wie heeft er ook met het pingo onderzoek meegedaan?

hoi,
ik doe voor de laatste maand mee met het pingo onderzoek.
mijn dochter is bijna 6 mnd.

dit is voeding die je krijgt van friso.

ze verkopen nu in de winkel voeding waar aan die prebiotische vezels zijn toe gevoegt.
maar omdat dit heel niet wetenschappelijk bewezen is dat het ook daadwerkelijk helpt!
doen ze er duis onderzoek naar.

je kan dan of de oude voeding hebben(niet over datum hoor)
of de voeding die nu al verkocht wordt.
dit weet je pas als het gehele onderzoek afgerondt is.

wat ik er voor moet doen is niet veel
1 x in de maand een dagboekje invullen drie dagen achtereen,over slapen,eten,huilen,enz
1x in de drie maanden even op controle bij de kinderarts(reiskosten worden vergoed)
en die gratis voeding gebruiken.
die thuis afgeleverd wordt voor alle drie de maanden
ik doe 6 mnd mee dus na die 3 mnd kwam de rest!

maar nu de vraag:
wat vond jij ervan vond je het veel werk?

mij is het prima bevallen alleen volgende maand moet ik weer zelf kopen, als ik dat maar niet vergeet!
groetjes claudia

hoi Claudia,

Ik respecteer jouw beslissing om mee te doen aan het onderzoek maar ik krijg er zelf een heel akelig gevoel bij als ik je verhaal lees!
Waarschijnlijk zit ik er helemaal naast, maar het komt bij mij over alsof je kindje een proefkonijntje is.

Het komt er dus op neer dat je niet weet wat voor voeding je geeft?
Onvoorstelbaar! Laat die fabrikanten dat lekker zelf uittesten!

Hier zou ik zelf dus nooit aan mee willen doen, laat staan onze kindjes.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet aanvallen.

Maar ik wilde dit even kwijt.
Graag zou ik dan ook willen weten wat voor jou de voordelen van dit onderzoek zijn.

groetjes Linda

Heel verstandig, mama van j en a, dat je meedoet aan een dergelijk onderzoek. Dit is echt heel erg nuttig! Zelf ben ik arts en bekend met het nut van dit soort dubbel-blind gerandomiseerde onderzoeken. Het is de enige manier om er achter te komen, of iets werkt of niet!

Ik weet ook, dat al die prebiotische-vezels-bevattende-voeding erg ter discussie staan, evenals al die drankjes, die allerlei links-en-rechts ronddraaiende en afweer-versterkende bacterien bevatten (die in je maag als eerste om zeep worden geholpen!). Of die prebiotische vezels helpen, is inderdaad ook maar zeer de vraag (daar werd ik zelf laatst nog op gewezen door een lactatiekundige die me advies gaf na de geboorte van mijn tweede zoontje;  zij zag  die vezels als een leuke verkooptruc). Met name het afweersysteem van het zeer jonge kind (jonger dan 2 mndn) is dermate onrijp, dat het helemaal niets aan deze prebiotische vezels heeft. Het idee zou zijn, dat uit deze vezels afweerstoffen worden gemaakt, maar daar is het afweersysteem van het zeer jonge kind helemaal niet toe in staat! Gebakken lucht dus.

Om dit definitief aan te tonen heb je een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek nodig. Wat houdt dat in? Je hebt 2 groepen die qua opbouw en kenmerken gelijk zijn: de ene groep  krijgt voedsel A (met vezels) de andere voedsel B (zonder vezels). Als het goed is, weten ook de overige medewerkers vh onderzoek niet, wat je krijgt (behalve degene die de loting als het ware uitvoert). Dit voorkomt nl bevinvloeding van de follow-up. Van tevoren bedenk je, welke zaken je hanteert als maatstaf of iets werkt of niet (bepaalde zaken in bloedonderzoek, aantal keren verkouden oid) en later vergelijk je de twee groepen met elkaar. Komen er statistisch significante  verschillen uit, dan pas kun je concluderen, dat het werkt. En komen er geen statistisch significante verschillen uit, dan kun je die dure vezels beter weglaten, want dan ben je mensen aan het misleiden.

Dat een dergelijk onderzoek is opgezet, is dus een goede zaak. Alleen zo kom je erachter, of je iets zinvols geeft. Merkwaardig trouwens, dat de werkzaamheid van die vezels niet veel eerder is onderzocht!!!

Ik zie het kind van mama van j en a dus helemaal niet als een proefkonijntje! Wat een onzin! Tot een jaar geleden was er alleen maar kv zonder die vezels verkrijgbaar en toen viel ook niemand daarover. Je kunt ook zo zien: het staat helemaal niet vast, dat het werkt!

Niets dan lof over je deelname! Hoe kan ik meedoen met dit onderzoek?

Toen ik het stukje van (oww sorry, naam vergeten...haha) las, dacht ik eigenlijk meteen wat goed!! Het moet toch uitgetest worden en het lijkt me niet dat er enig risico aan verbonden zit.... Friso is ook gewoon een goed merk, lijkt mij, dus ik wil eigenlijk alleen even kwijt dat ik het hartstikke goed vind!

En misschien een leuke tip.....op www.buzz.nl kan je je ook inschrijven voor proeven met baby-producten. Zo ga ik drie maanden lang een nieuwe soort pampers uitproberen....
Misschien dus leuk om eens te gaan kijken....

Liefs Annet

hallo dames,

Waarschijnlijk ben ik voorbarig geweest met mijn conclusie.
Neemt niet weg dat ik zelf niet mee zou willen doen aan het onderzoek.
Ik ben blij dat ik borstvoeding kan geven.

groetjes Linda

Natuurlijk is het net zo prima als je niet mee wilt doen met een onderzoek. Die keuze is altijd vrijwillig. Ikmwilde alleen graag even uitleggen, hoe zo'n wetenschappelijk onderzoek werkt, omdat daar altijd veel misvattingen en vooroordelen over bestaan.

Enne.... borstvoeding is natuuuuurlijk altijd beter (daar ben ik inmiddels ook wel van overtuigd!). Helaas kan mijn zoontje (nu 8w) door een kleine aangeboren afwijking niet zuigen aan de borst, maar ik doe mbv kolven mijn best om hem toch zoveel mogelijk moedermelk te geven. Daarnaast krijgt hij als aanvulling (wanneer de bv niet toereikend is) Friso 1. Dat schijnt sowieso beter verteerbaar en laxerender te zijn dan Nutrilon.

hoi,
ik had ook de eerste gedachte van ...
mijn baby (toen nog in de buik) als proefkonijn!!!
het gaat ook officieel via een ondertekening!!
ik dacht toen echt niet!!

maar.....
het blijkt dus om de voeding te gaan die al VERKOCHT wordt in de winkel.
of de voeding die hiervoor verkocht werdt(die mijn zoon tot 2 jaar geleden heeft gebruikt)

dus het is verder niet gevaarlijk, of met meer risico's.

ik weet niet of ik die oude voeding heb(die mijn zoon toen gebruiklte)
of die nu al in de winkel staat(die ik anders voor mijn dochter zou kopen)

want ik ben erg tevreden over friso, dus dit zou ik zowieso gaan gebruiken.
het enigste is dat ik een dagboekje moet bij houden.
dat is het grootste risico wat aan het onderzoek vast zit, ik moet met een potlood aan de slag!
anders zou ik het nooit gedaan hebben.
linda ik begrijp je reactie hoor.
en ingrid (degene met die mooie uitleg)bedankt voor de uitleg

ik ga ook even op buzz.nl kijken
groetjes

Terug
Bovenaan