Wie kan mij helpen??

Hallo,

Mijn man en ik zijn nu ruim 1.5 jaar bezig om zwanger te worden. Vier keer is dat gelukt, maar ook vier keer geïndigd in een miskraam op respectievelijk 11.5, 9, 6 en 5 weken zwangerschap. De eerste 2 keer ben ik gecurrateerd, de laatste 2 waren spontane miskramen. Na 2 miskramen is er chromosomen onderzoek gedaan, waar uit kwam dat mijn man mozaïk klinefelter is. Dit houdt in dat hij in sommige cellen een extra x in zijn geslachtschromosomen heeft. In 2 van de 30 cellen in zijn bloed werd dit gevonden. Bij mij zijn tot nu toe geen afwijkingen gevonden. In het ziekenhuis zeggen ze dat het 4x pech is geweest, en dat we het gewoon weer moeten proberen. Ik heb echter op internet gelezen, dat een man met deze afwijking (waarvan je trouwens niets merkt of ziet aan hem) maar heel incidenteel zelf een kind kan verwekken, en als hij wel zaad produceerd het onderzocht moet worden of het geschikt is voor IVF. Hij produceerd wel zaad dat is duidelijk, anders was ik niet 4x zwanger geworden. Misschien is er iemand, die mij hier iets meer over kan vertellen. Ik zou er erg mee geholpen zijn. En wat ik me ook afvraag bij het voorafgaand zaadonderzoek voor  IVF kunnen ze toch niet zien of de chromosomen van de zaadcellen wel goed zijn of niet??

Sorry dat het zo'n lang vehaal is geworden, maar ik zou heel graag met iemand in kontakt komen die hier iets over kan vertellen.

Groeten,

HW 27 jaar

Hoi HW,

Helaas kan ik je niet helpen. Maar wat vreselijk dat je dit vier keer heb mee moeten maken. Ik heb net mijn tweede mk achter de rug, en dat vond ik al vreselijk.
Dus nu gaan wij ook voor de onderzoekjes om te kijken waar de mk's misschien door worden veroorzaakt.
Maar omdat jij die onderzoeken hebt meegemaakt, is mijn vraag weer aan jou. Weet jij waar in info kan vinden over een chromosomen onderzoek. En het onderzoek dat ze vloeistof in je baarmoeder gaan doen om een foto te maken?
En na hoeveel maanden mochten jullie weer proberen om zwanger te raken na de mk.
Want wij moeten drie maanden wachten voor de onderzoeken. En ik weet neit of we het gelijk dan weer mogen gaan proberen, of dat we de uitslagen moeten afwachten. En duurt de uitslag lang voordat je die krijgt?

Sorry dat ik je vraag niet kan beantwoorden en dat ik je nu de kleren van het lijf vraag.
Maar ik weet hier nog helemaal niets van.
A.s woensdag gaan ze kijken of mijn vruchtje uit me is. En dan hoop ik ook meer info te krijgen.

Sterkte en Succes.

Liefs Nance

Beste Nance,

Bedankt voor de reactie. Wij mochten na elke miskraam direct weer zwanger worden, omdat uit onderzoeken vaak geen oorzaak gevonden wordt voor de miskramen. het chromosomenonderzoek duurt lang. Het duurt wel 3 maanden voordat je een uitslag hebt. Er wordt dan bloed afgenomen bij jou en je man/vriend. Maar heel soms komt hier een afwijking uit, zoals bij ons. Ik zou me er dan ook niet zo in verdiepen, want de kans is heel groot dat alles goed is en de afwijkingen zijn zo verschillend en ingewikkeld dat je daarvoor echt naar een klinisch geneticus moet als er iets gevonden zou worden. Het baarmoederonderzoek heb ik niet gehad. Op de vele echo's die zijn gemaakt, zag mijn baarmoeder er heel mooi uit dus was zo'n onderzoek niet nodig.

Ik wens je heel veel succes en hoop voor je op goede uitslagen, maar ik weet hoe zwaar het is en dat het  er geen dag voorbij gaat dat je er niet aan denkt. Ook hoop ik voor je dat je niet gecurrateerd hoeft te worden,  vooral dat bloedverlies erna vond ik echt vreselijk.

Groeten,
HW

Hoi Hw,

Ik ben Nina, 35 jaar, 2 miskramen achter de rug, 1 met 11,5 week (curretage) en 1 spontane na 7 weken.
Ik ben nu net weer zwanger (bijna 6 weken). We hebben ook een bloedonderzoek laten doen en bij mij was alles ok, maar bij mijn man hebben ze ook iets gevonden. Vraag me niet wat, want dat hebben ze (nog) niet verteld. Ik kreeg afgelopen vrijdag een telefoontje dat de uitslag van zijn bloedonderzoek niet duidelijk te interpreteren is, ze zien iets van een afwijking, maar dit zou ook veroorzaakt kunnen zijn door bv een infectie of een virus.
Dus manlief is vandaag weer bloed gaan prikken en dit keer moeten we binnen 2 weken een uitslag krijgen ivm de nieuwe zwangerschap. De vorige uitslag heeft 5 maanden op zich laten wachten.
Het is dus een onzekere periode. Natuurlijk heb ik tientallen vragen in mijn hoofd, maar voorlopig wil ik eerst een duidelijke uitslag. De arts aan de telefoonhad het al wel over vruchtwaterpuncties e.d., maar niet over de eventuele afwijkingen, maar daaruit blijkt dan in elk geval, dat het misschien niet geheel onmogelijk is. Maar goed dat is dus toch speculeren.

En tja, tegen ons werd gezegd dat de kans zo klein is dat er iets uit het onderzoek komt, dat we niet hoefden te wachten op de uitslag. Wilde ik in eerste instantie wel, maar ja, ben geen 20 meer ....

Groetjes,

Nina

Hi,

Jeetje joh wat een verhaal....
Maar ik wil je toch een verhaal vertellen van een vriendin van mij misschien kun je hier iets positiefs uithalen. Zij heeft 2 x een kindje verloren (25 weken zwangerschap en 2 dagen geleefd na een voldragen zwangerschap) de 1e keer werd haar verteld dat het gewoon een foutje van de natuur was maar bij de 2e kon dat verhaal er natuurlijk niet meer in. Ze is toen onder behandeling geweest van het VU en na lang onderzoeken en iom een arts in Amerika is toen geconstateerd dat zij beide een gen afwijking hadden.
De spermacellen en eicel zijn toen buiten het lichaam bevrucht en toen het celletje in 8-en gedeeld was is er een cel weggehaald (waar de afwijking dus zat) en jawel... zij heeft nu een blakende dochter!!!

Misschien kan je hier hoop uit putten??

Knufel Corina

Terug
Bovenaan