuwd wat je gaat kiezen enne....laat me maar weten wanneer je een proefritje komt maken!!!

liefs Daniëlle.

Terug
Bovenaan