Wie kan ons helpen! Ons meisje drinkt niet goed

<p>Hallo allemaal,</p><p> </p><p>In juli zijn wij ouders geworden van een prachtig dochtertje. Zij is ruim 12 weken te vroeg geboren en is nu bijna 6 maanden oud (gecorrigeerd 3 maanden). Ze is een erg blije baby, alleen gaat het drinken uit de fles niet (altijd even) goed. Heel soms drinkt ze de fles zo goed als leeg, maar vaker nog drinkt ze maar 50ml. Ze weegt inmiddels 5300gr en krijgt nu 5x 150 ml moedermelk aangeboden.</p><p> </p><p>Er komt een logopedist aan huis, maar we zijn een beetje ten einde raad. Misschien dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt en ons het verlossende antwoord kan geven. Hierbij wat informatie over ons meisje en het drinken:</p><p> </p><p>- Vanaf haar geboorte krijgt ze sondevoeding. Omdat ze in het begin maar weinig aan de borst dronk, maar mijn vrouw wel veel productie had, hebben we nog een vriezer vol. We zijn enkele weken na haar geboorte ook begonnen met aanbieden van flesjes en wat ze zelf niet drinkt, krijgt ze nog na via de sonde. Ze kent dus ook niet echt een hongergevoel, aangezien haar buikje toch wel gevuld werd.</p><p>Twee weken geleden trok ze haar sonde er weer eens uit en hebben het toen zo gelaten om te kijken of zij zonder sonde beter begon te drinken. Dat ging twee dagen goed en dronk ze echt heel goed, maar toen het weer minder werd, hebben we de sonde weer terug laten plaatsen.</p><p>- Ze kreeg tot twee dagen geleden ook bmf (extra caloriën) door de melk om haar te helpen groeien, maar dat is nu gestopt. Ze groeit heel goed, maar we kunnen dus nog niet zeggen of ze ook genoeg groeit door alleen melk. We hebben wel al eerder geprobeerd om geen bmf te gebruiken om te kijken of dat haar smaak zou beïnvloeden, maar dat bleek niet het geval.</p><p>- We hebben verschillende flessen met verschillende spenen geprobeerd, maar beter drinken zit er niet in. Ze begint vaak wel goed (aanhappen gaat wel oke) maar na 20 tot 50ml begint ze met haar tongetje te rommelen en haar hoofdje te draaien. En 50ml is echt te weinig om te zeggen: laten we niks meer nageven via de sonde. We twijfelen of we niet weer terugmoeten naar meer voedingen met minder ml per keer, maar om nou weer 8x aan te bieden? Ze krijgt nu rond 7u, 11.30u, 16u, 19.30u en 23u. Ze is niet altijd even hongerig (waarschijnlijk omdat ze dat gevoel niet goed kent), dus kunnen daar ook niet echt van uitgaan. Soms is ze ook té hongerig, waardoor ze niet goed wil drinken.</p><p>- Verschillende houdingen geprobeerd: liggend, zittend, lopend, geluid van tv aan en uit, licht aan en uit, in haar wipstoeltje.</p><p>- Melk warm of iets lauw lijkt niks uit te maken.</p><p>- Spoelen met zout voor de voeding zodat haar neusje open is, aangezien er ook nog een slangetje in de weg zit. We doen dit niet elke keer, alleen als we merken dat ze iets verkouden klinkt. Als het niet nodig is, doen we het niet zodat ze er niet misselijk van wordt.</p><p>- Drinken bij mij of mijn vrouw. Bij mijn vrouw drinkt ze over het algemeen iets beter.</p><p> </p><p>- Haar conditie is goed en ze is vaak ook nog gewoon wakker na het drinken.</p><p>- Het is geen spruw of allergie.</p><p> </p><p>Het frustrerende vooral is dat we weten dat ze het kan, omdat ze haar fkessen eerder wel leeg dronk. Er zit dus geen stijgende lijn in. En we willen zo graag van die sonde af...</p><p>Wie o wie heeft hetzelfde meegemaakt of heeft nog tips?</p><p> </p><p>Een vermoeide vader.</p><p> </p>

Ik las net je verhaal en reageer vooral om jullie een hart onder de riem te steken. Met vroeggeboorte en sondevoeding ben ik niet bekend. Wel heeft mijn dochter lange tijd ‘slecht’ gedronken. Aan de borst dronk ze tot en met 4 maanden vaak nog om de 2 uur en uit flesjes ook maar kleine porties.
Toen ze met 5 maanden naar het Kdv ging kreeg ik vaak te horen dat ze erg weinig gedronken had. Andere kinderen dronken flessen van 180/210cc terwijl ons meisje met moeite 50 dronk. Ik werd hier best onzeker van. Achteraf kan ik zeggen dat ze gewoon erg onregelmatig dronk. De ene dag (of soms meerdere achter elkaar) een beetje en dan weer een dag best goed. 
Als je hier middenin zit wil je graag een oplossing... die heb ik niet voor je. Je schrijft dat ze goed groeit en blij is. Dat is het aller belangrijkste.
Vaak voeding aanbieden kost tijd en moeite maar misschien is dit wat ze nu nodig heeft.  
Zet hem op!

