wie kan uitleggen hoe je precies moet tempen

Hoi Ing 4

Iedere morgen op dezelfde tijdstip tempen voordat je uit bed stapt.
Meestal is de temp laag als je op dag 1 begint (ongi dag) en dit doe je elke dag en als je een eisprong krijgt gaat de temp soms weer iets omlaag zodat hij de dag na eisprong weer omhoog gaat hier een voorbeeld.

Dag 1- 36,4 (1e ongi dag)
Dag 2 -36,5
Dag 3 - 36,5
Dag 4 - 36,4
Dag 5 - 36,5
Dag 6 - 36,5
Dag 7 t/m 13 - 36,5
Dag 14 -  36,4 (eisprong)
Dag 15 -  36,6
Dag 16 - 36,8
Dag 17 -37,0
Dag 17 t/m 28 37,0

Als hij hoog blijft dan kun je zwanger zijn daalt hij weer dan word je weer ongi.

Dit is een beetje de normale templijst als je inderdaad op dag 14 een eisprong krijgt maar het kan ook zijn dat je eerder een eisprong krijgt of zelfs later. Meestal 14 na je eisprong word je ongi dus heb je later dan 14 dagen een eisprong gehad dan word je ook later ongi. Want ik weet niet wat je cyclus is.

Hoop dat je er wat aan hebt maar het is heel belangrijk om op dezelfde tijdstip en voordat je uit bed stapt om te tempen. En wel met een digitale thermometer en geen oorthermometer.

Sharine

he onwijs bedankt ik ben 2okt weer voor het eerst ongie geworden namijn mk en ik zit nu dus op mijn 9de dag na mijn ongie kan ik dan nu toch nog beginnen met tempen of niet ik heb een keer een ovulatietest gebruikt en toen had ik pas na 18 dagen een eisprong of kan ik beter wachten tot mijn volgende ongie ( watik niet hoop)

quote: ing 4 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-10-2007 14:00:11'));

wie kan mij precies uitleggen hoedat gaat met het opmeten van je temperatuur om je eisprongte weten

De temperatuurmethode
De tweede fase van de menstruatiecyclus, als de eisprong voorbij is, stijgt de lichaamstemperatuur met ongeveer een halve graad, minimaal 0,3 ° Celsius. Als je zwanger wordt, blijft de temperatuur verhoogd. Zo niet, dan daalt die weer als de nieuwe menstruatie optreedt.
Op deze temperatuurschommeling is de zogenoemde temperatuurmethode gebaseerd. Door elke ochtend, vóór het opstaan, plassen en wassen, je temperatuur op te nemen en in een grafiek te zetten, kun je zien of er op een zeker moment een duidelijke stijging optreedt. In dat geval weet je zeker dat je die maand een eisprong hebt gehad.
De temperatuurmethode is omslachtig, en helpt niet om je zwangerschap te plannen! Zodra de temperatuur oploopt, ben je immers te laat voor de eisprong. Een temperatuurmethode is dan ook alléén nuttig als je na zes tot twaalf maanden proberen nog niet zwanger bent. Je maakt dan twee keer een grafiek om te kijken of je maandelijks een eisprong hebt.
Maak alléén een temperatuurcurve als zwanger worden niet vlot lukt, bijvoorbeeld nadat je zes tot tien maanden vergeefs hebt geprobeerd om zwanger te worden. Ook bij een onregelmatige menstruatiecyclus kan een temperatuurcurve soms helpen. Maar begin er niet meteen mee. Het zou het vrijplezier kunnen bederven.

Hoi hoi deze tekst vond ik op www.zwangerstaks.nl

Misschien heb je er nog wat aan.

Groetjes moi28

hoi ja dat is wel waar dat je dan te laat bent als je temp stijgt na de eisprong als je niet weet wanneer je eisprong is   dan ben je toch   steeds te laat misschien kan je beter vanaf de 14de dag om de dag vrijen of elke dag maar dat schijnt ook weer niet goed te wezen mijn cyclus is nl nooit hetzelfde dus zal mijn eisprong ook wel elke maand anders wezen dus dan helpt dat tempen toch eigenlijk niet we doen het nou om de dag hopelijk gaathet nu lukken

Misschien loop je met de temperatuur methode wel een beetje achter de feiten aan. Maar nu ik bijna twee jaar bezig ben, vind ik het toch wel fijn om te zien dat ik volgens de temperatuur methode toch een eisprong heb. Als je het gewoon regelmatig doet dan is het toch fijn om te weten wanneer je eisprong was.

Ik gebruik trouwens wel een oorthermometer en dat werkt perfect. Ik snap niet waarom dat afgeraden wordt. Ik kan daarmee precies de dag van eisprong aanwijzen.

Ik snap wel dat men het niet aanraad voor mensen die net een paar maanden bezig zijn, maar datzelfde geld denk ik voor ovulatie sticks. Het moet, zeker in het begin, wel leuk blijven.

Terug
Bovenaan