Wie heeft er ervaring met integrale vroeghulp van MEE?

Hoi,

Ons zoontje van bijna drie, ontwikkeld zich "anders". Dit werd ons medegedeeld na een observatie op de peuterspeelzaal. Op een paar gebieden is hij een paar maanden jonger dan dat zijn leeftijd aangeeft en op andere fronten niet.
Daar komt nog eens bij dat hij vanaf baby zijnde gehoorproblemen heeft gehad. Telkens als er een buisje ververst wordt dan gaat het weer goed, maar de achterstand is er. Nu hebben wij het advies gekregen om in zee te gaan met Integrale vroeghulp. Aan de ene kant hebben we zoiets van natuurlijk willen we alle hulp mogelijk voor ons mannetje, maar aan de andere kant zijn we ook heel huiverig voor "de instantie"en de stempelcultuur die er op het moment gehanteerd wordt. Het lijkt wel of kinderen nauwelijks de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen, alles moet volgens het boekje, Dit terwijl er nog nooit een baby geboren is die een handleiding bij had.
Ik hoop dat jullie je eventuele ervaringen met Integrale vroeghulp willen delen.

Groet, Natasja
 
Hey hoi,

Gehoorproblemen in welke hoedanigheid? is hij slechthorend of komt dat alleen maar als het buisje dicht zit en hij dus alleen middenoorproblemen heeft?

Thijmen is zwaar slechthorend geboren dus we zitten helemaal in dat wereldje.
misschien dat ik je kan helpen?

Bespreek dit anders eens met je KNO arts.
er zijn veel instanties die je helpen bij dit soort problemen.
dit is niet verplicht.
Bij Thijmen komt 1x per 2 weken een logopediste/ pedagogisch medewerkster bij ons thuis.
zij doet spelletjes met hem en kijkt wat hij aan kan.

Daar stemt zij de spelletjes op gaf en geeft ons tips en adviezen hoe we hem kunnen helpen en stimuleren.
het gaat in ons tempo en onze snelheid en het is helemaal op thijmen gericht.
ze kijkt hoe hij IS, niet hoe hij MOET zijn.
dat vinden we erg prettig!

Mail me anders even op anne_marye@HOTMAIL.com.
dan kunnen we het er ff over hebben.


groetjes!

 
Hoi Ja hier nog zo 1
wij zitten al een poos in de molen!!
Intergrale vroeghulp is goed en heb er goede ervaringen mee.
Ons zoontje loopt zoeen 2jaar achter en is 3 bijna 4
Hij zit op een speciaal kdv en gaat ook naar speciaal onderwijs.
Heb ook een hyves voor ouders die een kind hebben met een achtstand. www.eenachterstand.hyves.nl
zo kan je ervaringen uitwisselen met andere leden.

sterkte
 
Ik weet niet of dit onderwerp nog actueel is voor je, gezien de datum van schrijven... hier wel ervaring met integrale vroeghulp, heette indertijd (7 jr geleden) het VTO team. Prima ervaring mee, zij diagnosticeren niet, maar adviseren slechts. Dus een eventuele doorverwijzing naar bijv. een psycholoog of naar Buro Jeugdzorg als men denkt dat er iets in bv. het autistisch spectrum aan de hand is. Het laatste bleek in ons geval te zijn.
 
Terug
Bovenaan