Wie heeft ervaring met de 5e ziekte bij een baby?

Volgens mijn huisarts heeft mijn dochtertje van 9,5 maanden last van de 5e ziekte. Ze heeft plotseling hoge koorts, huiduitslag overal, eet minder en is lusteloos tot vervelends toe. Welke moeder herkent dit? Hoe lang duurt deze ziekte? Wat kan ik doen behalve zetpillen geven?

Groetjes Es
 
Mijn zoontje heeft het gehad maar die was toen al 1,5 jaar. Hij had toen een dag of 4 hoge koorts en huiduitslag. Zo lang ze maar genoeg blijven drinken en dus genoeg plassen. Geef haar extra flesjes met water en zeker extra melkflessen als ze dat wel drinkt (ipv eten).
 
Hoi esther,
helaas kan je niet veel meer doen dan je al doet. De vlekjes trekken vanzelf weg. En 1 'geluk': ze krijgen het maar 1 x! Het is verder een onschuldige kinderziekte. Pas wel op want voor zwangere vrouwen kan de ziekte in een vroeg stadium gevaarlijk zijn! Het ene kindje is er ook veel zieker van dan het andere. Ik werk op een peutergroep vaneen kinderdagverblijf, dus heb er vaker mee te maken gehad. Mijn dochtertje (nu 8 mnd) heeft de 6e ziekte gehad. Ze was toen pas 5 maanden oud. Het verschil tussen de 5e en 6e ziekte is eigenlijk dat de ze bij de 6e ziekte eerst koorts krijgen en daarna ontstaan de vlekjes pas. Bij de 5e ziekte begint het vaak met vlekjes. Bij mijn dochtertje waren de vlekjes na een dag of 4 al een heel eind verdwenen. Sterkte ermee en beterschap voor je kleine!
 
Bedankt voor jullie reactie. Misschien is het wel de 6e ziekte geweest want het begon met koorts waarna huiduislag. Het heeft zo'n 5 dagen geduurd ... gelukkig is ze vandaag al behoorlijk opgeknapt! Vandaag ook geen zetpil gegeven en ging prima.

Gr Es
 
Hallo Esther

mijn kleine mannetje heeft het ook gehad hij was toen 10mnd.
hij had eerst 3 dagen 40 graden koorts en daarna ongeveer 5 dagen allemaal vlekjes op de rug en buik.
ik heb hem zetpilletjes gegeven en verder veel drinken,
verder konden we niet veel doen volgens de huisarts.
succes ermee
groetjes
 
Terug
Bovenaan