Wie heeft ervaring met een stuitbevalling?

Hoi,

M'n kindje ligt in stuit en na een mislukte draaipoging moesten we beslissen of we een stuitbevalling of een keizersnee wilden. We hebben uiteindelijk besloten om een stuitbevalling te doen. Qua grootte van het kind (waarschijnlijk zo rond de 6 pond) en ligging was er geen bezwaar om het te proberen. Natuurlijk bestaat er de kans dat tijdens de bevalling toch nog voor een ks besloten wordt, maar dan hebben  we het  in ieder geval  geprobeerd. Het kan ook wel goed gaan!
Maar nu een vraag aan degenen die ook een stuitbevalling hebben meegemaakt: Hoe verliep het bij jullie, viel het mee of tegen en is het goed gegaan of uiteindelijk toch nog een ks?
Ben erg benieuwd!

hai Ria,
wat jammer dat de draaipoging niet is gelukt. Je probeert er toch alles aan te doen en als dit dan mislukt, weet je dat je aan zh-bevalling vastzit. En dat je heel goed in de gaten gehouden wordt door gyn. Een hele omschakelin dus. Ik heb geen ervaring met stuitbevalling, omdat ons zoontje in onvolkomen stuit lag en er dus geen andere optie was dan ks.  De keuze  is een individuele keuze die jullie weloverwogen gemaakt hebben. Ik wil je héél véél succes wensen en een voorspoedige bevalling!!! En duim natuurlijk dat je kindje voor die tijd spontaan nog draait. (bij jan2007 mama's was er een moeder die al in ZH lag voor ks en waar op de laatste cô-echo bleek dat kindje gedraaid was!!)
Geniet nog van de laatste weken van je zwangerschap, ze zijn voorbij voor je het weet.
Groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Hoi Ria,
Mijn tweede kindje lag ook in een onvolkomen stuit, maar ik ben wel gewoon bevallen.
Dit, omdat we dus niet wisten dat het in stuit lag; bij volledige ontsluiting, persweeën en het breken van de vliezen kwam de vk er pas achter en moest ik met spoed naar het ziekenhuis.
De bevalling zelf was een superbevalling! Binnen 2 minuten (!!!) in 1 perswee, was ze eruit. Ik ben niet uitgescheurd, niet ingeknipt, helemaal niets.
In tegenstelling tot de eerste waarbij ik 3 kwartier heb moeten persen en uitgescheurd was.
Als ik er 1 over moest doen, ging ik voor de stuitbevalling!
Ik vind het knap van je dat je deze keuze hebt gemaakt. Als ik van tevoren had geweten dat het een stuit was, had ik voor een ks gekozen, omdat je altijd van die negatieve verhalen hoort.
Maar achteraf ben ik heel blij dat het zo gelopen is en ze via de natuurlijke weg is geboren.
En zo zie je maar; het kan idd ook heel goed gaan.
Het enige minpuntje was dat ze aan de stuitligging wel een heupafwijking heeft over gehouden.
Veel succes verder.
Sil

Mijn eerste kindje lag onverwacht in stuit dus ik ben aan een gewone bevalling begonnen. De onstluitingsweeen verliepen goed, na plusminus 8 uurtjes volledige ontsluiting. Toen mocht ik gaan persen maar helaas na anderhalf uur persen kwam ik niet verder dan dat een gedeelte van de billetjes eruit waren. Dus werd het alsnog een keizersnede.
Daarentegen ben ik 6 weken terug bevallen van ons 2e kindje en deze lag gewoon in hoofdligging en de totale bevalling heeft 2 uur geduurd.
Het herstel na een gewone bevalling gaat veel sneller. Dus ik hoop dat jou kindje gewoon geboren kan worden, dan ben je veel sneller weer op de been.
Succes!!!!!

