wie heeft ervaring met een chromozomen onderzoek

hallo dames

Ik heb even een vraagje mijn dochter is nu 15 maanden maar loopt in haar ontwikkeling
ongeveer 2 maanden achter.
De neuroloog vond dat ze een te klein hoofdje had en dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.
Nu krijgt zij een chromozomen onderzoek heeft iemand enig idee wat dit inhoud,
of wat ze hiermee kunnen aantonen.

groetjes ilona
 
hoi,

ik ben nog  niet bekend met chromosoomonderzoek.
maar wel met ontwikkelingsachterstand. mijn zoontje is 3 jaar en heeft waarschijnlijk een achterstand van 2jaar. ze zijn hem nu aan het testen hoe erg zijn achterstand is.
bij een  chromosoomonderzoek gaan ze kijken of je een afwijking hebt aan het cromosoom en dan spreek je van een lichaamelijk en/of verstandelijke handicap.
als je kind een ontwikkelingsachterstand heeft zal je kinderarts er alles aan doen om er achter te komen waar die achterstand vandaan komt.
ik raad je aan om op de site te kijken ontwikkelingsachterstand met www er voor en .nl erachter. weet niet of je het achter elkaar mag plaatsen. via die site kun je een boekje besteelen die je presies uit legt wat het is en wat je te wachten staat als ouder.
het boekje heet "een gids voor bezorgde ouders".
het boekje heeft mij geholpen om te begrijpen wat ze allemaal doen en gaan doen. want van de kinderarts zelf wordt ik niet echt wijs. ik krijg informatie die binnen komt maar niet doordringt en waarvan ik de helft vergeet of niet begrijp. omdat het zoveel onbekende infomatie is.

heel veel sterkte en als je nog wat wilt weten. wie weet kan ik je helpen ben er ook de laatste tijd erg mee bezig.
hoe zijn ze erachter gekomen dat ze een achterstand heeft van 2mnd?

groetjes monique
 
Een achterstand van 2 maanden (dat is toch niks bijzonders?) en chromosomenonderzoek? Vreemd hoor. Meestal doen ze dit pas bij forse achterstanden.

Bij mijn zoontje is het ook gedaan en bij krijgen volgende week de uitslag (van dit en van stofwisselingsziekten). Dit heeft dan 3 maanden geduurd. Ze doen dit mbv een lumbaalpunctie (ruggeprik) en urine-onderzoek. De ruggeprik is geen pretje om mee te maken als moeder. Ze moesten mijn zoontje met 3 man vasthouden en zijn kin op z'n knietjes duwen terwijl hij helemaal over de rooie ging. Mijn zoontje heeft ook wel een klein hoofdje maar zit nog wel binnen de curve van het CB. Jouw kindje niet?

Succes ermee, misschien valt het allemaal wel mee.
 
hoi demijoy en sl.

ik krijg er kippevel van als ik dat lees hoe dat gaat met een ruggeprik. ik kan me heel goed voorstellen hoe vresselijk het is om te moeten toekijken. en dan te bedenken dat mijn zoontje dat straks ook krijgt. best moeilijk is dat hoor.

2mnd achterstand is idd niet veel maar met combi met een kleinhoofdje wil de kinderarts weten waar dat vandaan komt. het is wel drastische om meteen een chromosoon onderzoek te doen zijn er misschien nog meer dingetjes waarom ze dit onderzoek willen doen?
mijn zoontje klopt niet met lente en gewicht dit wilt de ka ook nog gaan onderzoeken.
mijn zoontje is klein, hij wordt 1,5jr geschat terwijl hij 3jr is. dat is maar goed ook wordt er ook niet veel van hem verwacht. in lich en geest is hij ook maar ongeveer 1jr.
in hoeverre is de achterstand bij jou kindje sl?

groetjes monique
 
hallo

Bedankt voor jullie reacties ik maak me er ook nog niet zo druk om maar ik vind het wel vreemd dat mijn dochter een chromozomen onderzoek moet ondergaan want ik vind ook dat ze het verder prima doet en ze is een heel vrolijk kind verder.
Alleen de dingen zoals zitten kruipen en staan daar begint ze nu pas mee.
En de docter vind dat laat en de sterio type bewegingen van handjes en voetjes willen ze even verder onderzoeken.
Ik krijg 6-12-06 de uitslag van het chromozomen onderzoek dus ik wacht het wel af.

groetjes ilona
 
Terug
Bovenaan