wie heeft er hier verstand van>>>

hee dames

ik heb even een vraagje

normaal heeft een papa dus 2dagen verlof met een bevalling,maar hoe gaat dat eigenlijk met een keizersnee want dan moet de mama 4a5dagen in het ziekenhuis zijn maarja hoe doe je dat met je andere kindje(s) dan zijn er daar meer dagen voor of???

ook las ik net dit stukje en als ik het dus goed begrijp hier uit heeft een vader toch 4dagen???

Als partner heb je wettelijk recht op 2 dagen kraamverlof. Het kan echter zijn dat er in jouw CAO andere afspraken (meer dagen) zijn gemaakt, vraag dit dus even na. Het kraamverlof mag niet van je vakantiedagen worden ingehouden en het loon wordt volledig doorbetaald. Bij een thuisbevalling moet het kraamverlof moet je binnen 4 weken na de geboorte worden opgenomen. Bij een ziekenhuis bevalling binnen 4 weken na thuiskomst van de baby.
Laat je werkgever zo spoedig mogelijk weten dat je gebruik wilt maken van kraamverlof, je werkgever kan dit niet weigeren. Naast kraamverlof heb je ook recht op calamiteitenverlof en ouderschapsverlof. Calimiteitenverlof kan worden gebruikt voor de dag van de bevalling en de dag van aangifte, dan houd je dus nog het recht om 2 dagen kraamverlof op te nemen.

Voor alle duidelijkheid: De dag van de bevalling en de dag van aangifte vallen dus NIET onder het kraamverlof. Naast deze 2 dagen heb je dus nog recht op 2 dagen kraamverlof.

Hoi,

Ik ben zelf ingeleid en mijn man had maar recht op 2 dagen verlof.
Mijn man heeft zelf 14 dagen vakantie opgenomen.
Ook al krijg je een keizersnede en heb je kinderen thuis dan heb je als man maar
recht op 2 dagen.
De dag van de bevalling en de dag ernaar zijn gewoon kraamverlof.
Als de bevalling plaats vindt op een vrijdag dan heb je als man de maandag ook nog kraamverlof.

Groetjes
Christel

Hoi,

Helaas is het inderdaad dikke pech, maar je man heeft hoe dan ook maar recht op 2 dagen en de rest zijn vakantiedagenik was na 5 dagen uit het ziekenhuis, en was na 6 dagen ook al gewoon alleen thuis. Dan zeggen ze je dat je niet meer dan 3,5 kilo mag tillen, die van mij woog al ruim 9 pond bij de geboorte en woog na 2 weken al bijna 5 kilo.
Het is pittig, maar je red het wel zo thuis, alleen de dagen dat je man werkt en jij in het ziekenhuis bent zal je dus wat anders moeten rgelen. Ook als je wel eerder naar huis mag is er nog de kans dat je nauwelijks je bed uit komt. Mij viel de keizersnede alles mee. Maar ik ken een hoop mensen die 1,5 week vast op bed hebben gelegen.

Liefs Jen

Hoi,

is lastig he? Al die verschillende berichten!
Voor zover ik weet heeft een man recht op 2 soorten verlof:
- 2 dagen calamiteitenverlof > de dag van de bevalling en de dag van aangifte
- 2 dagen kraamverlof > 2 'gewone' dagen in de kraamweek; weet niet precies of die vóór een bepaalde dag moeten worden opgenomen.

In totaal dus toch recht op 4 vrije dagen, maar dan onder 2 verschillende soorten verlof.

Om het makkelijk te maken!

ik denk dat je man dat het beste in zijn cao kan opzoeken of navragen op zijn werk, want dit schijnt heel erg te verschillen tussen bedrijven een bedrijf uit nederland schijnt 2 dagen vaak al voldoende te vinden terwijl een bedrijf uit noorwegen bv. het normaler vind dat je veel meer dagn krijgt.groetje

Hoi hoi,
In principe kloppen de 4 dgn maar dan moet je of een vriendelijke sociale werkgever hebben en/of sterk in je schoenen staan. veel werkgevers zullen zeggen dat aangeven is zo gebeurd kan ook op die verlofdag of ff na het werk.
De 2 dgn kraamverlof moet je binnen 4 wk na geboorte (thuiskomst bij ziekenhuisbevalling) van de baby opnemen. Mijn man was zo ziek van al de stress bij de bevalling dat toen ik thuis kwam na de spoedkeizersnede hij ziek in bed lag en ik toch met kraamverzorgster voro Amber moest zorgen. Makkelijkste is toch om met verlofdagen ff rekening te houden met paar dagen extra na de bevalling. Gaat manlief ook hier zeker doen want tja loopt nu nog een ukkie rond die dan ook aandacht wil. Knuffel Natje

Terug
Bovenaan