Wie kan mij helpen??

Hallo moeders,

Ik heb een vraagje over mijn dochtertje. Ze is nu 8 maanden en ik begin een beetje radeloos te worden. Het zit namelijk zo:
Vier weken geleden at ze ontzettend goed, alles wat los en vast ging naar binnen en toen kreeg ze nog 4 a 5 keer bv op een dag. Ze sliep goed en ze was eigenlijk een heel makkelijk kind. Daarna zijn we twee weken op vakantie gegaan waar ze een ander ritme had) en sinds we terug zijn is het een drama. Ze eet bijna niet meer (avondeten gaat nog redelijk) en ze slaapt ook ontzettend slecht. Overdag krijgt ze nog 3 keer bv (dat wilde ik gaan minderen) en verder wat hapjes tussendoor. 's Nachts komt ze twee tot drie keer voor voeding en overdag wil ze ook amper slapen. (ze slaapt alleen als ik haar daarvoor nog wat bv geef). Ze heeft niet echt een schema, dat probeer ik wel, maar dat lukt me niet meer. Het lijkt wel alsof ze het expres doet. Ik probeer me aan dit schema te houden:

8.30 wakker en bbv
11.00 koekje(soepstengel) met sap
11.15 slapen tot 12.00 (soms)
12.30 brood  (hier eet ze twee stukjes van en soms een korstje) en daarna bv
13.00 (als ze om 11.00 niet geslapen heeft, slaapt ze nu tot 14.30)
15.00 fruit (een paar happen) en sap
15.15 soms nog een halfuurtje slapen
16.30 rijstewafel en sap
18.00 warm eten en toetje (dit gaat goed)
19.30 klein beetje bv om in slaap te vallen)

23.00 wordt ze wakker en krijgt ze een fles met rijstebloem (ze drinkt ongeveer 110cc)
2.00 wakker en eten willen
5.00 wakker en eten willen

We hebben haar ook al 's nachts laten huilen (30 min), maar dan gaat ze helemaal over de rooien en wordt ze alleen rustig als ze eten krijgt. Ik weet gewoon niet meer wat ik met doen. ik zit er bvehoorlijk doorheen en ben ook behoorlijk moe. Krijgt ze wel voldoende voeding of krijgt ze te veel. Mist ze de bv misschien zo erg dat ze de rest niet meer wil eten. Hoeveel bv mag ik nog geven met 8 maanden? Ik ga behoorlijk aan mezelf twijfelen en weet echt niet meer wat ik moet doen. Op dit moment voel ik niet echt een goede moeder.
Ik hoop dat iemand tips voor me heeft, want volgende week moet ik weer werken (ik heb nu vakantie) en ben nu al volledig uitgeput. Wie heeft er een goed werkend voedingsschema voor me  en hoeveel bv / fv geven jullie nog????

Alle tips zijn welkom!! Ik wil alles proberen!!!

Hoi,

Ik heb eens even het oei ik groei boek erbij gepakt en het zou goed
kunnen zijn dat je dochter in een sprongetje zit. Die sprong zit
ongeveer bij 37 wkn (8,5 mnd) maar kan zich bij 34 weken al uiten. Ze
leren dan weer nieuwe dingen.

Slechter slapen en slechter eten horen ook bij de "symptomen" staat in het boek.

Misschien heb je hier wat aan. Mijn zoontje is pas 9 weken dus die sprong is nog ver vooruit. Hij heeft er net een gehad.

Miriam

Hoi Ellie,

Ik kan me voorstellen dat dit heel vermoeiend moet zijn.
Wij hebben ook een dochtertje van bijna 8 maanden, en wij geven flesvoeding. Zij krijgt nu 3 flesjes op een dag van 180 cc, maar die gaan bijna nooit helemaal op. Ik zal ons schema voor je opschrijven, maar zij krijgt 'snachts geen voeding. Hier zijn wij eigenlijk al snel mee gestopt, en dat gaat tot op heden nog goed. Ze is nu gewend om 'snachts door te slapen. Maar ja, misschien komen wij ook nog wel in een sprongetje terecht, maar nu gaat het nog goed.
Ons schema:
7.30 a 8.00 een flesje van 180 cc met 4 schepjes groeipap van bambix
10.00 a 10.30 een fruithap ( grote pot van olvarit van 6 maanden)
12.30 een boterhammetje en een flesje van ongeveer 100 cc
15.00 een tussendoortje ( lange vinger, soepstengel bijv) met een flesje sap
17.00 een groentehap met als toetje een danooontje of yoghurt
19.00 een flesje van 180 cc met een par schepjes nutrix

Om ongeveer 19.30 gaat ze naar bed toe tot de volgende morgen.
Ik hoop dat je wat aan ons schema hebt, en we hopen dat jullie meisje weer snel een ritme heeft opgebouwd.

