wie heeft er ervaring met gastouderopvang?

A

Anoniem

Guest
Nou de titel zegt het al, wie heeft hier ervaring mee. wat is er anders aan dan een kdv.
Alle kdv zitten vol hier in de buurt en nou zag ik gisteren dat er in mijn wijk een gastoudergezin via een of andere    stichting plek heeft voor 4 kindjes. Ik weet hier eigenlijk helemaal niks vanaf, vandaar mijn vraag.

groetjes,
Patricia

Hoi patricia,

Ik ben zelf gastouder geweest voor 1 jongetje. ( heb zelf een zoontje van 3) en vond het toen leuk om te doen. Je kan er voor kiezen om tussen de 1 en 4 kindjes op te vangen in een huiselijke situatie. Het gastkindje draait dan mee in het gezin van de gastouder.
(dus ook boodschappen doen en evt. andere kinderen van school halen hoorde hierbij.

Het is dus zo dat er maximaal 4 kindjes binnen het gastgezin zijn.
Bij ons is het zo dat er een intake gesprek plaatsvond met de ouders die hun opvang zochten voor hun kindje. Je kunt dan kijken of er een   "klik"is, vind ik heel belangrijk.

De ouders kunnen hun wensen kenbaar maken hoe ze graag de verzorging van hun kindje  zouden willen zien.

Als er een overeenstemming is bereikt kun je besluiten om je kindje naar dit gezin te brengen.
Het bureau bij wie de gastouder in dienst is, kwam bij ons een aantal keren kijken en vragen hoe het ging tijdens de opvang van hun kindje. De ouders kregen dan informatie van het bureau over hoe hun vonden hoe het met kindje binnen het gezin ging.

Je kunt misschien allicht wat informatie inwinnen.
Als het een erkend bureau is, is het nog belastingaftrekbaar ook als zijnde kinderopvang!

Succes met de keuze die je gaat maken.

Groetjes,

Suus.

Hoi,

Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorgangster. Ben ook gastouder geweest. Ik moet alleen wel toevoegen dat het wel slim is om een noodadresje achter de hand te hebben. Voor als de gastouder ziek word. Via het gastouderbureau is er wel noodopvang mogelijk, maar vaak niet dezelfde dag.

Toen ik zwanger was van onze dochter (vorig jaar) had ik 2 oppaskindjes. Halverwege de zwangerschap was het niet meer mogelijk om (naast mijn eigen zoon) ook nog eens 2 oppaskindjes te hebben. De gastoudercentrale kon wel een noodoplossing bieden, maar daar konden ze niet meteen terecht. Een heel geregel dus voor de ouders. Uiteindelijk konden de kinderen vrij vlot terecht op een KDV. Volgens de ouders (we hebben nog steeds contact)  gaf dat rust. Als daar iemand ziek werd hadden ze vervanging.

Maar op zich is de gastouderopvang een goed alternatief. Kleinschaliger. En het is idd aftrekbaar, mits je het via een gastouderbureau doet.

Groetjes, Cathy

Hoi.
Nou ik ben moeder van een zoontje die naar een gastouder gaat. Hij is een paar maanden naar een kdv gegaan maar dit was te grootst voor hem. Hij is best verlegen en afwachtend en op het kdv waar hij zat werd hij eigenlijk een beetje aan zijn lot overgelaten (hij was toen ook nog wel jong hoor,  bijna 1 jaar) Wij zijn toen op zoek gegaan naar een gastouderburo, en die hadden heel snel een gastouder gevonden. Daar heeft ie een keer "proefgedraaid" en natuurlijk zijn er in het begin bij het wegbrengen wel wat traantjes gevloeid (bij hem en bij mij haha..), maar ik moet zeggen dat het nu perfect gaat!!! Het voordeel vind ik dat hij toch met andere kindjes omgaat, maar dat de sfeer toch heel knus en huiselijk is..
Ik ben nu over 6 weken uitgerekend van de tweede, maar die gaat tzt ook naar diezelfde gastouder..
Kortom, alles positief vanuit deze zijde hihi..
Gr. Anne-Marie

onwijs bedankt voor jullie reacties. Ik moet zeggen dat het wel erg leuk klinkt.
Ik ga maar eens kijken bij welk bureau deze dame zit en dan wat info opvragen ook over de belasting teruggave en zo.

groetjes,
patricia

Terug
Bovenaan