Wie is er straks voor mij als de bevalling begint?

Ben nu 29 weken zwanger van ons tweede kindje. Eerste kindje is geboren via een keizersnee ivm stuitligging. Dit kindje ligt vooralsnog goed, dus waarschijnlijk wordt dit een natuurlijke bevalling. Maar dit keer hebben we dus een medische indicatie en moeten dus in het ziekenhuis bevallen.
Ik maak me nu best druk, omdat het nog niet voor mij duidelijk is hoe alles straks zal gaan. Op dit moment loop ik nog bij de verloskundige onder controle, maar vanaf een week of 36 moet ik voor controle naar het ziekenhuis.

Wat nu als straks de bevalling begint? Normaal gesproken (zonder medische indicatie) bel je de verloskundige om te vertellen dat je weeen hebt, vliezen gebroken zijn etc. Zij komt dan langs om te kijken of en hoeveel ontsluiting je hebt.
Maar wat nu als bij mij de weeen beginnen of vliezen breken? Volgens mijn verloskundige komen zij dan niet langs?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Nee, dan kan ik zeker eerst oppas regelen voor mijn zoontje, vervolgens naar het ziekenhuis gaan met de kans om ook nog eens naar huis teruggestuurd te worden, omdat de onsluiting nog niet ver genoeg gevorderd is of omdat het vals alarm blijkt te zijn.
Oh jee, oh jee, oh jee, alle doemscenario's zitten al in mijn hoofd.

Ik zit er ook aan te denken om al eerder naar het ziekenhuis te gaan voor de controles, dus niet pas vanaf week 36, maar vanaf week 34 of zo... Weet iemand of dit aan te raden is, of zijn ze daar net zo onpersoonlijk als de verloskundigen?
Dit is natuurlijk mijn tweede zwangerschap en ze denken dat ik alles al wel weet, maar aangezien ik ook best angst heb voor een natuurlijke bevalling, lijkt dit wel gewoon mijn eerste. Het wordt ten slotte dan ook mijn eerste natuurlijke bevalling.

Mijn man en ik hebben een eigen zaak. Wat nu als de weeen overdag beginnen en ik hem opdraag om naar me toe te komen... en dan blijkt dat het een valse start is of zo?

Oh jee, heb echt last van mijn hormonen hoor dames. Ik zie overal beren op de weg.

Hoi

Ik ben nu 32wk zwanger en heb ook een medische indicatie dus ook in het ziekenhuis bevallen. Bij de eerste ook en had toen tot 6x vals alarm. Ik zie er dus ook heel erg tegen op heb ik ook heel duidelijk met mijn gyn over gehad.JE moet dus inderdaad iedere keer naar het ziekenhuis. Ik ga nu wel afspreken dat ik met 2 cm niet meer naar huis gestuurd wil worden want de eerste is binnen 5 uur geboren nadat ik 2 cm had dus heel snel. Wij moeten ook nog eens een half uur rijden voor we er zijn. Je kunt natuurlijk als het overdag is misschien in eerste instantie iemand anders meenemen als je man en als het inderdaad begonnen is je man bellen is dan nog vroeg zat. Doen ze vaak ook overdag met de verloskundige.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Lucretia

hoi wendela
ik loop om medische redenen ook in t ziekenhuis.ik kan wel zeggen dat eerder naar het ziekenhuis gaan om de mensen te leren kennen heeft weinig nut,want er lopen zoveel gynaecologen,verloskundigen en verpleegsters dat je ws niet eens 2 keer dezelfde persoon krijgt.ik zag er ook erg tegenop om naar het ziekenhuis te gaan,maar ik heb er een week gelegen en iedereen is toch wel erg aardig en behulpzaam.alleen gebeurde er bij mij verder niks(had alleen weeen),dus konden ze ook niks doen.maar iedereen was wel heel lief.ik heb nu sindsdien 4 controles achter de rug,en 4 keer een andere gyn.eerst vond ik dat vervelend,maar later dacht ik:ach,als ze me maar nakijken en als er wat gebeurt merk ik t zelf wel en uiteindelijk moet je de bevalling toch zelf doen,waar je ook bent.alleen balen idd als ze je weer naar huis sturen met weeen als t nog niet vorderd.wat betreft je man lastig vallen:beter 10 keer teveel,dan 1 keer te laat!!mijn man moet ook alles uit zn handen laten vallen om naar huis te komen en dit gaat de baas veel geld kosten,maar we hebben afgesproken dat als ik weer weeen krijg dat ie naar huis komt,al bestaat de kans dat t weer ophoud of nog dagen duurt.een kindje baren is niet niks,veel belangrijker dan werk.laat je daar vooral niet door weerhouden als je je man nodig hebt.
veel sterkte en succes.
oja,wat misschien wel prettig is is dat je een rondleiding in de verloskamers kan krijgen.dan maak je alvast kennis met de afdeling en de kamer en vertellen ze hoe het in zn werk gaat.misschien geeft dat wat rust?
groetjes kari

