wie nog meer bevallen met hulp van een doula

A

Anoniem

Guest
Wij hebben tijdens mijn eerste bevalling een Doula ingehuurt en omdat zo goed is bevallen komt ze bij de 2e bevalling weer. Zijn er meer meiden die een doula hadden.

He Miekke,

Gekke vraag misschien, maar wat is nu precies een Doula????

gr. Ilone

Een doula kan het beste omschreven worden als een zwangerschaps- en bevallingscoach. Het is een ervaren en kundige vrouw, die aanstaande ouders op een niet-medische manier ondersteunt tijdens de zwangerschap, de geboorte van hun kindje en in de periode er na. Zij wijkt gedurende de hele bevalling niet van de zijde van de barende vrouw, van de eerste tot dat het kindje geboren is.

Bevallen met een doula lijkt mij heel prettig en ik heb dan ook op internet gezocht naar informatie. Helaas in onze provincie zijn geen doula's beschikbaar... Ik baal ervan, want die begeleiding heb ik tijdens mijn eerste bevalling gemist. Ik ga het wel bespreken met de verloskundige of er misschient toch een mogelijkheid is. Of je kan een goede vriendin of kennis meevragen. Maar dat is toch anders. Een vreemde is misschien toch prettiger. Klinkt misschien gek, maar het kan ook een voordeel zijn dat het een vreemde is.

Ben eigenlijk best benieuwd wat het inhuren van een doula kost. Enig idee?

Bij ons deed ze het de 1e keer gratis ivm stage. Je moet er wel rekening meehouden dat een doula meerder kennismakingsgesprekken doet van te voren, samen een geboorte verslag opsteld, als je op het laatst loopt altijd bereikbaar is voor je, de gehele bevalling er bij is (dat was bij mij 14 uur) en na afloop komt ze nog en heeft voor ons een prachtig geboorte verslag gemaakt. Het zal dus wel wat kosten maar dat is voor mij geen reden om het nu niet te doen.

Op de home pagina van jonge gezinnen staat ook een stuk van een doula en op www.doula.nl

Hai,

Ik vraag me af of er dan ook nog een verloskundige bij is ivm het medische gedeelte en de veiligheid. De doula neemt het toch niet helemaal over?

gr.Ing

Je moet een doula gewoon zien als "extra", en niet als vervanging van verloskundige of zo.. Een doula is er echt voor de barende vrouw. Als zwangere geef je aan wat je wilt van je bevalling en tijdens je bevalling. Als jij bv een ruggeprik wilde, en in het ziekenhuis zouden ze moeilijk doen hoef jij dat niet te regelen tijdens je weeen maar neemt een doula ook dat soort dingen van je over..Ze masseert, steunt enzovoorts..

Terug
Bovenaan