Wie slaapt met baby

Wie slaapt er met zijn/haar baby (newborn) samen op bed? Is het niet gevaarlijk? Ik lees het vaker ..

Helaas ik. Hij is nu 7,5 en ik weet dat het gevaarlijk is maar anders slaapt hij snachts echt niet meer verder. Hij heeft flink wat opstart problemen gehad. Verborgen reflux en koemelkallergie. Hij ligt in een baby nestje dus kan niet over hem heen rollen en hij ligt op mijn deken zodat hij daar niet onder kan komen. 

Ik heb vanaf de eerste week tot ruim 1,5 jaar samen met mijn dochter geslapen. In januari komt de 2e, die komt vanaf dag 1 bij mij in bed. 

Als je aan een aantal voorwaarden voldoet kan het veilig. Hier vind je veel informatie hoe het veilig kan: https://samenslapen.nl/

Eerste 6/7 weken bij mij in bed. Zonder babynestje of aankleedkussen, brrr gevaarlijk. 
Gewoon een gebreide deken en een dikke pyjama en geen kussen. Ik op mn zij. Baby ernaast op hetzelfde matras. Je leest de 'regels' op samenslapen.nl In veel culturen is dit normaal. 
Ik ben me erin gaan verdiepen omdat mijn dochter geen enkele afstand van mij dulde. Zelfs niet de cosleeper. Na 7 weken lukte dat laatste wel. En we hebben zo nog 8 maanden samen geslapen.

Deels; mijn zoon ligt in principe in de cosleeper, waarbij zijkant volledig open is. In de eerste weken was het zo dat hij daar van 11-3 prima sliep, maar na de nachtvoeding onrustig werd als ik hem terug legde, terwijl hij naast mij heerlijk sliep. Dus liet ik hem liggen, wel volgend het principe van samen veilig slapen (geen dekbed etc). Inmiddels is hij 4 maanden en hebben we alle varianten gehad; de hele nacht naast mij, deels in cosleeper of hele nacht in cosleeper. Het is afhankelijk van hem en van mij; soms lig ik lekkerder als hij in z’n bedje ligt en soms ook niet, de ene dag begint hij meteen te kreunen en bewegen als ik hem optil en de andere dag tikt hij gewoon door. Vind het zelf heel fijn dat dit zo kan zonder stress voor iemand en blijf het voorlopig doen, toevallig gister een ledikant gekocht om om te bouwen tot co-sleeper, want de huidige wordt langzaam aan te klein (zelfgebouwd, klein maatje). Onze dochter was klein van stuk en sliep tot een maand of 8 deels bij mij en deels in de cosleeper, toen sliep ze opeens beter in haar eigen ledikant en die paste niet op onze kamer. Inmiddels verhuisd, dus zolang het goed goed, slaapt meneertje bij ons.

Mijn baby is nu 7 weken oud. Het eerst gedeelte van de nacht slaapt ze in haar wiegje naast ons bed. Na het geven van de nacht fles wil ze niet meer in haar eigen bedje liggen en slaapt ze naast mij in het grote bed. Aan het begin deed ik haar in een nestje omdat ik bang was over haar heen te rollen bijvoorbeeld. Maar nu gewoon zonder, en dat gaat goed.

Ik heb het een paar dagen een paar uurtjes gedaan. Altijd in de cosleeper neergelegd en daar viel ze vaak wel in slaap maar meestal na een halfuur tot uur werd ze toch weer wakker of een beetje te kreunen en half in slaap half wakker. Het was winter dus ik had haar naast me en ik lag maar half onder de dekens. Ik het dit bewust maar een paar dagen gedaan en daarna weer in de cosleeper en uiteindelijk na 2 weken op haar eigen kamer gelegd omdat ik niet wilde dat we er allebei aan zouden wennen. Op haar eigen kamer sliep ze eigenlijk vrij snel wel goed.

Onze dochter heeft de eerste 7 weken in een nestje tussen ons geslapen. Daarna na haar ledikant op haar kamer. Nu zwanger van een jongen. En hopen dat hij in het wiegje op onze slaap kamer wil slapen. Zoniet doen we hem ook in het nestje tussen ons in. En kijken we tot hoelang. Hij dit nodig heeft.

Terug
Bovenaan