Hoi Diana,
Als verloskundige wil ik hier wel even op reageren.
Ik sanp best dat je in de eerste periode van de zwangerschap het liefste elke dag een bevestiging zou willen hebben van je zwangerschap. in de 2e helft zul je dat niet meer nodig hebben aangezien je dan goed leven voelt en daarmee al vanzelf een bevestiging hebt, MAAR....
Hoe ga je ermee om als je op zondagavond leuk even het hartje wilt luisteren en het niet zelf gevonden krijgt......Kun je dan rustig denken oh ik weet niet goed hoe ik moet luisteren en daarom hoor ik niks, of zou je er direct van in paniek raken.
Het luisteren van het hartje lijkt heel simpel, maar er komen toch een aantal aspecten bij kijken als je het niet direct vindt.
Weet nog goed vanuit de eerste jaren van mijn opleiding dat ik het regelmatig niet vond bij een mevrouw en dat de ervaren, begeleidende verloskundige me dan allerlei tips gaf waarmee ik het wel kon vinden.
Daarnaast hebben we als verloskundige bij een negatieve doptone een echo toe onze beschikking, zelf heb je dat niet.
Verder is de aanschaf van een kwalitatief goede doptone nog een prijzige aangelegenheid, en met een goedkope doptone heb je veel vaker kans op slechte geluidskwaliteit en dus ongerustheid.
Als je erg onzeker bent, kun je beter aan je verloskundige vragen of je tussentijds nog een keertje naar het hartje mag komen luisteren. Dat mag natuurlijk echt wel.
Groeten een verloskundige