wie heeft er tips... van 5 naar 4 BV

A

Anoniem

Guest
Hallo

ik geef nog volledige borstvoeding en zit nu op 5 voedingen per dag. Volgens het CB moest ik langzaam gaan proberen om naar 4 terug te gaan. heeft iemand tips?
het schema ziet er ongeveer zo uit (kan een keer een 1/2 uur verschillen)

7:00 1e voeding, terug naar bed, +/- 9:00 opstaan, spelen

10:00 2e voeding (heeft ze echt nodig) weer naar bed

14:00 3e voeding

18:00 4e voeding

22:30 laatste voeding (meestal wordt ze wakker als ik naar bed ga. even voeden en dan doorslapen tot 7:00)

Hoi,

waarom zou je naar 4 voedingen moeten gaan? BV geef je toch op verzoek? Ik zou het lekker zo laten als het voor iedereen goed gaat. Ik weet niet wanneer je bijvoeding wilt gaan geven maar dan gaat er misschien vanzelf wel een voeding af.

Ik zit zelf ook op 5 voedingen en vind zelf 4 voedingen wel heel weinig hoor.

groetjes chimene

hoi Chimene
bedankt voor je reactie. Ik vind 4 ook wat weinig, maar dat was handiger voor de bijvoeding. deze ga ik toch pas geven als ze 6 maanden is, maar wilde dan al langzamerhand van 5 naar 4 voedingen.
ach eigenlijk vind ik het wel best zo. als ik straks weer ga werken (12 dec) dan wil ik toch de dagvoedingen gaan vervangen door de fles. en dan dan kom ik vanzelf wel op 4 denk ik.

groetjes daan mv vera (14-6-7)

Hoi,

Mij werd ook verteld dat Lucas naar 4 voedingen kan. Ik vind dat soort veranderingen altijd vervelend, want dan heb je net een prettig schema en dan veranderd dat weer, maar goed.
Lucas is met 5 voedingen prima tevreden, slaapt lekker door is vrolijke enz. Met 4 voedingen slaapt hij niet meer door, is hongerig en minder vrolijk.
Volgens mij geven kinderen zelf aan wanneer ze de 5e voeding niet meer nodig hebben.  dus daar wacht ik nu maar op en geeft hem lekker 5 voedingen.

Groetjes  

quote: daan 77 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-10-2007 11:10:58'));

ik geef nog volledige borstvoeding en zit nu op 5 voedingen per dag. Volgens het CB moest ik langzaam gaan proberen om naar 4 terug te gaan. heeft iemand tips?  

Hoi,

Wat vreselijk jammer dat je cb jou zo'n borstvoedingsonvriendelijk advies aan de hand heeft gedaan . Op de eerste plaats heeft je kindje die voedingen echt nog nodig om lekker van te kunnen groeien. Dit advies zal hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk het tegenovergestelde in de hand werken: de baby zal te weinig voeding krijgen wat een negatief effect zal hebben op de groei en tevens op je melkproductie, want die zal zich aanpassen aan de minderende vraag en dat kan de bedoeling toch niet zijn...  De  ervaring van een  moeder die dit advies wel ter harte heeft genomen is dan vaak, dat het cb bij een volgend bezoek vervolgens een afname van de groei constateert en aan de hand daarvan weer adviseert om te gaan bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding of eerder te starten met vast voedsel.
Het is echt niet nodig en dus zelfs onwenselijk om het aantal voedingen geforceerd terug te brengen i.v.m. de bijvoeding. In je reactie geef je aan, dat je van plan bent op pas te starten met het introduceren van vast voedsel  als je baby zes maanden oud is. Vanaf die leeftijd kun je inderdaad gerust starten met vast voedsel. Dit zullen zeker  in het begin echter kleine hoeveelheden zijn, het vaste voedsel dat je aanbiedt is echt nog bijvoeding. Moedermelk blijft nog een hele tijd de hoofdmaaltijd, een volwaardige hoofdmaaltijd voor je baby. Je kunt dus rustig de tijd nemen voor het introduceren van vast voedsel zodat je baby er langzaam aan kan wennen. Uiteindelijk zal je kindje steeds vaker en meer vast voedsel gaan eten en zo op een natuurlijke manier een borstvoeding laten vervallen. In dit gehele traject  kan borstvoeding op verzoek  worden blijven gegeven. Wanneer je zelf graag actief een voeding wilt  afbouwen om wat voor reden dan ook, dan is dat natuurlijk je eigen keuze. Maar je moet dus helemaal niets .

Kun je hier iets mee?

Groetjes van Yvonne

hoi
luister naar je gevoel en naar je kindje!

ik voed op verzoek en als ze mij vragen hoevaak kan ik er geen zinnig antwoord op geven.  het CB baalt hiervan. ha, ha.
mijn meisje hoeft gelukkig nooi te huilen om eten!

groetjes,
ikky

Terug
Bovenaan