wie ook bevallen in het buitenland...??

he meiden,

Ik ben inmiddels 21 weken zwanger en ben zo beetje begonnen met het info opvragen en zoeken over de bevalling en de tijd erna. Ik woon in het buitenland (al 5 jaar) en ik moet zeggen dat ik best geirriteerd ben over de gang van zaken hier wat betrefd zwangerschap etc.

Hier ga je naar de vk als je 12 weken bent. Hier werd ik eigenlijk alleen gefeliciteerd. Niets hartje luisteren, niets buikkie voelen. Gefeliciteerd en kon weer gaan. Dan pas weer met 20 weken. Hartje geluisterd, buikkie gevoeld. Maar niet gewogen en ook niet bloeddruk gemeten. Terwijl dat laatste toch best belangrijk is toch?

Als je dan bevallen bent (ik beval in het zh) mag je max. 5 dagen blijven dus dat is wel lekker. Maar er komt pas iemand naar je kijken 10 dagen na de bevalling. Als je hechtingen hebt moet je zelf naar de dokter om ze te laten verwijderen..in de hoop dat alles er dan uitziet zoals het moet he...Zie het me nog niet doen. Mn zus kon een week niet lopen door die hechtingen.

Ohhh..kan me er zo aan irriteren!!!!!!!!!!! Wie heeft dan ook?

Sorry voor mn gezeik..zullen de hormonen wel zijn zullen we maar zeggen :)

Knufje

Hoi,

Waar woon jij? Het klinkt niet echt als goede medische hulp idd. Zijn er geen prive-klinieken die het eventueel anders doen?
Of misschien kan je naar Nederland komen voor de bevalling.

Groetjes

He Reisa,

Ik woon in Denemarken. Op zich is hier de medische hulp heel goed hoor. Op sommige punten zelfs beter dan in nl...maar wat beterfd zwanger zijn en bevallen...NEE! Beetje jammer,

Knufje

Dag dames,

Ja, slimme vraag van de vorige schrijfster.
Wat voor buitenland is het?

Er zijn landen waar de verloskundige zorg gemeten aan de uitkomsten van bevallingen en de tevredenheid van vrouwen (6 maanden na de bevalling gemeten), beter is dan in Nederland.
Ik zie nu geen reden om deze zwangerschapscontroles en begeleiding van de verloskundige kwalitatieve slechte zorg te noemen.
Bewezen is, met grote valide onderzoeken, dat ‘weinig doen’ van begeleiders erg goed is en ook het in mondjesmaat gebruiken of aanbieden van technische georiënteerde procedures en methoden door de begeleiders tijdens zwangerschap en bevalling betere resultaten geeft.
Dus…..meer spontane bevallingen met goede uitkomsten en tevreden vrouwen, zeg maar gezonde moeders en gezonde baby’s.
In die groepen zie je minder of helemaal geen knippen en minder schuren….. Viola zo kan het dus ook.

Wel is van belang een echte relatie op te bouwen met de persoon die u steeds ontmoet en die u begeleid.
Communiceer, praat, lach, vraag en luister.
Neem de leiding, want ik lees tussen de regels door dat ‘dat’ nu juist van u wordt verwacht.
Geweldig ....... een prachtige uitgang situatie waar u en uw kind wel bij zullen varen.

Fijne tijd verder en ik lees graag de naam van het land waar u al 5 jaar woont.

Lieve groet,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Dank u.
Denemarken is een land met goede resultaten en fijne vroedvrouwen. De cultuur is gericht op spontaan bevallen.

Ga die relatie met de vroedvrouw maar aan ..... en praat, praat en praat.

Neem de tijd en geniet van de nieuwe zaken die tijdens deze gesprekken aan de orde komen en waarvan u gaat leren. Uw werkelijk behoeften, uw drijfveren en uw kracht zult u gaan ontdekken.

