hoi,
erg vervelend dat jullie zitten te tobben om de ontlasting kwijt te kunnen, ook wij kunnen er over mee praten,
zowel mijn dochter (word dec 2 jaar) en mijn zoon (31 mei 2007) hebben obstipatie.
we hebben voor allebei de comfort voeding en lactulose gebruikt en dan nog gaat het soms met veel moeite gepaard, bij mijn jongste nu een keer per twee a drie dagen met lactulose en comfort voeding, al heb ik de indruk dat hij er geen last/pijn meer van heeft.
verder smeer ik zijn anus in met vaseline, 10 a 20 ml water extra per fles, als ik zie dat hij moet poepen dan help ik hem door de luier af te doen en zijn voetjes richting zijn neusje te duwen, dat helpt allemaal wel iets!
bij mijn dochter ging het uiteindelijk vanzelf beter met de ontlasting, zij zit vanaf het moment dat ze wat ging eten, fruit en groente, niet meer aan de lactulose en het gaat dan redelijk, wel moet ik uitkijken dat ze niet of nauwelijks banaan eet, dat stopt ontzettend bij haar. als ze een paar dagen geen ontlasting heeft gehad, geef ik haar wat druifjes of pruimen,
ik hoop dat je er wat mee kunt, maar ieder kind reageert weer anders,
succes ermee en sukkel er niet te lang mee zonder naar de huisarts te gaan!
groetjes