Wie heeft ervaring met Regelmaat en inbakeren Ria Blom?

Hallo,
Ik heb het boek Regelmaat en inbakeren van Ria Blom gelezen en een inbakerdoek van Pacco gekocht aangezien mijn zoontje van 6 weken overdag behoorlijk onrustig is. Ik heb echter een aantal vragen hierover en ik zou graag ervaringen van anderen horen (ook negatieve!).
Mijn zoontje slaapt ’s avonds na zijn fles van 19:00 goed. Hij huilt zichzelf dan wel even in slaap maar slaapt dan wel diep en rustig. We maken hem wakker voor de fles van 23:00 en dat gaat moeizaam aangezien hij behoorlijk in diepe slaap is. Die fles drinkt hij niet altijd leeg. Vervolgens slaapt hij goed verder tot een uur of 2:00. Dan gaat hij liggen pruttelen tot hij rond 3:00 / 3:30 gaat huilen en weer een fles krijgt. ’s Ochtends om 6:30 / 7:00 krijgt hij dan weer een fles.
Maar dan wordt het lastig. Hij gaat na de fles en wat aandacht even de box in en na de eerste vermoeidheidsignalen gaat hij zijn bedje in. Ik laat hem huilen (ongeveer 10 minuten) en dan valt hij in slaap maar ondanks het inbakeren blijven het hazenslaapjes. Om de 10 a 20 minuten wordt hij wakker en gaat hij huilen (ene keer 2 minuten andere keer 10 minuten). Vlak na de voeding huilt hij ook regelmatig en heeft hij last van krampjes, misschien is dit tijdens de slaapjes ook zo en is inbakeren niet fijn? Als je het boek leest, dan lijkt het alsof er vrijwel direct rust ontstaat als je je kind inbakert (op de eerste huilminuten na). Mijn zoontje blijft dus van die hazenslaapjes doen. Gaat dit op den duur over? En hoe lang kan ik hem dan tussendoor laten huilen. Een keer lang laten huilen ok (mag volgens het boek 30 minuten, vreselijk vind ik dat!), maar tussendoor ook elke keer is dat normaal? En hij heeft ook een speen, moet ik die tussendoor nou wel geven of niet? Hij valt dan wel weer sneller in slaap.
En na elke voeding-aandacht-alleen spelen gaat dat slapen weer op dezelfde manier. Heel soms valt hij wel overdag in een lage slaap zonder huilen. Het gekke is dat hij ’s nachts wel zonder huilen slaapt.
En hoe doen jullie dat met de voedingen? Hij krijgt om de 4 uur, soms iets korter op elkaar. Als ik helemaal zou inspelen op zijn behoefte, dan zou hij misschien iets eerder moeten krijgen, maar dan kom ik helemaal niet uit op een dag (dan wordt de laatste fles 10:00 of er zit veel meer tijd tussen.)
En dan ook nog het probleem van de regelmaat. Het lukt mij niet om eerst 2 weken volledige regelmaat toe te passen. Ik heb nog een peuter die naar school en naar buiten wil! Dan moet hij toch de maxi cosi of wandelwagen in.
Lang verhaal… Wie heeft ervaring en maakt mij wijzer?
Alvast bedankt!
Noor
 
Hoi Nora,

Ook ik heb toen Ruby zo'n 8 weken was dit boek gelezen en het toegepast, dan wel met veel resultaat, zij ging vanaf de eerste keer gelijk slapen.
Ze dronk elke 3 uur speelde heel even en dan weer terug in de doeken (ik heb ze zelf gemaakt van flanelen lakens).
Het heeft wel wat voet in de aarde gehad om dit weer af te bouwen toen ze 6 maanden was.

Ook Ruby heeft een speen, wat soms betekende dat we vele malen naar boven moesten om hem terug in haar mond te stoppen waarna  ze eigenlijk meteen weer ging slapen

Over het algemeen wordt aangeraden om minimaal 6 weken vol te houden met inbakeren om zo een goede ritme te vinden voor je kindje, zo weten ze waar ze aan toe zijn.
Misschien geeft jou kindje toch aan dat het meer wil eten en  moet je proberen daar zoveel als mogelijk gehoor aan te geven, het kan zijn dat hij daar beter van gaat slapen (is te proberen).

Wat betreft het waar te slapen leggen, heb ik om en om in bed en kinderwagen gedaan, zodat ze weet dat ze "moet" slapen, maar dat de plaats niet belangrijk is, vooral omdat wij nog al eens op pad zijn.

Hoop dat het lukt met de kleine succes!

Sarah
 
Hallo Noor,

Ook ik heb gebruik gemaakt van het boek van Ria Blom en het inbakeren, maar liep ook tegen problemen van hazeslaapjes aan. Voor mij hielp het boek van de babyfluisteraar beter, gaf meer tips en werkt via dezelfde regelmaat. Maar je moet het echt wel even volhouden. Zie ook mijn link van de babyfluisteraar (voeding).

Succes, het is niet makkelijk, maar hoe eerder je erbij bent hoe makkelijker het gaat!

Groetjes Lin
 
hallo
Ik heb ook de pacco inbakerdoeken gebruikt voor mijn dochtertje vanaf 5 weken ongeveer. Maar in plaats van dat ze er rustiger van werd, ging ze alleen maar meer huilen, zodra de doek omging deed ze zich helemaal verzetten, het werd alleen maar erger. Alle adviezen uit het boek gevolgd, en ook andere adviezen maar niks hielp, dus uiteindelijk inbaker doeken weer af gedaan. Nu stoppen wij ze strak in met de dekentjes en dan vind ze het wel goed.
succes ermee
groetjes margo
 
Hoi Noor, jouw verhaal komt mij bekend voor. Mijn zoon Thijs is nu 5 maanden en is de eerste maanden ook vreselijk onrustig geweest. Heel veel gehuild. Toen hij 8 weken was hebben we ook de pacco inbakerdoeken via internet besteld. In het begin verzette hij zich hevig maar hij ging slapen (wat hij daarvoor overdag niet deed). Het zijn korte slaapjes gebleven, hij slaapt nu  na de voeding een uur. En daarom geef ik nog steeds voeding om de 3u, anders slaapt hij nog minder. Als hij wakker is wilt hij namelijk wel erg graag bezig gehouden worden. Ik geef hem 6 flessen van 150cc. We hebben sinds vorige week het inbakeren afgebouwd, hij begint zich namelijk om te rollen. Erg spannend maar tot nu toe gaat het goed, hij ligt wel in een slaapzak maar hij slaapt. Nu komt hij wel weer 's nachts voor een voeding maar dat is vast van tijdelijke aard. In Oei ik groei stond dat dat kon bij 19 weken. Heel veel succes!!
 
Oja Noor, wat ik nog vergeten was te vertellen, mijn zoon huilt zichzelf ook altijd in slaap. In het begin wel een half uur, nu gelukkig nog maar 10 tot 15 minuten. En ook 's nachts sliep hij (voor ons overigens wel heerlijk).
 
Wat een top boek. Werkte voor ons fantastisch. Het is niet waar dat Ria adviseert om je baby 'maar te laten huilen' zoals her en der beweerd wordt. Ze leert je juist om goed te luisteren naar wat voor soort huil het is en om bij een ínslaaphuil' even te laten huilen, maar juist bij een 'overdrive huil' (ik noem het maar even zo) zo snel mogelijk je baby te koesteren zodat hij weet dat hij op je kan rekenen en zich daardoor geborgen voelt.
Het inbakeren is een middel, geen doel. Regelmaat en een gelukkige baby (en ouders) is het doel.
 
Terug
Bovenaan