Wie kan dit 'slaapgedrag' verklaren

<p>Hey Allen, hopelijk heeft iemand een antwoord voor mij.</p><p>Mijn zoontje is bijna 6 maanden en sinds een aantal weken sukkelen we nogal met zijn slaap in de avond. Of ja, meer zijn 'modus'. Inslapen is geen enkel probleem, maar na ongeveer een uur is het echt in paniek huilen. Eerst was t tutje en verder slapen. Nu wordt hij nergens rustig van, behalve wiegen in onze armen en dan kunnen we m op een gegeven moment heel voorzichtig wegleggen. hij lijkt ook niet echt wakker, maar wel compleet overstuur. We denken zelf aan prikkelverwerking, maar we lijkt geen verschil tussen een hele rustige of hele drukke dag te zijn. Het kost wat tijd, soms meerdere keren op de avond, maar gelukkig krijgen we hem wel altijd rustig. We zouden alleen graag weten waar dit vandaan kan komen, hem beter begrijpen, en of we eventueel iets voor hem kunnen betekenen om het te verbeteren. Als iemand weet waar ik een antwoord zou kunnen vinden is het ook goed :) </p><p> </p>

Dit klinkt bekend! Onze dochter van 3 heeft dit nog steeds. Ik weet niet precies wanneer het vegon.. Volgens mij het heet 'nacht angst'. Ze begint met schreeuwen en is erg onrustig, ze is niet echt wakker maar ook niet aan het slapen. We kunnen haar dan niet bereiken, ze wilt niet dat we haar vasthouden. We zitten bij haar en laten tot rust komen. Soms duurt het 10 minuten, soms 40! We hebben erover veel gelezen en eigenlijk kan je niets doen behalve rustig bij haar/hem zijn. Jullie zoontje is nog jong ik hoop noet dat het heftiger word.
succes! 

Oef, zo lang aan een stuk is t bij ons niet, gelukkig.. het is wel vrijwel elke avond raak(vaak tussen de 1-4x), misschien eens in de 3 weken dat we pas om 23u naar boven gaan voor zijn laatste fles. Overdag is hij een heel alert ventje en hij lijkt ook nogal sensitief aangelegd, we dachten dat t daar misschien door komt.. maar t is zo zielig hè :( hoop gewoon dat hij verder blij en gelukkig mag opgroeien.

Hoe vaak komt dit bij jullie voor? En wisselt dat, of is dat altijd zo?

Zeker herkenbaar, mijn zoontje heeft dit ook een tijdje gehad. Inderdaad kan het een vorm van nachtangst zijn, dat begint vaak op deze leeftijd. Wij konden onze zoon het beste met rust laten, hij raakte alleen maar meer overstuur als we bij hem kwamen. Vaak viel hij dan zelf weer terug in slaap.
Hier was deze onrust vaak gerelateerd aan voeding. Hij had een moeizame darmrijping waardoor hij bijvoorbeeld veel last had van tarwe en aardappel en dit gaf heel veel onrust in de avond en nacht. Hebben jullie recent iets nieuws toegevoegd aan vaste voeding? Of iets veranderd in zijn voedingspatroon?

Niet echt iets veranderd qua voeding. We zijn sinds 2 maanden bezig met hapjes, dat gaat nu de afgelopen week wel een stuk beter ineens. Maar er verandert zoveel en zo snel van alles bij dat manneke, maakt t moeilijk om een reden te vinden..
De nacht angst klinkt wel ergens wel herkenbaar..en dat erfelijke, mijn zusje heeft vroeger ook zoiets gehad

Terug
Bovenaan