wie helpt mij?


Lieve Allemaal

Ik heb een dringende vraag, Alessia is bijna 10 weken en ze krijgt nog steeds bv.
Ik heb de laatste tijd het idee dat het niet meer genoeg is, het is niet meer zo wit , meer doorzichtig/ licht,mattig van kleur.
Ze lijkt ook niet meer zo tevreden, huilt veel en komt vaak.
Er word wel gezegd dat het een regeldag kan zijn, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in, het    duurt namelijk al eventjes.
De laatste keer cb was Alessia in 2 weken tijd 150 gr aangekomen, te weinig dus.
Ik wil nu mijn bv combineren met kv, bijv voor ze naar bed gaat een flesje kv.
Ik heb nu de kruidvatmelk gekocht, omdat er word gezegd dat die    goed te combineren is met bv.
Hoe pak ik dat aan? heeft er iemand ervaring mee?
Hoeveel moet ik dan geven, Alessia krijgt afgekolfd 125 cc maar dat hebben we nu verhoogd na 150cc.
Wie weet dit?
Alessia was bij het laatste bezoek aan het cb 4810gr, hoeveel eten moet zij hebben?
Ik kan echt niet wachten tot het inloopspreekuur, ik hoop dat iemand antwoorden heeft!

Liefs sarah mv Alessia 16/10

 
Hoi Sarah,

Kai is 17 oktober geboren en woog 3840 gram. Hij is in het begin heel erg afgevallen en woog na 4 dagen 3460 gram. Bij het eerste CB bezoek na  weken woog hij 4800 gram en na 9 weken woog hij 5500 en was 60 cm lang.

Hij krijgt sinds een week of 3,  5 voedingen van    165 ml. ( water incl.voeding). Dat is 150 ml per kg per dag.
Hij heeft daar genoeg aan en sinds 3 weken slaapt hij redelijk door maar helaas hebben we te vroeg gejuicht want sinds 3 dagen komt hij weer om 04:15. Probeer het wel te rekken met een speentje maar dat lukt niet altijd.

Ik geef hem nu iets meer voor de nacht maar ook dat werkt niet.
We moeten gewoon afwachten want elk kindje is weer anders.

Succes iedereen met de nachten een een fijne jaarwisseling.

Groetjes.,

Kim
 
Hoi Sarah,

Onze tweeling is nu 3 maanden.
Ik geef nog steeds bv. Wel in een flesje hoor want dan weet ik zeker dat ze voldoende binnen krijgen. Dus elke voeding kolven.
Het klopt wel dat je borstvoeding van kleur veranderd.
Onze jongens zitten nu op 5 voedingen.
Dat zijn 4 voedingen van 150 ml en voor de nacht krijgen ze een voeding van 180 ml.
Deze laatste voeding drinke ze niet altijd helemaal op.
Ik heb voor mijn tweeling niet voldoende bv.
Ik heb van het begin af aan gecombineerd met flesvoeding.
Dit gaat erg goed.
Het cb heeft geadviseerd om de laatste voeding een kv te geven.
Deze is namelijk wat machtiger en moeilijker verteerbaar, waardoor je kindje de nacht beter kan doorkomen.
Dit is echt zo.
Onze jongens krijgen de laatste voeding om 22.30 uur en ik moet ze soms smorgens wakker maken om 9 uur, want anders kom ik met de dagvoedingen in de knoei.

Maar maak je geen zorgen om je borstvoeding als deze in het begin ook verzadigbaar is geweest moet dit nu ook nog zo zijn.
Alleen je kindje heeft de eerste groeispurt gehad en hierdoor veranderd je bv.

