Wie heeft er ook gerookte zalm gegeten?

Ik ben nu bijna 36 weken zwanger en heb gedurende de hele periode behoorlijk wat gerookte zalm (voorverpakt van Euroshopper) gegeten. Heb al 2 keer aan mijn verloskundige gevraagd of dat mocht en die zei: ja, mits je het niet te lang  laat staan en gelijk opeet. Omdat ik gelezen heb hoe gezond vette vis is voor de baby, heb ik dat regelmatig gegeten, voorverpakte gerookte zalm in flinke hoeveelheden. Maar nu lees ik op allerlei voedingssites en dit forum  dat het toch een listeria-bacterie kan bevatten. Baal nu als een stekker, want hoe weet ik nu of ik die besmetting niet toch gekregen heb en ik ben boos op de verloskundige die mij   heeft gezegd dat het wel mag. En hoe kan het dan dat er zo verschillend over gedacht wordt.
Hopelijk ben ik niet de enige hierin en kan iemand mij enigszins gerust stellen.

ik was   in   2004 voor het   eerst zwanger en de gyn vertelde mij toen al dat je het niet mag eten.Dat is dus eigenlijk niks nieuws. Ik snap ook niet hoe jou    vk je heeft kunnen zeggen dat   het wel mag. Ik denk dat als   je iets   opgelopen        had,   je het wel gemerkt   had maar dat weet ik   niet zeker.

Jane 32,4

hoi,

er is een verschil tussen verse gerookte zalm of voorverpakte zalm.
Voorverpakte zalm mag niet, en verse zalm van de visboer mag alleen als hij erg vers is en dus meteen word opgegeten. Dit bedoelde je vk waarschijnlijk maar dat had ze dan wel wat duidelijker mogen zeggen.
Wel heel slordig van je vk. Maar als je niet ziek bent geweest denk ik dat je je niet te veel zorgen moet maken. Dus vanaf nu gewoon niet meer eten.

Liefs Cares

Hallo!

Wat ik begrepen heb, merk je het vaak al meteen dat je iets opgelopen hebt, want het is een soort voedselvergiftiging. Bij de gevolgen staat o.a. een spontane abortus, maar jij bent al zover, dat je kindje dan dus alleen nog vroeger geboren kan worden. Of het ernstige gevolgen heeft voor je baby, dat weet ik niet, maar ik zou gewoon de vk nog evn erop aanspreken!
Groetjes,

NathalieMS
(31w+1)

Hoi,

de kans dat de listeria-bacterie in gerookte zalf zit is niet zo groot. Toch vind ik het ook een apart antwoord van je verloskundige. Trouwens, als je toch vette vis wil blijven eten, je kan gerookte zalm ook gewoon even opbakken in de koekepan of kiezen voor gewone zalmfilet en dit in de oven doen of bakken. Andere vette vis is b.v. makreel, bokking of haring. Die laatste schijnt ook alleen te mogen als hij erg vers bij de visboer vandaan komt en je 'm snel gebruikt. Toch heb ik 'm voor de zekerheid maar 9 maandjes laten staan.

Groetjes, en succes met de laatste loodjes,
Margrethe

Ik zou ook zo boos zijn, dat ben ik nu zelfls een beetje voor jou!
Heb je het wel tegen haar gezegd? Ik zou ook meteen vragen of er een manier is om te zien of je daadwerkleijk besmet bent.
Maar ik las inderdaad ook overal dat de kans niet erg groot is, en die van euroshopper wordt erg veel verkocht omdat ie goedkoop is, dus heb je grote kans dat hij nog vers is (snelle doorstroom).
En het lijkt me ook dat je het meteen merkt. Heb je last gehad van diaree?

Bedenk ook dat ze dit vroeger allemaal niet wisten en er toen heel veel gezonde babies werden geboren..

Heb je al actie ondernomen?
Kun je een echo of bloedonderzoek krijgen, voor je eigen geruststelling?

Ik ben benieuwd.

Sterkte in ieder geval!

liefs Toetje

Die listeria-bacterie merk je juist meestal niet, je hoeft er helemaal niet ziek van te worden, maar draagt hem wel bij je. Dus het kan gevolgen voor je baby hebben.
Maar volgens mij zijn de deskundigen het er nog lang niet over eens of voorverpakte gerookte zalm wel of niet mag. En weet je, denk een aan vroeger, wat ze toen wel allemaal niet aten en dronken....het valt erg mee denk ik!
alleen ik snap dat je er mee zit natuurlijk!

Ondertussen heb ik de verloskundige erop aangesproken. Ze zei me dat net in het nieuws bekend is gemaakt dat voorverpakte zalm niet mag, ze wist het pas net!!
Er is nu bloed afgenomen bij mij en volgende week hoop ik te horen of de listeria-bacterie in mijn bloed zit. Die kans blijft hoop ik vrij klein, maar ben wel weer geschrokken. Bedankt voor jullie reacties!

Terug
Bovenaan