Kijk of er zwangere vrouwen groepen in uw buurt zijn, sluit u aan ...... en praat, lach, praat en praat.
Have fun.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

hoi

ik woon ook in het buitenland (zuid-afrika) en heb hier al twee kinderen gekregen. De meeste mensen gaan hier meteen naar een gynaecoloog vanaf het begin van hun zwangerschap. En bijna iedereen bevalt in het ziekenhuis met ruggeprik. Zelf ben ik onder begeleiding van mijn huisarts gebleven (hij had een verloskunde aantekening en deed ook keizersnedes, en ervaring genoeg).

Wat voor mij heel belangrijk was: zelf heel goed op een rijtje zetten wat je wilt, en vanuit dat perspectief gaan bekijken wat er mogelijk is. Ik wilde heel graag thuis bevallen, maar dat bleek gewoon niet te kunnen waar ik toen woonde. Tweede keus was in het ziekenhuis bevallen zonder ingrepen. Dat is beide keren gelukt. Maar ik heb wel zelf aan de weg moeten timmeren.

Als je niet tevreden bent met de betrokkenheid van de verloskundige waar je nu loopt, dan zou ik kijken of daar niet iets aan te doen is. Vanzelf gebeurt het niet. Zet op een rijtje wat JIJ zou willen, en waarom. Onderbouw die keuzes als het nodig is, en ga op zoek naar iemand die het waar kan maken. Ik ga nu voor de eerste controles ook naar een gyn, maar we gaan in december verhuizen, en dan ga ik in mijn nieuwe woonplaats op zoek naar iemand die me wil begeleiden met een thuisbevalling.

Ook qua nazorg is het soms handig om even uit te gaan zoeken wat er mogelijk is. Mijn medische verzekering is bereid om me voor een x aantal dagen kraamzorg thuis te geven (wat heel ongebruikelijk is) als ik thuis beval of eerder dan gebruikelijk naar huis ga. Ik weet niet hoe dat in denemarken geregeld is, maar soms moet je het gewoon zelf regelen zoals jij het wilt. Ik vond het juist wel lekker om na 1 nachtje ziekenhuis naar huis te gaan en het lekker zelf te mogen uitzoeken. Niemand die mij vertelde wanneer ik moest rusten, en wanneer ik een kopje koffie mocht.

Zet het voor jezelf op een rijtje, en ga het regelen.

Groetjes

Hoi Knufje,

Hier het tegenovergestelde!

Woon in New York. Het meerendeel van de zwangeren hier zijn carrierevrouwen van eind dertig, begin veertig die gewend zijn over alles controle te hebben. Er wordt dus een overdaad aan aandacht geeist van de gynacoloog (bijna niemand gaat hier naar een verlos).

Controles die ze in NL alleen doen als daar aanleiding voor is, gebeuren hier standaard. Er zijn teveel boeken, cursussen om op te noemen. De meeste hebben de bevalling al in de vierde maand helemaal uitgestippeld: in een speciaal Birth Center, met een doula (iemand die je bijstaat tijdens de bevalling).
Volgens mij hebben de meeste het liefst een keizersnede zodat ze de bevallingsdatum kunnen inplannen...

Ik geef de voorkeur aan de wijze waarop ze jou in Denemarken behandelen. Ik
vraag ook niet veel aandacht van de gynacoloog, ik voel me goed en ik heb het idee dat als er wat aan de hand is, mijn lichaam me dat duidelijk zal maken. Maargoed, de vrouwen hier hebben hier denk ik geen tijd om naar hun lichaam te luisteren...

Totaal andere ervaring dus!!

Groetjes,

Charlotte (32 wkn)

Ik zat net een baby magazine te lezen en las daarin over nederlandse kraamhulp die ook naar het buitenland komt (zelfs tot in amerika). Er staat niks bij over hoeveel dat kost.

Er staan 2 e-mail adressen bij: Cradle   info@cradle.nl en Baby care kraamzorg
info@babycarekraamzorg.nl

Ik moest gelijk aan dit topic denken, misschien heeft iemand er nog iets aan.

Terug
Bovenaan