Wie herkent dit!!!

Hallo,
Ik heb een dochter van 4 jaar,Als het bedtijd is voor haar,dan gaat ze heel fijn slapen.
Nooit geen problemen mee gehad,maar midden in de nacht wordt ze krijssend wakker.
Als ik erheen ga dan krijg ik haar niet stil,ze is dan helemaal overstuur.Na een hele tijd valt ze weer in slaap,en als ze dan s'morgens wakker wordt dan vraag ik haar waarom ze s'nacht zo heeft geschreeuwt,Maar zij weet het helemaal niet dat ze zo tekeer gaat s'nachts.Ik kan me moeilijk voorstellen als je zo ligt te krijssen dat je het s'morgens niet meer weet.Is er misschien iemand die dit herkend??

Groetjes Ritschella
 
Klinkt als nachtangst.

Precies weet ik het niet, maar ze zijn dan inderdaad erg bang. Het lijkt alsof ze wakker zijn, maar dat zijn ze niet, vandaar dus dat je kindje het ook echt niet meer weet de volgende dag. Ook niks aan te doen volgens mij, gaat vanzelf weer over. Het enigste wat je echt voor ze kan doen is zorgen dat ze zich niet verwonden en er zijn.

Succes ermee, Joke.
 
Beste Ritschella,

Ikzelf heb een zoontje van vier die hier ook een tijdje last van heeft gehad. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat het kwam doordat hij droomde. Ik heb toen de tip van iemand gekregen om ervoor te zorgen dat het snachts op zijn kamertje niet al te donker is.
Nu brand er snacht steeds een klein niet al te fel lampje op zijn kamertje en sinds die tijd gaat het slapen al een stuk beter. Denk eraan dat ze op deze leeftijd heel wat nieuwe indrukken opdoen die ze snachts in hun slaap gaan verwerken.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip en dat het bij jullie ook helpt.

Groetjes een succes,

Petra
 
Hoi,

Ik herken dit wel... Onze zoon heeft dat ook een tijd lang gedaan... Hij was toen bijna 4 en elke nacht werd hij nat van het zweten, gillend wakker.... Met veel moeite lukte het ons om hem weer rustig te maken.... (meestal na een kwartier ofzo) Hij hielp zich tijdens zo'n gilaanval helemaal stijf en was door het dollen heen..... Nou houdt onze zoon veel van tekenen en op een nacht is mijn man erbij gaan zitten toen ie weer rustig was en heeft hem een pen en papier gegeven... Hij is toen gaan tekenen..... Blaadjes (zoals aan de bomen) met letters erin (hij kon toen de P van papa en de M van mama schrijven) De volgende dag hebben wij hem gevraagd wat het betekende en hij vertelde toen (andere keren kon hij het zich niet herinneren, maar nu het op papier stond wel) dat hij wakker werd, omdat hij allemaal bladeren om hem heen zag vallen met letters erop, maar hij wist niet wat het betekende, en dat maakte hem bang.... Ik heb er toen met de leidster op de PSZ over gehad en die vertelde mij het volgende: Bart (onze zoon) is een heel gevoelig ventje, we waren bezig met de voorbereiding van de kleuterschool en waarschijnlijk vatte die dat te zwaar op.... Hij zag waarschijnlijk alleen het moeten (moeten leren, moeten luisteren, moeten stil zitten, enz) en niet de leuke dingen (spelen, gymen, tekenen, enz...) We hebben in overleg met de leidster van de PSZ (want die was ook bezig met Bart voor te bereiden) de aanpas verandert.... We zijn met Bart na schooltijd een keer op de kleuterschool wezen kijken, we hebben vooral de positieve punten belicht, we hebben het 'leren' overgeslagen in de voorbereidingen.... Na een week was hij van het dromen af (en is nogsteeds droom 'vrij') Bij hem was het duidelijk dat hij bang was voor iets en zijn we er gelukkig achtergekomen wat het was..... Hij zit nu ruim een half jaar op de kleuterschool en het gaat geweldig goed.... Hij heeft het erg naar zijn zin en is absoluut niet bang voor iets.....
Nou weet ik niet hoelang jullie dochter al naar de kleuterschool gaat, maar misschien heeft het daar iets mee te maken.... Ga na wanneer de dromen zijn begonnen.... Probeer erachter te komen waar ze bang voor kan zijn.... Is er iets anders verandert sinds haar dromen (verhuisd, baby, iemand gestorven, enz)? Angsten komen erg ergens vandaan en kinderen gaan op de loop met hun fantasie als ze iets niet goed uitgelegd worden (wij hadden de kleuterschool verkeerd benadrukt...) Hoop dat je hier iets mee kan en hoop ook dat de dromen snel over zullen zijn....
Liefs, Brenda
 
Ook ik herken dit. Mijn dochter van zes heeft periodes dat ze hevig huilend wakker wordt. Omstreeks zeven uur valt ze zonder problemen in slaap om dan, meestal na een uurtje, heel hard huilend wakker te worden. Ze is dan niet aanspreekbaar, kijkt dwars door ons heen, geeft nauwelijks antwoord op vragen, is nat van het zweet.
Als ik haar op zo'n moment vraag of ze aan het dromen is, geeft ze meestal een bevestigend antwoord, maar ze kan me niet vertellen wat ze dan droomt of wat er aan de hand is. De volgende ochtend weet ze niet meer dat ze gehuild heeft en dat we bij haar zijn geweest.
Ik heb zelf het idee dat ze in haar slaap/dromen veel dingen van overdag aan het verwerken is. Het is een erg gevoelig meisje dat alles in haar opzuigt.
Omdat ze meestal snel weer rustig verder slaapt, maak ik er maar  niet zo'n probleem van. Ik merk wel dat ze overdag snel moe is en weinig kan hebben.
 
Terug
Bovenaan