Wie helpt mij een einde te maken aan het groeten eten drama?!

Wij hebben een dochter van 8 jaar die op dit moment praktisch geen groeten meer eet. Een aantal maanden geleden at ze nog redelijk, maar de laatste tijd is het een en al drama. Van erwten en spinazie wil ze nog wel iets eten (maar 15 erwten is al veel), maar verder wil ze niets. Ze wil ook niets proeven en als  we haar dan eindelijk zover krijgen, stopt ze het in haar mond en spuugt het direct uit. Dat is toch geen proeven?!
Verder zit ze zich  's middags al druk te maken om wat ze 's avonds eten. Als ze dan merkt dat we iets eten wat ze nog nooit gegeten heeft, dan is het al huilen. Tegen de tijd dat we moeten eten, is ze helemaal overstuur en is het drama! Ze weigert om iets van haar groeten te eten en als ze het al in haar mond heeft,  gaat ze vervolgens kokhalzen.
We weten echt niet meer wat we moeten doen. Alles hebben we geprobeerd, wel en geen aandacht aan geven, belonen, straffen, mee laten helpen met uitkiezen en koken,  enz. enz.
Het moeilijke is natuurlijk dat je haar gewoon niet kunt dwingen, want die mond houdt ze stijf dicht. We worden er echt moedeloos van.
Wat nu geldt, is als ze geen groeten eet, er de volgende dag ook niets lekkers wordt gegeten. Maar dat boeit haar niet!

We hebben echt het idee dat als we nu niets doen, het steeds erger wordt. Dit is nu al maanden aan de gang en het wordt dus steeds erger.

Wie heeft er goede bruikbare  tips voor ons?

 
Hoi Klaartje,

't is al even geleden je stukje, dus misschien kijk je al niet meer naar reacties, maar toch...
Mijn dochter van bijna 5 eet al jaren geen groenten. Ze leeft van gebakken aardappelen, pasta, kip en vis. (en vitaminepillen). Hier helpt ook niets. Het beste werkt nog om er zo weinig mogelijk aandacht aan te geven. Niet over het eten praten, maar over andere dingen. Misschien moet je juist even helemaal niets doen, het even loslaten.

Ik las laatst ergens dat eten een van de weinige dingen is waar ze echt zelf de controle over hebben. En dat het helpen kan je kind met andere dingen gedurende de dag zelf de regie in handen te geven, dan heeft het minder behoefte  zich tijdens het eten te laten gelden. Daar ben ik over na gaan denken, wij bepaalden als ouders inderdaad een heleboel voor haar en deden ook nog een heleboel voor haar. Nu laat ik haar zo veel mogelijk zelf doen en zelf bepalen en zelf oplossingen aandragen als ze ergens problemen mee heeft (shampoo uitspoelen, ook zoiets...) en ik merk dat alles veel ontspannenner verloopt. Niet elke keer strijd en zeuren dat ze op moet schieten ergens mee.
Vandaag wou ze zomaar een hapje van de stamppot zuurkool en daarna zomaar nog een...

Ik heb erover gedacht om toe te passen niet proeven dan ook niets lekkers, maar eigenlijk is het dan nog niet dat ze vrijwillig gaan eten en dat wil ik eigenlijk niet. Ik was zelf vroeger ook een erg slechte eter, maar mij  werd wel een hap in m'n mond gepropt als ik die zelf niet wilde nemen, echt verschrikkelijk!

Ik weet niet of je ook op andere manieren adviezen probeert te krijgen.?
www.oudersonline.nl is leuk en voor heel weinig geld kun je professioneel advies krijgen via www.opvoedadvies.nl

Succes ermee, Joke.
 
Hallo dames,

Eigenlijk hoor ik hier nog niet thuis want mijn kleintje is nog geen eens 3 maar zo af en toe lees ik wel eens wat me te wachten staat ;)

Ik kreeg laatst een tip van iemand van wie haar kinderen allebei geen groente eten. Die geeft ze groenteburgers!! Je kunt ze kant en klaar kopen maar ook zelf maken is niet moeilijk. Zo lijkt het door de paneermeel op vlees en eten ze toch de groenten.
Of je kunt ze samen maken,maar dan loop je misschien weer de kans dat ze het niet hoeven omdat ze weten wat erin zit!!!
Pffft tis allemaal wat he...ik bereid me er vast op voor...de mijne eet nu gelukkig alles wat er op z'n bordje komt maar ook dat zal op een dag wel veranderen.

Nou heel veel succes ermee!!!
Groetjes Mirella
 
hoi Mirella,

die groenteburger kan ik inderdaad wel weer eens proberen, is al weer even geleden... Misschien trapt ze er nu wel in? Toen zag ze allemaal gekleurde spikkeltjes en hoefde toen niet meer...

Het hoeft natuurlijk niet dat jouw zoontje ook een moeilijke eter wordt, ik ken er genoeg die altijd heerlijk zitten te smullen. Mijn   zoontje van ruim 2,5 eet bijna alles en is altijd bereid te proeven. Qua gewicht begint hij in haar buurt te komen, wat haar niet erg aanstaat. Misschien stimuleerd dat om toch meer te eten...

Bedankt voor je reactie, Joke.
 
Hoi Mirella en Joke,

Bedankt voor jullie reacties.
Groenteburger ga ik zeker proberen.
Ik moet zeggen dat wat jij doet Joke, wij ook zijn gaan doen. Ik schep 's avonds gewoon op, wat ze wil eten eet ze en anders maar niet. We trekken ons er niets van aan als ze het meeste van haar groeten laat staan. En inderdaad dreigen we ook niet meer met niet snoepen de volgende dag. Je bent dan zo bezig met dat eten en dat is zo vermoeiend. Ik moet zeggen dat ze eigenlijk de laatste tijd ook een stuk liever is geworden en wij allemaal een stuk ontspannender.
Ze groeit goed en bruin brood en melkproducten eet ze graag, dus groot worden zal wel lukken......
Ik hoop dat jullie kinders lekker blijven eten, hetzij op vitaminepillen hetzij op verse groenten!!!

Groetjes,

Marjoleine



 
Hoi Klaartje,

fijn dat het weer gezelliger is bij jullie thuis.

Mijn dochter eet inderdaad haar boterham ook en drinkt bijna alleen melkproducten en volgt al vanaf een paar maanden na haar geboorte keurig haar eigen groeilijn, langs de onderkant van de groeicurve.... (als je haar nu ziet zou je niet zeggen dat haar geboortegewicht 4250 gram was...). Zolang ze gewoon gezond blijft maak ik me niet meer druk.

Er komt vanzelf een dag dat ze uit zichzelf gaan eten, ik was zelf ook een moeilijke eter en heb ook alles wel leren eten. Zelfs spruitjes eet ik met smaak op. Wat ik nog steeds niet lekker vind is bv. verse bonen met van die stugge 'draden', kan er niks aan doen, maar daar moet ik echt van kokhalsen...

Het belangrijkste lijkt me dat ze genoeg binnen krijgen, en dat ze met plezier aan tafel zitten en wij dus ook,

groeten, Joke.

Groeten, Joke.
 
Terug
Bovenaan