Wie heeft ervaring met kinderfysiotherapie?

Hoi,

Onze dochter (volgende maand 4 jaar) rent erg houterig. Ze kan ook niet goed hard rennen. Nog even en de jongste van 18 maanden rent haar voorbij.
Nu gaf de peuterzaal dat laatst ook aan, dan hun dat opviel.
Nu zit ze sinds 3 weken op de peutergym, dit vind ze erg leuk. Ik hoop dat het dan wat beter zal worden.
Nu heb ik het vanmorgen op het cb verteld en zij adviseerde om toch eens bij een kinder fysiotherapeut langs te gaan.
Hier heb ik zelf ook als eens aan gedacht en nu hun het ook adviseerde wil ik toch een afspraak maken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Manon
 
hoi, ja helaas heb ik hier ervaring mee tis regel recht drama hiero, mijn dochter is inmiddels 6 jaar,dit jaar naar groep 3 gegaan en tja dan gaan ze leren schrijven en daar is uit gekomen dat haar fijne/grove moteriek achter loop. verder niets gezegd, totdat ik het gezeik zo zat was dat ik zelf naar een fysio gebeld heb( tegenwoordig gee verwijskaart meer nodig)ik afspraak gemaakt, en kon twee weken later terecht, uit die schreening bleek dus ook dat ze best ver achterloop met haar grove.fijne moteriek, en die ze echt nodig heeft voor het schrijven ect( kan geen ballen vangen, touwtje springen ect). hier zijn ze druk mee bezig nou nu 4 keer geweest en ziet echt vooruitgang al, ook ik heb nog een dochter van 3,5 en is ook verder in ontwikkeling op dat gebied, wat ik wel heb nu is dat ik extra oplet bij haar en de oefeningen ook bij haar uit te voeren, zodat ik zulke problemen niet weer tegen hoef te komen.. mijn dochter zit ook nog op logopedie dus is aardig druk hier met instellingen.
 
hoi manon, jeetje wat klinkt dit bekent (ik was ook juist aan het zoeken naar deze situatie)
Afgelopen maandag hoorde ik op de psz dat onze dochter (volgende week 3) ook houterig rent en het viel de juf tocht wel erg op.
Het klopt, dat vinden we zelf ook maar we zijn het een beetje bij haar gewend, waardoor het ook weer niet echt opviel. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de huisarts voor donderdag middag.
Ze klaagt wel regelmatig (ongeveer 2 keer per maand) over wat pijn in haar li heup, maar dat zegt ze dan 1 keer en dan niet meer. Ik had dit al wel aangegeven bij de huisarts, maar die zegt dan hou het maar in de gaten.
Ik ben toch wel een beetje zenuwachtig wat het kan zijn.
groetjes enne heb je al een afspraak bij de fysio?
 
Hoi Mitsy

Ik heb vanmiddag een afspraak. Ik had die kinderfysiotherapeut aan de telefoon en zij vertelde dat ze eerst alleen een intake gesprek doet. Even aan wil horen hoe de ontwikkeling is enz. En dan de volgende keren therapie. Oefeningen die ze bv ook spelende wijs thuis kan doen.  

Ik ben niet bij een huisarts geweest, daar krijg je toch te horen: even in de gaten houden!
Je hebt geen verwijzing nodig voor de fysiotherapie. Ik denk dat een kinderfysiotherapeut toch iets meer kijk heeft op de motoriek van een kind dan de huisarts.

Ik ben benieuwd wat ze er van zegt vanmiddag. Wordt vervolgd!!!!

Groeten Manon

 
Hoi manon, ben je al iets wijzer geworden?
wat vondt de fysio ervan?
Je zegt geen verwijzing nodig te hebben van de huisarts, maar ook niet om het vergoed te krijgen (de fysio) ?
Wij gaan morgen even kijken, ben benieuwd en een beetje zenuwachtig.
groetjes
 
Hoi mitsy

Sinds het nieuwe zorgstelsel heb je geen verwijzing voor fysiotherapie nodig. Het ligt alleen aan hoe je verzekerd bent met het aantal behandelingen. Maar je kan er zo naar toe.
Ik ben gisteren geweest met mijn dochter. Het zou eerst alleen praten zijn, ze hoefde niet mee. Maar omdat ze zo verlegen is heb ik haar wel mee genomen, dan heeft ze al kennis gemaakt zonder wat te moeten. Je kon merken dat die therapeute wist hoe met kinderen om te gaan. Wil ze iets niet, proberen we wat anders, spelender wijs.
Ze vroeg veel over de ontwikkeling van onze dochter. Hoe oud was ze toen ze draaide, ging kruipen,lopen,enz. Ze heeft nooit gekropen, liep toen ze net 5 dagen 1 jr was helemaal los. Kruipen schijnt dus erg belangrijk te zijn voor de ontwikkeling.
Verder vroeg ze of ze kan springen, op 1 been staan, klimmen, ergens vanaf springen, fietsen enz. Fietsen zonder zijwielen doet ze al  sinds de zomer, maar ergens vanaf springen kan ze b.v. niet. Ze heeft ook al wat dingetje gedaan met haar. Ze moest op een hele grote bal zitten en zij hield dan haar benen iets vast. En ze moest ook die bal rollen en schoppen.
Volgende week dinsdag moeten we weer. Dan wil ze meer dingen met haar gaan doen. Ik had gevraagd of het wat is als ik mijn dochter een stukje film als ze rent. Want dan kan de therapeut zien wat ik bedoel. Want als zij tegen mijn dochter zegt ga eens rennen, dan durft ze het w.s. niet.
Ze vond het een zeer goed idee en wilde dan ook wel op de film zien hoe ze springt, op 1 been staat, enz. Dus gaan we maar met de video camera aan de slag.
Ben benieuwd hoe bij jullie verder gaat. Ik laat het nog wel weten hoe het volgende week is gegaan.

Groeten Manon
 
Hoi manon, bij ons is het in zoverre meegevallen dat de huisarts vondt dat er niets vreemd aan de hand is en vindt haar nog te klein om een conclusie te trekken.
Hij zegt dat het allemaal in ontwikkeling is nog en dat de een sneller praten ontwikkeld (bv) en de ander de motoriek. Dus gewoon nog even een jaar aankijken en dan kan je pas wat meer diagnostiseren en dan heeft het ook pas nut om er iets mee te doen.
Aan de ene kant een opluchting en aan de andere kant neemt hij het wel serieus genoeg?
Fijn dat het goed klikt met de fysio, veel succes en ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
Weten ze nu al wat er is en of het met fysio verholpen kan worden?
groetjes
 
Hoi

Nou ik ben weer met mijn dochtertje bij de fysio geweest.
Ze is nagekeken (lengt benen, stand bekken, soepel/stijf enz)
Het valt allemaal reuze mee. In haar rechter been heeft ze minder kracht dan links. De spieren in re-been zijn slapper. Als ze op één been staat, staat ze op links beter dan op rechts. Op rechts wankelt ze meer. Nu heeft ze oefeningen en tips gekregen om meer kracht in haar re-been te krijgen.

Groeten Manon
 
Terug
Bovenaan