Wie is er bang voor de bevalling?

<p>Ik heb een vraagje. Ik ben 38 weken zwanger en op de een of andere manier ben ik super bang voor de bevalling. Ik heb een dochter van bijna 16.  Het heeft er ook mee te maken dat ik samen zwanger was met mijn zusjes. 1 zusje heeft uiteindelijk spoed keizersnede gekregen omdat de kleine prinses vast bleef hangen en 1 zusje geplande keizersnede. Ik heb zo een angst hiervoor. </p>

He wat vervelend voor je. Heb je een cursus gevolgd over bevallen? Het is lastig, ik snap je wel maar je weet het van tevoren niet. Het zou ook kunnen dat jij geen keizersnede hoeft. Jouw bevalling gaat niet hetzelfde als die van je zus. Ik ben nu over de 37 weken en moet zeggen dat de spanning ook iets meer komt. Tegelijk probeer ik het wat los te laten. Straks heerlijk genieten van een prachtig kindje! Houd daar aan vast!! Je kan het! 

Ik wel een beetje, maar dat is meer omdat het zo snel gaat bij mij. Bij de eerste 5 uurtjes met gemiddelde weeen. Bij de tweede 2,5 uur met maar drie weeen , de verloskundigge was echt net op tijd, dat had geen 5 minuten laten moeten zijn. Nu dus bij de derde... ja dan denk ik dat mijn man en ik het alleen moeten gaan doen. Daar maak ik me wel zorgen over.

Ik ben 30 weken, 1e kind, maar ben eigenlijk niet bang. Ik wil natuurlijk geen keizersnede als dat niet perse hoeft, maar ik denk dat de angst je meer problemen oplevert tijdens het bevalproces dan rustig alles ondergaan en moeder natuur haar gang laten gaan en zo goed mogelijk je laten begeleiden door de verloskundige. Ik hoor ook goede verhalen over doula's. Misschien dat dat prettig is voor je als ondersteuning?  

En blijf tegen jezelf zeggen: angst zijn alleen maar gedachtes, en je hebt er nul invloed mee op de echte situatie. Het helpt echt niks 

Probeer je te focussen op het einddoel; dat jij en je kindje allebei gezond zijn na de geboorte. Hoe het hele proces daar tussen verloopt, natuurlijke bevalling, keizersnede, wel of geen pijnbestrijding, is eigenlijk allemaal niet relevant. Ik denk dat de meeste vrouwen wel een droomvoorstelling hebben van de ideale bevalling, maar slecht een klein aantal vrouwen heeft ook daadwerkelijk zo'n bevalling. Ik had zelfs een ok bevalling, maar wel al mijn ideeën wat betreft de bevalking direct op zij gezet zodra wij in het ziekenhuis aankwamen. Nadat mijn kindje eenmaal geboren was, werd ik afgevoerd naar de OK omdat de placenta er niet uit kwam en ik veel bloed verloor. Ik was op dat moment alleen maar erg blij in goede handen te zijn. 
Focus op het einddoel kan ik alleen maar zeggen! Niet bang zijn!

Heel vervelend dat je zo’n angst heb!
Ik wil ook een tegengeluid geven. Beide bevallingen van mij gingen heel voorspoedig en vlot. Beide kindjes waren bunnen een paar uur geboren en heb zelf geen scheurtje aan over gehouden. Wat mij hielp is om van begin af aan erg op Mn ademhaling te focussen. Lang uitademen, ogen sluiten. Zwangerschapsyoga heeft me hierbij geholpen. Succes! Probeer het op een of andere manier los te laten!

Terug
Bovenaan