Wie is er ooit bevallen op een baarkruk

Ik heb gisteren gehoord dat de pijn waar ik al een tijdje mee rondloop te wijten is aan bekkeninstabiliteit. Nou heb ik gehoord en lijkt mij bevallen in de "normale"houding niet zo prettig omdat het pijn doet als ik mijn benen moet optillen.

Wie kan mij vertellen hoe het was om op een baarkruk te bevallen. Ik heb ooit bij mijn eerste bevalling geprobeerd om in die houding te bevallen (zonder kruk)  maar toen werd de pijn op mijn bekken alleen maar erger.

Als er mensen zijn die ooit met b.i. zijn bevallen graag ook jullie reactie. Is het meegevallen of viel het tegen? Ik ben eigenlijk gewoon bang dat de pijn erger wordt tijdens de bevalling.

En wie kan mij vertellen of je die kan huren bij de thuiszorg of dat je verloskundige die had meegenomen. Ik vermoed dat mijn huisarts die namelijk niet zal meenemen.

Ik hoor het graag!
Groetjes Nova
36+3

Hoi Nova,

De baarkruk wordt inderdaad meegenomen door de verloskundige ( of is in het ziekenhuis aanwezig). Je kunt bij mijn weten geen baarkruk huren en kopen is erg duur
( circa300-400 euro) Veel verloskundigen hebben een zelfgemaakte kruk, dus een handige partner zou dat kunnen proberen.

Bij bekkeninstabiliteit raden de meeste fysiotherapeuten juist af om een kruk te gebruiken, omdat dit de druk op het bekken verhoogd. Liever liggend danwel halfzittend persen, met de voeten zoveel mogelijk op het bed. Dit geeft minder druk op het bekken en het schaambeen.

groeten een 2e lijns verloskundige

Hoi Nova,

nog even een andere reactie. het is belangrijk om je bekken na de bevalling te ontzien.
dat doe je door symmetrisch te bewegen. Dus geen kleermakerszit, benen niet kruislings over elkaar, niet staan met je gewicht op 1 been.
Bij voorkeur de 1e week niet traplopen en daarna tot 6 weken met mate.
Als je de trap af gaat bijvoorkeur achteruit, dat geeft minder rek op je bekkenbanden

Hoi Nova,

Ik ben van mijn eerste kindje op de baarkruk bevallen. Ik had geen bekkeninstabiliteit dus ik weet niet hoe dat is. Maar de baarkruk beviel mij erg goed. De zwaartekracht helpt je nl. een beetje. Ik moest op de baarkruk, omdat mijn kindje het moeilijk kreeg en op de baarkruk kreeg ze meer lucht en ruimte.
De pijn was bij mij gelijk weg, en op bed ging het gewoon niet.
Iedereen ervaart het toch anders. Maar één tip laat het gewoon over je heen komen dan komt het allemaal wel goed. Veel sterkte!!

Hoi Nova,

Ik had bij de vorige ook bi. En nu weer.
Ik ben gewoon op bed bevallen. Ik vind dat ze wel goed rekening ermee houden dat je bi hebt. Ze vertelden mij in het zh tijdens de bevalling hoe ik moest gaan liggen enzo. Heb tijdens de bevalling niet echt last gehad van m'n bi. Ga nu ook weer voor een gewone bedbevalling.
Het enige was idd dat ik m'n benen niet zo ver op mocht trekken, maar ze is er toch wel uitgekomen hoor, maar 10 minuten persen!

Wat betreft die tips voor na de bevalling in de kraamweek enzo: daar ga ik me nu echt wel heel goed aan houden! De vorige keer had ik nog tot 2 jaar na de bevalling pijnklachten. Hoop dat ik dit nu kan voorkomen.

Liefs Annemarie

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het dan toch maar op bed ga proberen. Ik hoop dat ik een beetje steun krijg van mijn huisarts. Hij is nogal een harde dus ja. Ik heb twee eerdere bevallingen gehad waar ik geen goede herinneringen aan over heb gehouden. Deze bevalling "begint" nu in feite nog "slechter" omdat de gedachte van de b.i. nu in mijn hoofd zit.

Ik ga ook proberen om me zo rustig mogelijk te houden na de bevalling. Ik heb inderdaad gehoord dat dat met b.i. het beste is. Ik moet er niet aan denken om nog 2 jaar met die pijn rond te lopen.

Bedankt allemaal voor de tips... nog 3 ½ week te gaan.....
Groetjes Nova

Terug
Bovenaan