Wie nog meer vroege echo?

<p>Hoi allemaal! <br /><br /></p><p>ik was benieuwd of er nog meer van jullie een Vitaliteitsecho krijgen/willen. Bij 7/8 weken. Of wachten jullie tot de 10 weken echo? <br /><br /></p><p>ik zelf krijg hem al bij 7 (8) weken. Ben gewoon benieuwd of het hartje klopt en of alles goed is. Ik voel me niet echt zwanger dus dan is het extra fijn om het met eigen ogen te zien. En ik kon niet wachten tot week 11.</p><p>hoe staan jullie hierin? <br /><br /></p><p>groetjes m </p>

Ja hoor, bij de eerste afspraak bij verloskundige kregen we gewoon een echo om te kijken of het hartje klopt, hoe ver je bent, of het op de goede plek zit en of het om 1 of meer kindjes gaat. Heel normaal :)

Oké :) is het wel normaal dat je die echo zelf moet betalen? 
Ze zeiden dat die van 10 weken vergoed wordt, maar als je eerder wil je hem zelf moet betalen. 
Omdat dat eigenlijk meer iets voor jezelf is en niet noodzakelijk. 

Bij mijn eerste heb ik voor de 12 weken al 3 echo's gehad. Ik had bloedverlies en ze wilden elke keer toch even checken of alles goed was, wel heel fijn.
Bij nummer 2(ben nu 9 weken) heb ik ook ql 2 echo's gehad. De eerste was gepland rond +-7 weken, gewoon om te kijken naar een kloppend hartje en dergelijke, maar toen kwam ze niet verder dan dat ik pas 6 weken zou zijn, en er was een hematoom/vocht te zien op de echo, op zich niet schrikbarend maar ze wilde het toch graag in de gaten houden. Bij 8 weken daarom nog een echo gepland, en toen was het kindje al heel mooi gegroeid, nu rond de 11 weken weer een echo. 

Hoi allemaal! 
Hier iemand ‘uit het vak’. Volgens de regelgeving in NL kan je verloskundige 1 ‘termijnecho’ (rond de 10-12 weken) declareren. Uit vele onderzoeken is gebleken dat bij iedereen vroege echo’s maken veel kosten met zich meebrengt en nauwelijks gezondheidswinst.
Is het dat niet fijn om bij 7/8 weken al een echo te maken voor je eigen geruststelling? Ja, natuurlijk wel! Maar ga dan gewoon lekker naar een echo bureau en betaal die echo uit eigen zak.. Want hoe reageren we als volgend jaar de zorgpremie weer hard omhoog schiet? 
En hoe fijn dat je in NL woont, waar als het nodig is, de extra zorg betaald wordt. Dus heb je idd bloedverlies, veel buikpijn, of een andere medische reden waarom je wél die vroege echo nodig hebt; dan zeker de verloskundige bellen en hoe fijn dat het dan voor je betaald wordt! 
Hoe het dan kan dat sommige verloskundige tóch die vroege echo’s maken en jij daar nooit de rekening van ziet? Óf ze is zo lief dat ze die echo uit eigen zak betaalt (maar ga er maar vanuit dat dat niet zo is...) óf ze is dus niet eerlijk naar de verzekering toe. Terwijl jij blij de deur uitloopt bij de verloskundige omdat ze daar zo lief zijn en je gewoon een echo geven, stuurt zij een declaratie naar de verzekering met de mededeling dat jij echt die echo nodig had omdat je zo genaamd zo veel bloedverlies had...
Eens is de zoveel tijd worden verloskundige gecontroleerd door de verzekering, want het is toch wel opvallend dat in sommige praktijken 100% van de vrouwen bloedverlies hebben en een echo nodig hebben... 
Sorry voor dit misschien niet zo aardige verhaal, maar als je het mij vraagt; blijf vooral bij de verloskundige die je níet zomaar gratis echo’s geeft; zij zorgt ervoor dat jouw zorgpremie volgend jaar niet ineens omhoog schiet en betaal die extra echo lekker zelf. 

Ik heb ook een vroege echo op de planning staan, rond de 6 weken, en dat was bij mijn vorige zwangerschap ook zo. Ik heb namelijk in het verleden een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, en daardoor een verhoogde kans op herhaling en een medische reden om dus te laten kijken of de zwangerschap wel op de goede plek zit. Ik vermoed dat ik er daarom ook nooit een rekening voor gezien heb. Overigens zijn die echos bij mij dus zo vroeg dat er helemaal geen zekerheid is dat je dan ook een kloppend hartje te zien krijgt, al hadden wij toen wel heel veel geluk dat het hartje net al was begonnen met kloppen. Bij mijn vorige zwangerschap had ik 6 dagen na die eerste vroege echo bloedverlies, en daardoor dus weer een vroege echo gehad. Gelukkig bleek de zwangerschap in tact te zijn. Het bloedverlies heeft daarna nog wel een paar weken aangehouden, en de verloskundige bood ook aan dat ik eventueel met zo'n 9 weken nog een keer op controle kon komen daarvoor (geen idee of dat ook gratis zou zijn), maar gezien de situatie niet echt veranderde, en ik toch wist dat de zwangerschap op de juiste plek zat, ik me behoorlijk zwanger voelde en een echo toch niets veranderd aan het wel of niet krijgen van een miskraam, heb ik vanaf toen gewoon gewacht op de termijnecho.
Ik moet zeggen dat zo'n vroege echo geen overbodige luxe is als je al ervaring hebt met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, want de stress die de onzekerheid en angst op herhaling oplevert is gigantisch, maar ik zou het niet erg vinden om voor een normale extra echo (als er dus verder geen medische reden is) te betalen, net als voor een pretecho. En eerlijk gezegd is de geruststelling van zo'n vroege echo me ook wel die 35 euro die een 2D pretecho hier kost waard.

Terug
Bovenaan