Wie kan er helpen?

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw hier!:)) Ik hoop hier gezellig te kunnen kletsen en onze zorgen delen!

Ik woon samen met mijn man in Duitsland,Ik ben 23 weken zwanger van mijn eerste! Omdat ik geen Duitste papieren heb, en mijn man ook niet krijgen we helemaal niets van de Duitste regering. Ik zelf sta nog gewoon ingeschreven in Nederland bij mijn ouders. In Nederland krijg ik ook niks, volgens mij heb ik met mn 18 jaar geen recht op een uitkering...

Mijn man werkt wel,maar als je alles zelf moet betalen zoals elke bezoek aan de verloskundige enz. is het wel erg lastig. Ik vroeg me af of iemand misschien een hulp organisatie kent in Nederland, die mij misschien kan helpen met iets. Zoals meubels, andere spullen of eventuel met geld...? Ik ben compleet afhankelijk van zijn inkomsten, zelf werk ik niet omdat ik de Duitse taal niet voldoende beheers...Nou dat is het zo'n beetje...Alle organisaties zijn welkom!

Oh en nog iets, een vraagje aan alleenstaande moeders..Helpt de regering alleenstaande moeders met subsidie? Zo ja, wat moet ik me daar dan bij voorstellen??

Sorry voor zo veel vragen...Ik weet eigenlijk niet waar ik terecht moet met al mijn vragen...Kennissen hebben allemaal een andere situatie en kunnen eigenlijk niet veel adviseren...
 
nou een moeilijke situatie zeg.
Ik weet totaal niet wat er in Duitsland is op dit gebied. In Nederland zou je contact kunnen leggen met het Maatschappelijk werk of centrum voor jeugd en gezin (CJG).
Zij kunnen je ook helpen met uitkering aanvraag, ziektekostenverzekering etc. Je zal deze dingen toch echt goed moeten regelen, zeker ook voor je kleine in de toekomst.
In mijn eigen regio (branbant) ken ik nog veel meer instellingen (ik werk zelf in de welzijn sector). Hier heb je bijvoorbeeld stichting de strohalm. zij zetten zich in voor jonge gezinnen die financieel niet echt goed zitten. Zij steunen in de vorm van spullen (wasmachine, kinderkamer etc)
Maar ook stichting Traverse (begeleid wonen etc) is in deze regio actief. Misschien moet je ff googlen of je wat organisaties in je eigen buurt kunt vinden die je kunnen hepen.
Ben je van plan om in Duitsland te blijven wonen?
Wens je in elk geval heel veel succes en een hele fijne zwangerschap. Hou ons maar op de hoogte via het forum.

groetjes Hanneke
 
Begrijp ik goed dat je geen zorgverzekering hebt? Of heb je een Nederlandse zorgverzekering? Wat als er complicaties optreden rond je bevalling, hoe ga je dat betalen? Of als je kindje in het ziekenhuis terecht komt?
Heb je niet de mogelijkheid om tijdelijk naar Nederland terug te komen om hier te bevallen, als je tenminste een Nederlandse zorgverzekering hebt.
Je zal toch een baan moeten gaan zoeken, je krijgt niet zo maar geld of meubels. Er is toch vast wel iets te vinden, schoonmaak werk bijv. En snel de taal gaan leren, dat is wel heel belangrijk.
 
Hallo Amina09,

Volgens mij moet je verplicht in NL verzekerd zijn als je geen inkomen in het buitenland hebt. Zoek eens contact met de verzekeringsmaatschappij waar je in NL verzekerd was of met het CVZ (college van zorgverzekeraars). Waar werkt je vriend in NL of Duitsland?

Lijkt me vreemd dat als je geen inkomen hebt je geen recht hebt op vergoeding van zorgkosten.

Voor de overige zaken heb ik geen antwoorden voor je.

Succes met alles
 
Terug
Bovenaan