Hoihoi!
Jij hebt vast niet goed opgelet tijdens biologie, hahaha! Nee grapje hoor, ik zal je eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies wist toen wij voor ons eerste kindje gingen. Ik heb die lessen echt niet gehad tijdens biologie.
Wij gingen, bij wijze van spreke, op willekeurige momenten klussen om vervolgens 2 dagen later te testen... Dat heeft dus absoluut geen zin. Maar inmiddels ben ik wel een stuk wijzer hoor. Mag ook wel, ik heb een nu een zoontje van 2,5 en momenteel zitten we in ronde 10 voor ons tweede kindje.
Goed, om te beginnen, je cyclus is de periode tussen twee ongesteldheden (begint dus op de 1e dag van je ongesteldheid). De gemiddelde duur is 28 dagen maar je zult hier wel lezen dat er vrouwen zijn die een kortere cyclus hebben maar nog meer met een langere cyclus. Na jaren pilgebruik duurt het bij veel vrouwen langer om weer een regelmatige cyclus te hebben.
Anyway, een cyclus heeft 2 fases, die van voor de eisprong en die van erna. De periode van fase 2 is behoorlijk regelmatig, rond de 14e dag na je eisprong word je ongesteld (als het eitje dus niet bevrucht is). Bij een regelmatige cyclus van 28 dagen zou je dus op dag 14 je eisprong hebben. Je bent echter al vruchtbaar vanaf 5 dagen voor je eisprong omdat mannelijke zaadjes nog wel een tijdje in leven blijven in onze baarmoeder. Natuurlijk ben je op het moment van je eisprong het vruchtbaarst. Als het eitje gesprongen is dan moet hij binnen 12 uur bevrucht worden, gebeurt dit niet dan sterft het eitje en word je (ong.) 14 dagen later ongesteld. Het heeft geen zin om al na een week van de eisprong al te gaan testen want pas na een week als het eitje gaat innestelen (als deze inderdaad bevrucht is) dan maakt je lichaam een hormoon aan (hcg), iedere dag wordt dit meer en uiteindelijk is dat pas zichtbaar op een zwangerschapstest rond de periode dat je ongesteld moet worden. En dat zijn dan ook de meest frustrerende 2 weken van je cyclus, hahaha! Dan kun je namelijk niks meer doen en alleen maar afwachten.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, anders raad ik je aan even op babybrabbel.org te kijken. Daar staat heeel veel informatie.
Succes!
Groetjes Nicole