Hoi Christa,
Wat ontzettend erg voor je dat je zwangerschap niet goed is gegaan. Ik begrijp goed dat je daar veel verdriet over hebt.
Voor wat betreft je vraag. Ik kan natuurlijk alleen vertellen wat ik zou doen, de beslissing is en blijft aan jou en je partner hoe jullie hiermee verder gaan.
Ikzelf heb vorig jaar oktober een miskraam gehad. Ik had een leeg vruchtzakje (de zogehete missed abortion). Ik vond het heel erg en heb er ook best om moeten huilen. Echter, in mijn geval vond ik het redelijk abstract wat er was gebeurd en dus heb ik me er wel snel overheen kunnen zetten. Ik zag op de echo een zwarte vlek, daar had een kindje in moeten zitten maar zat er niet. Voor mij was het dus niet zo dat mijn kindje is overleden in de buik. Dan zou het wel een ander verhaal zijn geweest. Ik weet dan ook niet hoe jouw situatie is maar zoals ik uit je woorden begrijp was jij al verder in je zwangerschap toen het misging.
Ik ben na mijn curretage meteen weer zwanger geworden. Dat was niet de planning want eigenlijk wilde we wachten tot het einde van het jaar. Maar ja, het gebeurde toch. Ik was ontzettend onzeker in het begin. Deze zwangerschap is ook erg turbulent begonnen met veel bloedingen. Dat maakte het er dan ook niet makkelijker op. Ik vond het erg moeilijk om ervan te genieten en werd ook vaak boos op mensen die maar deden alsof het allemaal geweldig moest zijn. Voor mij was dat echt niet zo. Toen we onze 20 weken echo kregen en ik zag dat ons manneke het prima doet daarbinnen, begon ik me wat meer te ontspannen. Maar zelfs nu nog, met 27 weken, maak ik me wel eens zorgen. Dat is dan toch de 'erfenis' van een miskraam: dat je niet meer onbezorgd zwanger kunt zijn.
Natuurlijk begrijp ik dat je nu erg onzeker bent en bang. Toch wil het niet zeggen dat als je nu weer zwanger wordt, het weer mis zal gaan. Natuurlijk heb je het recht om ongerust te zijn maar ik neem aan dat je nog steeds een kinderwens hebt. Laat je dat aan je voorbij gaan omdat het mis is gegaan? Denk je niet dat dat je je hele leven zal blijven achtervolgen? Op een gegeven moment is het tijd om weer naar de toekomst te kijken en verder te gaan. Geef je engeltje een mooi plaatsje in je hart en koester dat. Dat heeft hij/zij zeker verdient. Maar probeer daarna de toekomst weer te omarmen.
En ja, het zal ontzettend eng zijn als je weer zwanger bent en je zal er een hoop obstakels voor moeten nemen maar hou vertrouwen in jezelf en je lichaam. Dan komt het vast ooit goed en zal het geluk je weer toelachen.
Neem de tijd voor jezelf om alles te verwerken en bespreek dat ook met je partner. Want ook al wil hij meteen weer verder, je moet er alletwee aan toe zijn.
Heel veel sterkte en succes de komende tijd.
Groetjes,
Maike