Hoi,
Ik ben op 27 november jongstlede bevallen in bad van een prachtige dochter genaamd Fenna.
Ik heb de persweeen in bad opgevangen, de gewone weeen lukte niet, want ik raakte in paniek in bad. Er kan achthonderd liter water in, en ik ben niet zo groot, dus voelde me heel klein daarin.
Weeen zittend op de bank opgevangen, en toen ik persdrang kreeg in bad gaan zitten op een speciale kussen, mijn man achter mij tegen de wand geleund, ik tegen hem, zittend op dat kussen. Mocht volledig op gevoel, soms persen, soms wegpuffen, dan weer persen. Ik kon goed naar mijn gevoel luisteren en dat was bij mijn eerste bevalling niet zo. Ik vond het toen zo kunstmatig omdat er een heleboel mensen om het bed stonden en mijn kin tegen mijn borst werd gedrukt, een super onnatuurlijke houden bij het persen..bah.
Nu was het heerlijk, ik perste terwijl ik mijn hoofd achterover leunde op de schouder van mijn man, ik kon met mijn voeten tegen de wand van het bad drukken waardoor ik meer kracht kreeg. De verloskundige keek alleen maar toe, toen de baby eruit kwam bleef ze nog even onder water, en daarna lekker op mijn buik. Hebben zo nog tien minuutjes gelegen in bad, heeeeeeeeeerlijk!!
Ik vond het een prachtige ervaring..muziek op de achtergrond..lekker op mijn eigen gevoel, het hoofdje staat en dat voelt branderig, maar veeeeeeeel minder erg als in de open lucht. Ben niet ingescheurd..maar ik weet niet of ik het iemand kan aanraden. Elke bevalling loopt anders. Ik had verwacht al mijn weeen op te vangen in bad, maar dat kon ik dus niet want bij de gewone weeen raakte ik in paniek, en kon ik ze beter opvangen gewoon zittend op de bank.
Moet wel zeggen, als het hoofdje staat, gaat het vaak een stukje terug, is heel normaal. En toen de VK dat zei, dacht ik, nee, niet terug, persen!!!! En ik perste want ik dacht, o jee, straks moet ik uit het water en alsnog naar het ziekenhuis. Ik kreeg toen ineens heel veel kracht. Dat is misschien wel het voordeel, want dan MOET je wel. Misschien dat je in het ziekenhuis makkelijker denkt op het moment dat je niet meer kan, ik ben toch in het ziekenhuis, ze helpen mij wel. Thuis MOET je wel, dat is mijn ervaring.
Ik heb het bad gehuurd van www.oerbron.nl of de site de waterkinderen.
Jammer dat je niet in bad kunt bevallen!!
Heel veel succes en sterkte
Jo