Groetjes van Elly

zou inderdaad best een sprongetje kunnen zijn. In combinatie met de vakantie, het gekke weer van de laatste tijd, misschien tandjes die doorkomen, er is van alles mogelijk. En zo'n periode gaat vanzelf wel weer over.

Niettemin zit je nu met een probleem: je weet niet wat je ermee aan moet en je weet niet of je het goed doet. Niet zo twijfelen joh, niet alle kindjes laten zich in een schema stoppen. En zeker niet als ze al in een moeilijkere periode zitten. Probeer naar je kindje te kijken en je kindje te volgen. Daar wordt alles een stuk makkelijker van. Een kind dat niet wil slapen, blijft zich verzetten. Jij schiet daar niets mee op, je kind ook niet. Dus waarom moeilijk over doen? Alleen omdat het zogenaamd tijd is om te slapen? Zeker overdag maakt het helemaal niet uit of het nu 10 uur is of 11 uur. Of pas 16.00 uur. Zlang je kindje zich lekker voelt (en dus niet helemaal chagrijnig wordt van vermoeidheid) dan is dat toch prima.

Wat betreft je vragen/twijfels:

1: zolang jij je kindje voldoende aanbied, zal het zichzelf echt niet uithongeren, dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je kindje te weinig eet. Misschien heeft ze pas een groeispurt gehad waardoor ze een tijdje meer at, en groeit ze nu wat minder, waardoor ze minder nodig heeft. Gewoon voldoende aanbieden, zowel qua hoeveelheid al qua afwisseling. Misschien past á la Rapley (zelf stukjes laten eten) beter bij je kindje dan voeren. En vooral niet te druk over maken.

2: borstvoeding zit geen maximum aan. Zeker als je het gevoel hebt dat je kindje te weinig eet, dan bied je toch lekker vaker de borst aan. Je geeft haar (hem? weet het even niet meer) er niet alleen hele goede voeding mee, maar ook heel veel geborgenheid. Des te sneller/makkelijker komen jullie samen door een moeilijkere periode heen

Veel babys hebben rond de 8 maanden inderdaad een 'dijp' . Voor ons niet leuk, maar gaat echt voorbij!
Geef haar even de tijd om zelf weer op orde te komen.

Wat betreft het schema, ziet er prima uit, gaat hier ook ongeveer zo. Gewoon blijven aanhouden en aanbieden, normaal gaan ze dan vanzelf weer meer eten en drinken. Het zou kunnen dat ze nu 's nachts meer wil omdat ze overdag zo weinig eet, zou ik maar gewoon aan toegeven. Als ze overdag meer gaat eten wordt dit vast wel minder.

Mijn zoontje is nu ruim 8,5 maand. Voor het zo warm werd moest ik hem wakker maken voor een late voeding. Tijdens die warme weken meldde hij zichzelf. Nu wacht ik af sinds een paar dagen. Soms slaapt hij door, soms wordt hij nog wel een keer wakker. Kunnen m'n borsten ook langsaam aan wennen, van 4 naar 3 voedingen.

Succes, Joke.

Je schrijft dat je probeerde om het aantal borstvoedingen per dag omlaag te brengen. Maar zo te lezen is je dochtertje het daar helemaaaaaal niet mee eens!

Als ik jou was zou ik dus gewoon weer op verzoek bv gaan geven en kijken of het dan beter gaat.

Aan bv geven zit geen maximum, toen mijn kindje zo oud was kreeg hij nog zeker zo'n 8 voedingen per dag.

Groetjes,
Helena

Beste Ellie,

Kan het niet zo zijn dat je dochtertje gewoon heel erg moe is? Hebben
jullie een goede reis gehad of is ze erg uit haar ritme gehaald? Ik heb
het gevoel dat een goed uitgeruste baby beter eet, vrolijker is en ook
weer makkelijker in slaap te helpen is. Als ze moe over komt, probeer
haar dan een dag goed bij te laten slapen. Vergeet het schema even en
leg haar bij elk teken van slaap (gapen, ogen wrijven, mekkeren) lekker
in bed. En doe alles wat bij slapen helpt: badje, borstvoeding, lekker
in bed met alle muziek uit en de gordijnen dicht, alles wat haar
normaal helpt om in slaap te komen.