Hoi, Hoi, Maak je niet druk. Tja, makkelijk gezegd maar het regelt zich echt allemaal wel. Ik ben nu 36 weken zwanger van de tweede. Voor mijn zoontje heb ik drie mensen geregeld die stand by staan. Die kan ik bellen voor eventuele opvang voordat mijn ouders er zijn. Deze wonen 2 uur bij mij vandaan dus is ff niet anders. Wij hebben zelf ook drie winkels. Mijn man kan overal en nergens zijn. Maar geloof mij als het zover is dat zijn er echt belangrijkere dingen dan je eigen zaak. Gooi dicht die toko en klaar.
En wat betreft het ziekenhuis. Eerst vangt je verloskundige je op en dan ga je door naar het ziekenhuis. Probeer nog van je zwangerschap te genieten en meid het gaat straks echt allemaal vanzelf.

Ciao!

Linda

ik kwam er pas toen mijn vliezen braken achter dat ik medische indicatie had (meconiumhoudend vruchtwater). VK gebeld, en die zei dat we meteen naar het ziekenhuis konden. Daar aangekomen aan de monitoren gelegd en ik kon ondanks maar 2 cm ontsluiting gewoon blijven, ze zeiden onmiddellijk: kleed je maar uit en ga maar liggen. Achteraf maar goed ook, want binnen 4 uur had ik volledige ontsluiting! De verloskundige werd opgepiept en die was er snel, komt dus wel gewoon naar het ziekenhuis ondanks de medische indicatie.

groetjes, Ellen

Ellen,

is niet helemaal wara wat je zegt. Jij moest wel in het ziekenhuis bevallen, en het was ookw el een medische indicatie, maar dat is toch anders dan dat je al voortijds doorgestuurd wordt naar de gynaecoloog. je wordt dan meestal in zijn geheel overgedragen aan de gyanecoloog en de verloskundige hefet dan in principe niets meer met jou te maken (nazorg is were iets anders, die wordt vaak wel door de verloskundige gedaan).

Wat betreft het bevallen in het ziekenhuis. Je moet bij je bezoek vragen op welke momenten je ze moet bellen. Dat kan zijn bij bloedverlies, het breken van de vliezen, weeën die om de x aantal minuten komen.  
Zelf ben ik in april bevallen en had ik bloedverlies. Klein beetje maar, maar goed toch even langs geweest. ja da's lastig met kinderen, en ja dat is lastig voor het werk van de vader, maar het is niet anders.
Ik werd weer naar huis gestuurd. Had de hele dag om de 6 a 7 minutenw eeën tot een uur of 16:00, toen werden de weeën nog heftiger en pijnlijker. Ikheb mijn man gebeld, wilde gewoon dat hij kwam, of ik nou al ging bevallen of niet hij moets bij me zijn. Oma gebeld voor de kids. Ondertussen ziekenhuis gebeld en we moetsen weer lansgkomen. Mijn kids (toen 6 en 7) zijn even alleen geweest.

Advies vraga aan meerdere mensen of ze even kunne bijspringen. Soms duurt het even voordat de geregelde oppas er is, en dan is het fijn als buren in de buurt alvats bij je kind kunnen zijn.

Maak je verder niet te druk, het komt zo als het komt en in het echt uiterste geval neem je kind mee naar het ziekenhuis en laat je het daar ophalen.

Succes.

Miep

Persoonlijk zou ik de controles in het ziekenhuis laten verlopen, dan ben je daar een beetje gewend. Bij de eerste heb ik alle controles in het ziekenhuis gehad en ben daar ook bevallen. Bij de 2e heb ik alles via verloskundige gedaan en ben thuis begonnen, maar uiteindelijk in ziekenhuis bevallen. Ik heb zelf in zkh gewerkt, dus ben wel wat medisch ingesteld en het geeft mij meer een safe gevoel, dat alles bij de hand is. Verloskundige is wat persoonlijker, maar het is net waar je voorkeur ligt voor zover je het kan uitmaken natuurlijk.
In het ziekenhuis krijg je inderdaad instructies, wanneer je mag komen om te bevallen en je kunt altijd bellen om te overleggen, want ze zijn gewoon 24 uur bereikbaar voor je.
Succes, Groetjes, Yoeke

Terug
Bovenaan