wie kan mij meer vertellen over IUI??

Hallo meiden,

Wie kan mij meer vertellen over IUI. Mijn vriend en ik zijn nu 19 maanden bezig voor de eerste. En als ik deze maand niet zwanger ben willen we weer een afspraak maken bij de fertiliteitsarts. Ik weet niet of we in aanmerking komen voor IUI  maar ik zou er graag meer over willen weten.
Ik heb  een regelmatige cyclus van 30 dagen maar het sperma van mijn vriend is niet goed.

Ik hoor graag van jullie!

Liefs Bontrie  

Hoi Bontrie,

Ik ken jou nog wel van het zwanger worden forum. Balen zeg dat het nog steeds niet gelukt is ! Aangezien ik zelf ook IUI heb gehad, en van de 3e zwanger geraakt ben, kan ik je wel e.e.a. vertellen.  
Of  de gyn vind dat jullie IUI moeten gaan doen, zal afhankelijk zijn van de kwaliteit van het zaad; het opgewerkte zaad moet minimaal 1 miljoen zijn anders is de kans om zwanger te raken groter met IVF / ICSI. Als je dan voor IUI mag gaan dan is het in mijn ziekenhuis zo dat ze, omdat je een regelmatige cyclus hebt, 3x zonder hormonen insemineren en daarna 3x met. In de rondes zonder hormonen gebruik je  ovulatietesten (www.sensitest.nl goed en goedkoop, verzekering vergoed ze meestal niet). Omdat ik in de 1e ronde een traag ei had en ik me dus suf testte, heb ik bij de volgende pogingen steeds op dag 10 een follikelmeting laten doen, dan wist ik een beetje waar ik op kon rekenen. Vonden ze geen enkel probleem, en ik was gerustgesteld.
Als je een positieve ovulatietest hebt moet je het ziekenhuis bellen en moet je de volgende ochtend ('s avonds pos.test) of diezelfde ochtend met je hubbie of een potje naar het lab waar ze het zaad gaan opwerken. Dit duurt ongeveer 1 a 1,5 uur en dan krijg je een buisje met opgewerkt zaad mee, hiermee ga je weer naar je eigen ziekenhuis en die doen de inseminatie. En 14 dagen daarna heb je je NOD.
Als je gelijk met bv Clomid moet starten dan slik je 5 dagen tabletten en krijg je een aantal follikelmetingen. Als je follikels groot genoeg zijn moet je 's avonds een Pregnylspuit halen en ongeveer 40 uur daarna heb je je eisprong. Dus die ochtend weer naar het lab, etc.

Dit is de procedure zoals ik 'm heb doorlopen. Voordat ik mocht starten zijn nog de nodige standaardonderzoeken gedaan en ik heb een HSG gehad.
En zoals ik al schreef, de 3e IUI was raak, as vrijdag heb ik mijn 1e echo.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust, hier zijn veel meiden met IUI bezig (geweest), kijk anders ook eens op www.freya.nl staat ook veel informatie op.

Heel veel succes en dat het maar snel mag lukken!

Liefs, Cath

He Bontrie!
fijn zeg dat jij gevraagd hebt wat ik dacht!
ik heb morgen een kijkoperatie aan mijn baarmoeder en eileiders en daarna gaan ook wij starten met IUI,
en nu maar hopen dat dat gaat lukken!

En Cath, thnx voor je uiitleg!
heb ook een hsg gehad, en vond het verschrikkelijk. hoop dat de kijkoperatie morgen, minder pijnlijk zal zijn!

groetjes Saarj

Terug
Bovenaan