Hoi,

Mijn bevalling begon met het breken van mijn vliezen. Het vruchtwater was troebel en wat bleek, onze dochter lag in stuit. Dus naar het ziekenhuis.
In het ziekenhuis aangekomen kreeg ik eerst een echo die bevestigde dat onze dochter in stuit lag en toen een andere echo om te kijken hoe groot ze nou precies was. Vooral de hoofdomtrek is dan belangrijk. Ze had maar een klein koppie dus ik mocht gewoon bevallen. We mochten nog wel kiezen, maar dat vond ik een hele moeilijke keuze. Maar de gyn. zag vooral veel voordelen van een gewone bevalling. Als het niet zou opschieten zou het alsnog een keizersnee worden.
Ik heb toen een infuus gekregen om de weeën op te wekken. Ze doen, zover ik weet, dit altijd, omdat de weeën niet weg mogen zakken tijdens het persen, dat moet vlot gaan.
Dat infuus werkte als een trein. Echt een weeënstorm, nu hoor je dat wel vaker, maar tegen mij hebben ze gezegd dat het net zo goed 1 cm per uur kan zijn.
Het persen ging heel vlot. Ik heb wel een knip gekregen, ze hebben toen eerst verdoofd. Die knip deden ze hier standaard, omdat zodra de billen er zijn de baby probeert adem te halen en het hoofd dan snel moet komen. Het voelde ook wel alsof ze eruit gerukt werd.
De totale bevalling, vanaf de 1e wee gerekend duurde 3 1/2 uur. Daarna 6 hechtingen en de dag daarna naar huis.
Mijn dochter werd wel eerst onderzocht door de kinderarts voor ze naar huis mocht, dat doen ze met alle stuitkindjes. Ook kreeg ze een vitamine prik (vit. D dacht ik). Kinderen die niet in stuit liggen krijgen geloof ik druppeltjes, maar in ieder geval geen prik in de been.
En na 3 maanden moest er een echo gemaakt worden van de heupen, dat is ook standaard.
Onze dochter was en is nog steeds kerngezond. Ik ben inmiddels zwanger van nummer 2 en ik ben benieuwd of het weer een stuitliggen wordt. Het hoeft niet. Ze hebben de vorm van mijn baarmoeder bekeken tijdens een echo en die was normaal.
Wat ik wel grappig vond was om te zien dat als mijn dochter zich ontspande haar benen haaks lagen. Dit ongeveer een maand of 2. Ze heeft dan ook wat langer op haar zij geslapen, anders trok ze alle dekens omhoog. En ook in het badje was het erg grappig om te zien. Toen ze 1 jaar was en ik haar optilde trok ze nog haar benen haaks de lucht in, terwijl kinderen die niet in stuit hebben gelegen de benen onder zich trekken.
Ik wens je veel succes met je bevalling!!!!

Hoi Ria.
Ik ben 12 september bevallen. Jochem lag ook in een stuit. Wij hadden de keuze gekregen van de gynaecoloog wat we wilden doen. We zouden vrijdag naar het ziekenhuis gaan om een definitieve keuze te maken. Ik vond dit heel erg moeilijk en was erg bang de verkeerde keuze te maken. Woensdag voor de bewuste vrijdag braken om 5 uur 's nachts mijn vliezen. Dus hup naar het ziekenhuis. Na een echo en een ctg moesten we wachten op de gyn. die om 8 uur zijn dienst zou beginnen. Ondertussen waren de weeen begonnen en toen om 8.45 de gyn kwam kijken had ik al 6 cm ontsluiting. De keuze hebben we dus niet meer hoeven maken. Ondanks dat het zo snel ging heb ik toch een infuus gekregen om de weeen op peil te houden. Om 10.08 is Jochem geboren. Wel een knip gekregen. Die is overigens super gehecht en heb ik geen seconde last van gehad.
Al met al kijk ik terug op een goede bevalling. Het is mijn eerste, dus vergelijken met een gewone bevalling kan ik niet.
Ook een groot voordeel van een bevalling is dat je veel sneller weer bent op geknapt. Jochem is nu 3 weken oud en ben gisteren 5 km wezen wandelen met hem...

Groetjes Angela

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zie ook mijn stuitbevalling positief tegemoet. Je wordt in ieder geval goed begeleid  en in de gaten gehouden door de verloskundige/gynaecoloog. Dat is wel een geruststellende gedachte. Als zij het niet meer verantwoord vinden om door te gaan en tot een keizersnee  besluiten dan is dat heel jammer maar het zij zo.  
Ik heb het dan in ieder geval geprobeerd!
En nu is het dus rustig afwachten op wat komen gaat. Ik ben nu precies 38 wk.  
Ik ben benieuwd wanneer we onze nieuwe wereldburger kunnen bewonderen!  

Hoi!

Mss een beetje late reactie... maar hier ook een stuitertje, maar dan een volledige stuit (teentjes eerst)
Ook hier is er een fout gemaakt, en was ik dus thuis al bezig. Met 9 cm kwam de VK erachter dat mijn dochter in stuit lag, en we naar het ZH moesten.
Eerlijk gezegd... ik ben achteraf blij dat ik het niet wist. Had ik de keus op voorhand geweten, dan had ik voor KS gekozen.
Gelukkig was dat niet zo, en ben ik via de gewone weg gaan bevallen, mocht het ooit weer gebeuren doe ik het zó over!
Ik vind het erg knap van je (mits je nog nooit een bevalling hebt meegemaakt, denk ik) dat je voor een natuurlijke manier kiest.

Succes met de bavalling, en ik hoop voor je dat het gaat zoals je zelf wilt!
Groetjes Debby m/v B'Elanna 4-10-2006

Terug
Bovenaan