Wie is er bekend met glutenallergie

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mette heeft koemelkallergie en het begint er sterk op te lijken dat ook de gluten niet goed vallen. We moesten het 4 weken proberen van de kinderarts maar nu na 2 weken zit ze alweer onder de uitslag en slaapt ze slecht. Gevoelsmatig heeft ze weer wat buikpijn al is het nog niet zo heftig als het bij de koemelkallergie was maar dat kan zich opbouwen. Als dit zo blijft moet ze weer bloedprikken maar dat was de vorige keer zo'n drama dat ik het niet erg zie zitten. Als deze klachten blijven wil ik zelf wat glutenvrije produkten proberen om eens te kijken wat het resultaat is. Wie heeft er ervaring met glutenallergie? Wat waren de symptonen bij jullie en welk brood gaven jullie?

gr.Ing

Hoi Inge,

Ik hoop voor Mette dat ze geen glutenallergie heeft. Tenminste geen volledige glutenintolerantie (dat heet Coeliakie). Mijn zus heeft het, dus ik ben er mee opgegroeid. Ik moet wel zeggen dat er goed mee te leven is hoor! Zeker de laatste jaren komen er steeds meer producten op de markt.
Brood is tegenwoordig zelfs te koop bij de wat grotere AH winkels. In het vriesvak. Er zijn ook veel glutenvrije produkten te verkrijgen bij een reform winkel.
Als Mette inderdaad Coeliakie heeft, dan zou ik op een gegeven moment een broodbakmachine aanschaffen en zelf brood gaan bakken. Het brood smaakt eigenlijk naar niks. Ik vind het niet te eten, maar mijn zus weet niet beter en klaagt zelden.

Verder zit er gluten in produkten die je niet verwacht. Veel snoepgoed en chocolade bijvoorbeeld. Daar heb je nu nog niets mee te maken natuurlijk, maar als ze dit blijft houden, dan kom je dat ooit tegen.

Bij mijn zus is het zo erg dat als ze te veel gluten eet haar darmen stoppen met werken. Zij houdt zich dus aan een streng dieet.
Wat zij vooral lastig vindt is dat mensen er soms lichzinnig over denken. Alsof ze dingen niet eet omdat ze ze niet lekker zou vinden. Zelfs nadat ze het uitgelegd heeft.

Tjonge ik wilde je niet de stuipen op het lijf jagen met dit bericht, maar echt positief is het niet tot nu toe.

Mijn zus is 34 en heeft een gezin. Zij heeft zelf eigenlijk zelden problemen met haar dieet. Ze weet niet beter. Mijn ouders zijn er ook altijd heel nuchter mee omgegaan. Dat zou ik vooral adviseren. Maak er geen halszaak van (misschien makkelijker gezegd dan gedaan.....)

Mocht je dingen willen weten, dan hoor ik het wel.

Groetjes, Karin

Hoi,

Mijn dochter had ook koemelkallergie en mocht ook geen gluten, soja en lactose. Bleef erg weinig over om te eten! Ze had heel erg veel last van eczeem (en dan echt tot bloedens toe), was erg huilerig en onrustig. Veel diarree en buikkrampen. Ze was echt ziek van bovenstaande voedingsstoffen. Op het moment dat de voedingsstoffen uit haar eten waren, knapte ze weer op en verdween de eczeem. Als ik je verhaal zo lees zou ik me nog niet zo heel erg ongerust maken of ze misschien coeliakie heeft. M.I. zou ze dan echt veel zieker zijn.Na een jaar mocht ze over op sojaprodukten, omdat als je daar eerder mee begint de kans bestaat ze daar ook een allergie voor zou ontwikkelen. Bij mijn dochter zijn we op 2 jarige leeftijd weer langzaamaan begonnen met toevoegen van de verboden voedingsstoffen en met vallen en opstaan was ze, toen ze bijna 4 was, over haar allergie heen gegroeid.
Ze is inmiddels 7 en heeft geen last meer, al heeft ze als ze veel melkprodukten heeft gehad ze wel snel buikpijn.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal/ervaringen hebt. succes!

Groetjes mama van 6 kids

Terug
Bovenaan