Hey,
alles gelezen en zie niks over tussentijds boertjes proberen? Gezien ze veel via de sonde kreeg/krijgt zal het jullie niet bekend zijn hoevaak het nodig is. Hier merk ik dat onze meid (nu 11 weken) ongeveer bij elke 30cc even een boertje moet doen. Ze drinkt tot dat moment namelijk heel goed, en dan ineens valt ze bijna in slaap. Soms is het pas vanaf 40cc. Na het boertje kan ze er weer tegenaan. 
Ook zij drinkt momenteel veel slechter en begint na 80cc al heel moeilijk te doen, zelfs bijna huilen, gezicht wegdraaien en de fles eruit duwen met de tong inderdaad. Nou heb ik me ingelezen in ‘sprong 4’...de lastigste en onduidelijkste. En ondanks dat ze daar dan te vroeg mee is geloof ik wel dat het dus zover is. Normaal komt dit vanaf 14 weken gemiddeld en kan een paar weken aanhouden. Hangerig, minder goed eten en slapen. Veel ontwikkeling en snel. Dit maakt haar onrustig en zelfs beetje bang: heeft haar eerste ‘nachtmerrie’ al gehad vannacht. 
Ik probeer toch na een kleine pauze de rest van de cc’s te geven. Daarvoor wel een nieuwe kleine fles maken, want koude melk gaat er al helemaal niet in...aangezien jullie kleine nu ook (officieel) in deze leeftijd zit ga ik ervan uit dat het nu gewoon even moeilijk is en we moeten volhouden. Misschien ook even wat onderzoek naar sprong 4 doen, dan zie je wat ik bedoel. En de boertjes proberen. Heel veel succes ??

Heb je al eens kunst flesvoeding geprobeerd? Misschien vind ze dat lekkerder. Geef je nog steeds melk uit de vriezer of ook vers gekolfte melk? Er zit wel een houdbaarheidsdatum aan bv uit de vriezer. En heb je de borst al eens aangeboden.
heeft ze altijd een slangetje in haar neusje? Misschien irriteert haar dat bij het drinken, ze heeft natuurlijk haar neusje hard nodig om te ademen tijdens het drinken met een flesje
sterkte ermee

Hier een zelfde situatie alleen krijgt onze jongen flesvoeding. Ons mannetje is 8 weken te vroeg geboren ( en had nog eens 4 en halve week groei achterstand) en is nu gecorrigeerd 9 weken. Ook hij heeft vanaf dr geboorte een sonde en drinkt zeer wisselend. Ook zoveel dingen geprobeerd.  Hij zit nu op 7x 60ml en we zijn blij als hij in 24 uur 60% zelf drinkt. 
Toevallig is gisteren de logopedie weer gew3est een die geeft ook duidelijk aan dat meneertje hier zeer waarschijnlijk nooit een goede flessen drinker zal worden. Hij heeft bij mij altijd ( helaas door een zeer slecht werkende placenta) veel te weinig gehad en vraagt dus ook niet om voeding.
Wij mogen over een week of 3 al gaan proberen met oefen hapjes ook al is dat veel vroeger dan " normale " kinderen omdst dr verwachting is dat hij dat veel beter snapt. Het ademen zuigen en slikken icm verkoudheid vanaf de geboorte dat maakt het niet makkelijk.
Groetjes!

Dank jullie wel voor de reacties! Het is zo'n lijst met wat we al geprobeerd hebben en ook boertjes laten tussendoor hoort daar nog bij. Helaas lijkt tot nu toe niks uit te maken.

Kunstvoeding hebben we nog niet geprobeerd, ook omdat ze eerder wel soms dahen had dat ze flessen helemaal leegdronk. De melk die we geven is steeds niet ouder dan 6 maanden. We hebben nog voor ongeveer twee weken denk ik en daarna moeten we wel over op kunstvoeding.

Ik hoop dat het een kwestie van tijd is, maar elke keer nageven via de sonde is nu al teveel.

Terug
Bovenaan