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt.
Ik wens iedereen een rustig uiteinde en veel geluk in 2006.

groetjes Mirjam
mama van Tom en Tim
 
Hoi Sarah,

De kleur of doorzichtigheid zegt niets over de kwaliteit van moedermelk; je kunt er vanuit gaan dat de kwaliteit van jouw melk gewoon goed is. De eerste melk die je kindje binnenkrijgt als ze bij jou aan de borst drinkt, ziet er wat waterig uit; dit wordt voormelk (= dorstlesser) genoemd. Naarmate de voeding vordert, wordt de melk steeds vetter; voormelk gaat langzaam over in achtermelk (= hongerstiller). De achtermelk is de voedzamere, vettere melk die je kindje nodig heeft om een verzadigd gevoel te krijgen en om lekker te gaan groeien. Als een kindje niet goed is aangelegd, kan hij/zij de borst niet goed leegdrinken en zal hij/zij niet goed aan de vette achtermelk toekomen. Het kindje is dan niet lang tevreden met een voeding en zal niet voldoende groeien. Ook kan het zijn dat een kindje niet voldoende tijd krijgt om de borst goed leeg te drinken, bijvoorbeeld als je 2 x 10 minuten gaat voeden. Het kan even duren voordat de melk ook daadwerkelijk toeschiet en wanneer het kindje net goed en wel aan het drinken is, wordt het van de borst gehaald omdat het tijd zou zijn voor de andere borst. In dit geval krijgt komt het kindje ook niet genoeg aan de vette achtermelk toe.


Om de borst goed leeg te kunnen drinken is het dus heel belangrijk dat je kindje goed is aangelegd. Wanneer je je kindje aanlegt, ligt ze met haar buikje tegen jouw buik; haar hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat ze haar hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Haar neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje haar mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs haar lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als ze haar mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en haar tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je haar aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in haar mondje. Haar neusje en kinnetje raken jouw borst en haar lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint ze met lange halen te drinken. Je ziet haar kaakjes bewegen, haar wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang uit de borst drinken als ze wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt ze ook goed aan de vette achtermelk toe; als ze voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje. Je kindje krijgt nu ook voldoende achtermelk, waardoor ze beter zal gaan groeien en ze zal langer tevreden zijn met een voeding.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je haar van de borst halen door je pink in haar mondhoek te leggen; leg haar daarna rustig opnieuw aan.

Eventueel zou je gelijk na het voeden nog even na kunnen kolven; je kolft dan de vette achtermelk en dit kun je je kindje dan weer gelijk na geven. Je voedt je kindje dus eigenlijk bij met moedermelk. Wanneer je gaat bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding, zal je kindje minder vaak bij jou gaan drinken en zul jij minder melk gaan aanmaken; je bent dan eigenlijk de borstvoeding aan het afbouwen.  Als je je kindje bijvoedt met afgekolfde moedermelk, hou je vraag en aanbod beter in evenwicht en zal het gemakkelijker zijn om je kindje volledig aan de borst te houden.

Heel veel succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 

Hoi Sarah

Ik had precies het zelfde met Dylan!!!!
Toen ik hem bv gaf kwam hij heel vaak huilde veel en sliep bijna niet overdag 15 min tot half uurtje. Ik kon daar niet zo goed tegen dus hadden we besloten om over te stappen op de fles.  
Nu ik de  fles geef is hij heel erg veranderd veel vrolijker en komt ongeveer om de 4 uur voor mij is dit  echt  DE oplossing geweest.

Ik gaf Dylan toen hij 3 maanden was  eerst 100 ml toen was hij niet tevreden daarna had ik hem 125ml gegeven en was hij tevreden. Ik paste het gewoon aan hem aan. Hij geeft wel aan wanneer hij honger heeft.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes
Gr Nifty mama van Dylan
 
Hoi Alessia,

Mijn zoontje is 11 weken en geef al geruime tijd alleen flesvoeding. 2 weken geleden woog hij op het cb 5030 gr. Hij mag nu max 850 cc per dag hebben. Ik verdeeel het over 5 a 6 voedingen. Heb je geen telefoonnummer waar je met vragen terecht kan?
Dat is bij ons namelijk wel.
 
Succes Sanee
 
Terug
Bovenaan