Hoi hoi,
Ik lees altijd wel mee met jullie, maar reageer eigenlijk nooit (in het begin wel hoor).
Maar ik las je verhaal en dacht, laat ik maar eens de moeite nemen om te reageren.
Zal me wel voor gaan stellen, maar eerst even reactie op jou verhaal.
Ik denk dat je het eerder andersom moet zien, het is niet je been dat doortrekt naar je bil, maar eerder een zenuw die vanuit je onderrug doortrekt naar je bil en been.
Bij mijn zoontje had ik namelijk last van zwangerschapsisschias. Nu ben ik zwanger van de tweede en heb er weer last van.
En inderdaad, het is heel vervelend, en het wordt eigenlijk alleen maar errger. Met m ´n zoontje begon ik ook met een maand of 5 al te waggelen. Zat toen na 3 maanden al bij een fysio. Deze zwangerschap nog eerder, nog voordat ik 12 weken was.
Nu ben ik elke ochtend m ´n oefeningen aan het doen, en moet zeggen dat het tot nu toe goed is uit te houden. Dit doe ik elke ochtend:
Op m ´n rug liggen, en 1 been over de andere been aan de andere kant laten voor een paar seconden. Het gaat erom dat je die draaing in je rug zeg maar maakt. En dat natuurlijk ook andersom. Ook doe ik m ´n benen optrekken, knieen tegen elkaar en naar een kant laten vallen en blijven liggen. En natuurlijk weer andersom. Wat ook goed schijnt te helpen is op je rug liggen en je benen op een stoel ofzo leggen in een hoek van 90 graden, zo een tijdje blijven liggen. En nog wat om het zeg maar vanuit je onderrug op te rekken is door in een soort pershouding te gaan liggen. Dus op je rug en je benen omwijd naar je borst toe trekken zeg maar. En dan zo echt een paar minuten te liggen.
Wat ik doe om zeg maar het langer vol te houden zonder te waggelen is de korte-kleine bilspieren trainen. Hierdoor hou je het langer vol om zeg maar op een been te staan. Bij m ´n zoontje kon ik namelijkj helemaal niet meer op 1 been steunen om bijvoorbeeld een voet in een broekspijp te doen. Nu heb ik er nog geen last van gelukkig! Moet zeggen dat ik de oefeningen braaf doe hoor!
Okee, hier komt ie: Je staat met je voeten naast elkaar. Je houdt 1 voet van de grond. Laten wwe ervan uit gaan dat we de rechter bil gaan trainen. Je houdt je linker voet van de grond. Je tilt hem verder omhoog door vanuit je RECHTER bekken te werken. Dus vanuit je rechter bekken zorg je dat je voet nog iets verder van de grond komt. Als het goed is moet je dat nu aan de zijkant van je rechter bil voelen, die spier. Je houdt iets van 10 seconden vast, zorgt dat je linkervoet weer de grond raakt en vervolgens doe je weer dezelfde kant. Tot ongeveer 5 x achter elkaar (dus 5x dezelfde kant, ongeveer 10 sec. aanhouden) Als het goed is ga je de spier dan echt voelen!

Daarna doe je de andere kant. Let hierbij wel heel goed op dat je echt vanuit je rechter bekken-bil tilt, waardoor je linker voet iets omhoog komt. Dus je moet niet je linkerbekken-bil optillen als je rechts traint! Dat gaat al snel hoor, maar je merkt het snel genoeg. Al voel je je rechterbilspier niet, dan til je vanuit je linker bekken ipv je rechter.
Zo hee, heel verhaal, maar vind het wel de moeite waard omdat ik weeet dat het heel vervelend is. Met m ´n eerste zwangerschap kon ik daardoor vanaf een maand of 6 bijna niet meer lopen, zoals ik al schreef kon ik nieteens een voet optillen.
Nu de tweede zwangerschap had ik er weer meteen last van en ben echt heel braaf elke ochtend oefeningen aan het doen. Ik meerk dat het helpt.
Oja, let er ook op op hoe je loopt. Laat jezelf niet hangen in je bekken-rug om het maar zo te zeggen. Maar zorg dat je je buik als het ware optrekt. Daardoor train je ook je rug en loop je een stuk stabieler.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Maar wat ik wel wil benadrukken is dat ik natuurlijk geen fysio ben!!!
Je moet echt een afspraak maken hoor! Want als het dus echt die zwangerschapsisschias is (wat ik uit je herkenbare klachten kan opmaken) gaat het er niet beter op worden naarmate je zwangerschap vordert. Dus hoe dan ook wel een fysio opzoeken!!!
Oja, mijn fysio masseerde (ja, masseerde, ik ga nu pas weer heen als ik last begin te krijgen, want het gaat nu hartstikke goed) mij ook bij m ´n onderrug en bil. Bij die zenuw zeg maar.
En oja (weer)... denk niet dat je door moet gaan moet lopen als je bijvoorbeeld na een half uurtje last krijgt van je rug, bil been, noem het maar op. Je moet wel je rust nemen. Maar dus ook weer niet telang zitten! Dus niet overdrijven door maar door te zetten.
Ik hoop dat je hier dus wat aan hebt, ennne..... beloof je me meeteen morgen een afspraak te maken met de fysio???????
Groetjes van Sientje
(bijna 24 weken zwanger)