Ik heb ook een vroege echo op de planning staan, rond de 6 weken, en dat was bij mijn vorige zwangerschap ook zo. Ik heb namelijk in het verleden een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, en daardoor een verhoogde kans op herhaling en een medische reden om dus te laten kijken of de zwangerschap wel op de goede plek zit. Ik vermoed dat ik er daarom ook nooit een rekening voor gezien heb. Overigens zijn die echos bij mij dus zo vroeg dat er helemaal geen zekerheid is dat je dan ook een kloppend hartje te zien krijgt, al hadden wij toen wel heel veel geluk dat het hartje net al was begonnen met kloppen. Bij mijn vorige zwangerschap had ik 6 dagen na die eerste vroege echo bloedverlies, en daardoor dus weer een vroege echo gehad. Gelukkig bleek de zwangerschap in tact te zijn. Het bloedverlies heeft daarna nog wel een paar weken aangehouden, en de verloskundige bood ook aan dat ik eventueel met zo'n 9 weken nog een keer op controle kon komen daarvoor (geen idee of dat ook gratis zou zijn), maar gezien de situatie niet echt veranderde, en ik toch wist dat de zwangerschap op de juiste plek zat, ik me behoorlijk zwanger voelde en een echo toch niets veranderd aan het wel of niet krijgen van een miskraam, heb ik vanaf toen gewoon gewacht op de termijnecho.
Ik moet zeggen dat zo'n vroege echo geen overbodige luxe is als je al ervaring hebt met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, want de stress die de onzekerheid en angst op herhaling oplevert is gigantisch, maar ik zou het niet erg vinden om voor een normale extra echo (als er dus verder geen medische reden is) te betalen, net als voor een pretecho. En eerlijk gezegd is de geruststelling van zo'n vroege echo me ook wel die 35 euro die een 2D pretecho hier kost waard.